It-tunge virksomheder har størst gevinst af big data analytics

Oliver Müller er lektor på IT-Universitet og står bag en ny stor international undersøgelse af big dataa analytics betydnign for produktiviteten Illustration: ITU
I gennemsnit kan virksomheder øge produktiviteten med 3,75 procent ved at implementere big data analytics-løsninger, viser forskning fra IT-Universitetet og University of Liechtenstein. Studiet er baseret på data om mere end 800 store internationale virksomheder.

Mange virksomheder har i løbet af det seneste årti kastet sig ud i at optimere forretningen ved hjælp af big data analytics.

For store virksomheder kan det let koste mange millioner kroner at indkøbe ny software og hardware, ansætte datakyndige medarbejdere og få big data-løsningerne til at spille sammen med virksomhedens eksisterende systemer og processer.

Forskere fra IT-Universitetet i København og University of Liechtenstein har nu undersøgt, hvorvidt disse enorme investeringer faktisk kan betale sig.

Via en af markedets største softwareleverandører har forskerne fået adgang til data om godt 800 store internationale virksomheders implementering af big data-løsninger i perioden 2008-2014.

Analysen er et af de første videnskabelige studier, der direkte undersøger sammenhængen mellem brugen af big data-løsninger og økonomiske resultater.

Læs også: Kun fem procent af de danske virksomheder bruger machine learning og AI

Illustration: ITU

På tværs af alle brancher øgede big data analytics produktiviteten med 3,75 procent, men der er udsving mellem de forskellige brancher:

»Virksomheder i de it- og datatunge brancher opnår en klar gevinst med big data analytics. Denne type virksomheder kan i gennemsnit øge produktiviteten med knap 7 procent pr. år i forhold til lignende virksomheder, som ikke anvender big data-løsninger,« siger Oliver Müller, lektor på IT-Universitetet og leder af projektet, i en pressemeddelelse.

Læs også: Bilgigant: Vi skal ikke acceptere latterlige manuelle data-processer

Ifølge Oliver Müller skyldes det formentlig, at it- og dataintensive virksomheder allerede ligger inde med systemer og infrastrukturer, som kan føde data ind i big data-værktøjerne. Desuden har de medarbejdere med kompetencer til at udnytte potentialet i dataene, for eksempel data scientists.

»Det understreger, at big data-løsninger ikke kan stå alene. Det er vigtigt, at virksomheden også har de fornødne systemer og medarbejdere til rådighed,« siger han.

Læs også: Detail-gigant: Lad være med at antage, at du kan stole på noget som helst data

Solidt empirisk bevis for værdien af big data

Også i stærkt konkurrenceprægede brancher som detail-, bank- og teleindustrien gør big data og analytics en forskel på bundlinjen.

»I brancher, hvor mange andre tilbyder den samme type produkt eller service, kan big data-løsninger gøre forskellen. Her fandt vi en produktivitetsforbedring på knap 6 procent. Denne type virksomheder er sandsynligvis bedre til at udnytte big data-værktøjerne, end man er i brancher, hvor der ikke er den store konkurrence,« siger Oliver Müller.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Mogens Bluhme

Netop. Man taler om strukturerede, semistrukturerede og ustrukturerede data eller de tre V'er : Volume, Variety and Velocity.

Siden er andre V'er kommet til: Veracity, Validity og Volatility.

Men spørgsmålet er om ikke Big Data-begrebet bliver lidt overfladisk hvis ikke man kobler domæne-specifik brug og viden til. Til fremstillingsindustrien handler det om time series data, som ikke har meget tilfælles med Big Data for forretningsanalyse eller anomali-detection indenfor IT-sikkerhed.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize