It-undersøgelse: Digitale tjenester hænger ikke sammen på tværs af myndigheder

4 kommentarer.  Hop til debatten
It-undersøgelse: Digitale tjenester hænger ikke sammen på tværs af myndigheder
Illustration: Lars Refn.
Borgere må selv strikke kontakten med det offentlige sammen, hvis en opgave ligger ud over en enkelt myndighed, viser ny it-undersøgelse. Borgerne er til gengæld klar til at lade myndigheder dele data for at forbedre tjenesterne.
30. august 2016 kl. 15:01
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Mere end hver anden borger kunne ikke nøjes med at være i kontakt med én myndighed, sidst de havde en opgave eller en forespørgsel til det offentlige. Og i langt de fleste tilfælde er det borgeren selv, der må få tingene til at hænge sammen på tværs af de offentlige siloer.

Det viser dette års IT i praksis-undersøgelse, som er foretaget af Dansk IT og Rambøll.

De 2.000 borgere, som er blevet adspurgt i undersøgelsen, er generelt tilfredse med de enkelte digitale tjenester - men altså ikke med den manglende sammenhæng imellem dem, forklarer Peter Pietras, der er chefkonsulent i Rambøll.

Der er sjældent nogen, der har ansvar for den samlede brugerrejse, siger chefkonsulent i Rambøll Peter Pietras.

IT i praksis

Det er 21. år, at Rambøll og Dansk IT laver undersøgelsen IT i praksis. Undersøgelsen er foretaget blandt de 500 største private virksomheder i Danmark, samtlige kommuner og regioner samt statslige virksomheder.
I år har 353 private og offentlige it-ansvarlige og forretningsansvarlige deltaget i undersøgelsen, og mere end 2.000 borgere har deltaget i borgerundersøgelsen.

Offentlige tjenester hænger ikke sammen, hvis borgere skal i kontakt med flere myndigheder.

Flertallet af danskerne er klar til at lade offentlige myndigheder dele data.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Problemerne opstår for eksempel, hvis en borger både har et misbrug og en psykisk lidelse - to forhold, der administreres af henholdsvis kommunen og regionen. Eller hvis en nyligt løsladt har brug for hjælp med både jobtræning, bolig og understøttelse.

Men usammenhængende systemer er ikke reserveret til de områder, hvor ansvaret deles af en region og en kommune, påpeger Peter Pietras.

»Det kan også ske i den enkelte kommune eller de store forvaltninger, når den ene hånd ikke ved, hvad den anden laver,« siger Peter Pietras ved præsentationen af undersøgelsen.

»En af de helt store udfordringer er, at der sjældent er nogen i den offentlige sektor, der har et ansvar for at se på tværs og koordinere hele servicerejsen set fra borgerens synsvinkel,« forklarer chefkonsulenten

Dansk IT: Bekymrende

Rikke Hvilshøj, der er administrerende direktør hos Dansk IT, påpeger, at problemstillingen i årevis har været kendt blandt patienter, som oplever, at sygehuse, afdelinger og kommuner ikke taler sammen på tværs.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Nu viser det sig, at samme problem gør sig gældende på tværs af hele den offentlige sektor. Det er bekymrende. Ikke mindst fordi taberne ofte er de ressourcesvage borgere,« fastslår Rikke Hvilshøj.

Ifølge direktøren vil det kræve gennemgribende ændringer i den offentlige administration, hvis løsningerne skal spille sammen. Blandt andet skal lovgivning strikkes sammen, så mere af sagsbehandlingen kan automatiseres.

»Der er en tendens til, at forskellige ministerier bruger forskellige termer for det samme. Det har ikke været problematisk før, men det bliver det, hvis systemerne skal tale sammen,« siger Rikke Hvilshøj.

Borgere lægger trygt data i offentlige hænder

En af de indbyggede udfordringer med at gøre den digitale service sammenhængende på tværs af myndigheder er, at de forskellige offentlige ikke må dele data med hinanden.

Men det princip er de fleste borgere villige til at slække på, hvis det kan gøre tjenesterne bedre. Direkte adspurgt, om de synes, at det er i orden, hvis det offentlige deler data, svarer 62 procent enten 'enig' eller 'meget enig', mens bare 12 procent er decideret uenige.

»Borgeren bakker op om det, hvis det er noget, der kan hjælpe på ens eget ve og vel,« vurderer Peter Pietras.

IT i praksis-rapporten påpeger, at selv store data-bommerter fra det offentlige - senest i form af CD-rom’er med sundhedsdata, der blev fejlafleveret til en kinesisk virksomhed - ikke har rykket ved, at borgerne generelt er trygge ved at overlade data i offentlige databaser.

Man skal dog være opmærksom på, at holdningerne kan svinge, alt efter hvilken type data der er tale om, samt at borgere ikke nødvendigvis kan gennemskue, hvad de siger ja eller nej til, påpeger rapporten.

Har du oplevet, at du skulle hive fat i flere forskellige myndigheder, fordi de digitale tjenester ikke hænger ordentligt sammen? Del din oplevelse i debatten.

4 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
31. august 2016 kl. 11:01

Peter Pietras er jo ham, der måtte finde nyt job efter at være ansvarlig for systematisk bevidst svigt af børn i Odense - han kender lidt til, når systemerne desværre hænger for godt sammen, så man kommer i vanskeligheder...

3
31. august 2016 kl. 06:03

Det er nu mere mit indtryk at hr og fru Danmark ikke sætter disse privatlivs settings. De bliver punket til at gøre det, og først når de bliver trætte af at se på det, gør de noget. Og ofte forkert...

2
30. august 2016 kl. 23:11

Lav det som en setting hvem man vil dele med, med opt-in.

Så svært kan det heller ikke være.

Langt de fleste mennesker er ganske vant til at sætte sådanne privatlivs settings i sociale medier, og de er langt mere avancerede i f.eks. Googles settings for privatliv end det behøver at være her.

1
30. august 2016 kl. 17:05

Så må man sige at politikken er lykkedes. Man vil have danskerne til "at føle sig trygge" ved offentlig IT.

At denne naivitet så har nogle åbenlyse bagsider mht. identitetstyveri, tyvetogter planlagt med info fra nettet, og senest hævnporno, det forbigår vi i tavshed.

Er det ikke lidt som at spørge en flok teenagedrenge om man skal tillade kraftigere kanonslag ?