It-system banker udnyttelsen af operationsstuer op

Ved at skifte fra papir til en it-løsning, har Horsens Hospital fået plads til flere patienter på operationsstuerne, og personalet har fået en roligere arbejdsdag. Det viser en af de første evalueringer af it-modernisering på et hospital.

Da patienter og operationsstuer skulle fordeles ved håndkraft og med papirsedler på en tavle, blev operationsstuerne på Horsens Sygehus brugt i 82 procent af tiden. Efter indførelsen af systemet iHospital steg tallet til 88 procent.

Sådan lyder et af resultaterne i en grundig evaluering af effekten af it-systemet, en såkaldt Medicinsk Teknologivurdering. Forbedringen kan dog ikke endegyldigt kædes sammen med iHospital-systemet, da der også er sket andre ændringer, men samlet lyder vurderingen, at systemet beviseligt forbedrer produktiviteten.

Det er usædvanligt at få effekten af et it-system dokumenteret så grundigt, da det som regel er umuligt at skille ud fra den komplekse dagligdag på hospitalet og afhænger af samspillet med andre it-systemer.

Video og chat gav overblik og ro

Med iHospital blev papir og tavle skiftet ud med trykfølsomme fladskærme, chat, videoovervågning af operationsstuerne og et sporingssystem, så man altid kunne se, hvor i bygningen en læge befandt sig.

Dermed slap sygeplejersker for at rende frem og tilbage for at kigge ind ad vinduet til operationsstuerne, hvis de skulle se, hvor langt operationen var nået.

Personalet inde i operationsstuen kunne kontaktes via chat, som forstyrrede mindre end telefonopkald, og sammen med blandt andet færre aflysninger og bedre overblik, har det givet en roligere arbejdsdag, konkluderer rapporten.

Også patienter og pårørende har glæde af overblikket og kan via informationsskærme følge med i, hvordan dagens program ser ud.

Konceptet bag iHospital blev undfanget af Thomas Riisgaard Hansen, der som ph.d-studerende i flere måneder fulgte dagligdagen på et hospital for at udvikle et system, der kunne hjælpe personalet.

I 2005 blev et pilotprojekt sat i gang på Horsens Hospital, og personalet var så begejstret for hjælpemidlet, at de ikke ville af med systemet igen, da forsøgsperioden udløb. Siden startede Thomas Riisgaard Hansen firmaet Cetrea, der nu sælger iHospital-løsningen.

Nu da projektet gennem evalueringen er udpeget som et godt hjælpemiddel, et såkaldt fyrtårnsprojekt, forventes flere andre hospitaler at følge trop. Skejby Sygehus har således allerede besluttet at indføre systemet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere