Forældet it-system forhaler kontanthjælpsreform

Medarbejdere i jobcentre kommer på overarbejde, og borgere bliver forsinket i deres aktivering på grund af forældet it-system.

Da kontanthjælpsreformen trådte i kraft den 1. januar i år, var jobkonsulenternes it-system i jobcentrene langtfra gearet til at klare mosten. I dag - otte måneder senere - plager manglerne stadig medarbejderne.

Det betyder blandt andet, at medarbejderne skal bruge ekstra tid på sagsbehandlingen, og at borgere i flere tilfælde kommere senere i aktivering.

Sådan lyder kritikken fra flere kommuner, som Version2 har snakket med.

»Vi bliver nødt til at lave administrative mellemøvelser med manuel arbejdskraft. Det giver mere arbejde for os i jobcentrene,« siger chefen for job og borgerservice i Silkeborg Kommune, Michael Maaløe, og fortsætter:

»Det betyder også, at der kan gå længere tid inden borgeren kommer i gang med aktivering.«

Hos Kommunernes Landsforening (KL) er man også opmærksom på problematikken:

»Det er helt klart, at et mere moderne system på sigt ville kunne føre til en mere effektiv indsats,« siger Ulrik Petersen, der er chefkonsulent i KL’s afdeling for arbejdsmarked og erhverv.

Gammelt it-system giver travlhed på gangene

Med kontanthjælpsreformen fulgte en række nye krav til jobcentrene, blandt andet omkring intensive jobsøgningssamtaler med borgere på kontanthjælp.

Men en begrænsning i it-systemet Opera fra KMD betyder, at der i nogle tilfælde kan gå lang tid, før borgeren bliver ringet op af jobcentermedarbejderen.

»Det er for eksempel ikke muligt at trække oplysninger om, hvor mange samtaler der skyldes. Det gør det svært at styre indsatsen, og borgeren kan gå uden at blive indkaldt,« siger arbejdsmarkedschefen i Høje Taastrup Kommune, Dorthe Nielsen, og uddyber:

»Systemet er bygget op om den enkelte borger, men sådan arbejder man ikke i dag. Nu arbejder vi i teams og har brug for at dimensionere vores administration og arbejdsgange derefter, og det er en udfordring, at it-systemet ikke understøtter den arbejdsform. Så får vi ekstra travlt.«

Derudover har nogle jobcentre svært ved at arbejde ud fra de officielle målsætninger, som Beskæftigelsesministeriet fastsætter. Det skyldes ifølge chefen for Jobcenter Brøndby, Bjarne Bo Larsen, at KMD Opera ikke opgør tallene på samme måde som ministeriet.

»Det gør, at vi ikke kan målrette indsatsen, som vi gerne vil. Systemet matcher ikke det styringsregime, som man lægger hen over beskæftigelsesindsatsen i dag,« siger han.

Svært at lave it-systemer til flakkende lovgivning

KMD Opera er at finde i 59 af landets 94 jobcentre, og med undtagelse af nogle enkelte kommuner benytter resten af jobcentrene sig af Workbase-systemet, der efter opkøbet af Medialogic i dag også er ejet af KMD.

Læs også: Opkøb mindsker konkurrencen på vigtigt it-marked: »Monopolisternes tid er forbi, KMD«

Virksomheden anerkender nogle af udfordringerne i softwareløsningen til jobcentrene, men er også på vej med en større opdatering, der vil blive rullet ud over det næste års tid.

»Jeg kan godt genkende nogle af de ting, som jobcentrene nævner. Det er blandt andet også derfor, vi laver en moderniseret løsning nu,« siger Jakob Volmer, der er produktchef på jobcenterområdet for KMD.

»Det er en uhyggelig kompleks lovgivning, som bliver ændret meget ofte. Det giver store udfordringer for alle, der vil levere it-løsninger til det marked,« siger Ulrik Petersen fra KL.

Jobcentrene vil i fremtiden blive målt på deres resultater frem for formelle krav, om at de eksempelvis afholder deres møder med borgerne til tiden, som det er tilfældet i dag. Denne resultatstyring er en del af et egentligt paradigmeskift i beskæftigelsesindsatsen, som KMD's nye løsningskoncept, Momemtum, er designet til at understøtte ifølge Jakob Volmer.

»Overgangen til det nye paradigme sker i praksis via en række lovændringer, som træder i kraft i løbet af 2014 og 2015. Vores løsning er nødt til at følge denne takt for hele tiden at sikre overholdelse af den gældende lovgivning. Derfor kan vi ikke helt udelukke, at der i overgangsfasen er enkelte elementer af den gamle løsning, som nok fungerer, men helt berettiget vil opleves som uhensigtsmæssige i forhold til at understøtte nye arbejdsgange i jobcentrene,« siger Jakob Volmer.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Henrik Mikael Kristensen

"»Det er helt klart, at et mere moderne system på sigt ville kunne føre til en mere effektiv indsats,« siger Ulrik Petersen, der er chefkonsulent i KL’s afdeling for arbejdsmarked og erhverv."

Men hvor mange år vil det tage at bygge?

Hvorfor er det at IT systemer skal laves, så de bliver efterfølgende lukket af og er uforanderlige?

Systemerne skal som mindstekrav give kunden selv adgang til sourcen, og kan umiddelbart hyre en 3. part til ordne problemer løbende, eller til at modificere små dele af systemet til at gøre arbejdsgangen 5% mere smertefri. Det giver også rigere muligheder for at sige stop, hvis leverandøreren ikke gør sit arbejde.

  • 9
  • 1
#2 Martin Nyhjem

I artiklen star der: "Systemet er bygget op om den enkelte borger, men sådan arbejder man ikke i dag."

Her gik jeg ellers og troede at vores skattekroner netop gik til at den arbejdssøgende borger ville blive sat I centrum og på den måde ville få den bedst mulige behandling af systemet..

Men ja. Sådan er det jo netop ikke. Min samlever har selv været igennem kontanthjælpssystemet her I år og jeg må bare sige.. det er ikke mangel på IT systemet der giver problemerne :) En sagsbehandler har en 30 -40 klienter og dette er altså ikke mere end hvad en gennemsnitslig sælger nemt håndtere.. og det helt uden miliondyre IT systemer som alligevel aldrig kommer til at virke.

Stik dem en kalender og et billigt journalsystem med login. Præcis som sælgere gør det.. Det er helt rigtigt at dette system ikke vil understøtte al ny lovgivning, men det gør det dyre systemer jo netop heller ikke.. Hvis man valgte denne billige udgave så ville sagsbehandlerne være tvunget til at lære lovgivningen (det er der mange som ikke kan I dag), men hvori ligger problemet, at den som modtager lønnen også skal kunne finde ud af arbejdet? Hvis man nu holdt igen med alle disse voldsomme IT projekter, og I stedet valgte simple systemer som virker og som ligger ansvar over på de medarbejdere som er ansat til at have ansvaret.. så ville vi spare ufattelige summer årligt, og mange ansætte ville få deres arbejdsglæde tilbage.. hvilket ville være til gavn for os alle.. :)

  • 12
  • 0
#3 Ivan Algreen Sørensen

Forældet it-system forhaler kontanthjælpsreform Medarbejdere i Jobcentre kommer på overarbejde og borgere bliver forsinket i deres aktivering på grund af forældet it-system.

Det passer ikke helt, for mange af de ansatte i jobcentrene har ingen anelse om aktivering så arbejdsløse bliver sendt ud i nytteløs aktivering, uden mål om opnåelse af egenskaber der kan bruges til at få job. Hvis sagsbehandlerne vidste hvad de skulle sætte kontanthjælpsmodtagerne med, hvorfor de skulle gøre det og hvad der skal opnåes med dette. Men f.eks københavns jobcenter sender kontanthælpsmodtagere i aktivering og når så kontanthjælpsmodtageren spørger hvad skal jeg lave der, svar sagbehandlerne at det ved de ikke. Sagsbehandlerne aner intet om hvad arbejdsgivernes krav et til ansatte, sagsbehandlerne tror alle kan arbejde ufaglært alle steder hvis bare man vil.

Forsinket aktivering er ligegylding når aktiveringen er nyttesløs og total spild af tid uden at være kompetence givende.

Sagsbehandlerne aner ikke hvad der står i loven om kontanthjælpsmodtagere, hverken socialloven, lov om aktiv beskæftigelse eller andre love, jeg har oplevet sagsbehandlerne siger at det er noget politikerne har sagt, men intet om hvad loven siger. Når politikerne ikke har sagt noget konkret om hjælp til folk der har et opnået handikap, så ved sagsbehandlerne ikke hvad de skal gøre, selvom der er lovgivning på området.

  • 9
  • 0
#4 Camilla Bang

Helt enig

Det nuværende system er ofte "nede" og giver sagsbehandlerne mange problemer dvs. tager meget tid. En blok og et simpelt system ville være meget bedre og tvinge sagsbehandleren til at sætte sig ind i lovgivningen samt ikke mindst - hensyn til borgerne og evt. virksomheder.

"Borgeren i centrum", det lyder smukt, men har intet med virkeligheden at gøre. I stedet syltes borgerne ind i masseproduktion og teamordninger, hvor ingen ved, hvad de andre laver. Ansvaret for de mange dårlige forløb og problemer skydes over på andre sagsbehandlere og IT-systemet. Det er en sovepude.

Fornylig havde min kommune slået en chefstilling for jobcenter/sygedagpengeafdeling op. Ansøgeren skulle have diverse faglige eksaminer og kompetencer. Men intet var nævnt om, at vedkommende selv skulle have prøvet at være i systemet.

  • 7
  • 0
#5 Ken Petersen

Det var dog den værste ide eller rettere en af de dyreste ideer overhovedet. Vore kunder kan selv bygge elementer ind og ændre/udvide den eksisterende kode, men de fleste afholder sig fra at gøre dette, da dette er meget dyrt.

Vi ruller 3 gange om året opdatering, rettelser, nye funktioner ud til vore kunder. Men enkelte kunder har selv bygget så meget ovenpå, at de hver gang står med store udfordringer med implementere deres egne udvidelser ind i vores system. Det koster dem et par uger hver gang og medfører altid fejl.

Efterfølgende har de brug for vores hjælp, da de ikke altid selv kan løfte deres kode korrekt, især, hvis vi laver større revisioner af vore datamodeller.

Deres egne timer koster dyrt og vi koster endnu mere, når vi efterfølgende skal løfte deres. Og vi giver ingen garanti eller support på dette, da de jo ejer den del.

Jeg arbejder i afregningssektoren for el. Her er der kommet så mange store lovmæssige ændringer de sidste 10 år. Disse ændringer kommer ofte med så korte varsler, at ofte kan vi simpelthen ikke nå at tilpasse systemerne til den lovgivning. Christiansborg tager sjældent hensyn til implementering af deres lovgivning. I samarbejde med Energistyrelse har vi med den sidste lovændring må aftale en udskydelse af implementeringen på 1 år, da ingen leverandører kunne nå det med den oprindelige tidsfrist.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere