It-supporter klar med ny udgave af check-ud-reminder til Rejsekort: Nu også til bus og metro

Check ud reminder hjælper rejsekort-brugere med at huske check ud fra busser og tog via en flere megabyte stor fil fra Rejseplanen.

Glemmer du gang på gang at checke ud med Rejsekort, så er app'en 'check ud reminder' måske noget for dig. 'Check ud reminder' kan vibrere og give lyd fra sig, når slutmålet for rejsen er nået, hvad enten rejsen foregår med bus, tog eller metro.

App'en er en videreudvikling af en tidligere app, 'Tjek ud appen', som dog kun var til tog.

Det er Finn Knight, der står bag begge apps, som han har udviklet sammen med en ven. Som sådan har han oprindeligt ikke en baggrund inden for app-udvikling, men alligevel kastede han sig over projektet, da behovet meldte sig.

»Egentlig er jeg it-supporter, men jeg glemte selv at checke ud på et tidspunkt, og så slog det mig, at kunne være, man kunne lave en app,« siger Finn Knight.

Og det kunne ham og vennen åbenbart godt. Mens det er Finn Knight, der primært har stået for design og HTML5-udvikling, så er det vennen, der hovedsageligt har stået for kodearbejdet.

I modsætning til den nuværende app, så fungerede den forhenværende udgave som nævnt kun til tog. Og den tidligere app kunne heller ikke køre i baggrunden på telefonen. Så hvis brugeren eksempelvis ville sende en sms på farten, lukkede app'en ned. Lydstyrken kunne heller ikke justeres, og så var der flere småfejl i app'en - som der altså skulle være rettet op på i den seneste udgave.

Kommasepareret fil

'Check ud reminder' fungerer via en kommasepareret fil, kaldet en csv-fil, med oplysninger om placeringen af stationer og stoppesteder. Og ved at kombinere disse oplysninger med telefonens positioneringssystem, er det altså muligt at få apparatet til at give lyd, når det rette stop er nået, og check ud-tiden er oprunden. I forbindelse med rejsen indtaster brugeren så, ved hvilket stop hun eller han skal have en check-ud påmindelse. I den forbindelse indeholder app'en en funktion kaldet 'Forrige Destination'. Så hvis rejsen går fra Roskilde til Slagelse og retur, så giver 'forrige destination' Roskilde som mål for rejsen på returvejen.

I forbindelse med den tidligere app kom csv-filen fra DSB. Den nuværende fil kommer fra Rejseplanen, og det er derfor, der nu også er busstoppesteder med. Filen er forholdsvis stor, fortæller Finn Knight. App'en fylder ca. 14MB, og han vurderer, at omkring 10MB bliver udgjort af filen.

På det danske marked er filstørrelsen til at arbejde med, fortæller Finn Knight, men hvis app’en skal ud til andre lande, som også bruger check ud-løsninger, kan der hurtigt komme så mange stop i filen, at den bliver for stor at håndtere. I hvert fald som flad fil.

I den forbindelse kunne det måske være en løsning at proppe CSV-filer i en ny danskudviklet database til netop mobiltelefoner kaldet Realm, som Version2 tidligere har omtalt.

Læs også: Klar til iPhone: Danskudviklet database er målrettet mobiltelefoner og kører uden SQL

»Det vil jeg se på, hvis jeg skal udvikle til at andre lande, der bliver det nok nødvendigt,« siger Finn Knight.

'Check ud reminder' findes både til Android og iOS. Den er udviklet i HTML5 og porteret til de to platforme via Phonegap.

App'en kan findes på henholdsvis Google Play og App Store, hvor den koster 7 kroner.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (23)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jan Gundtofte-Bruun

Åbent brev til V2 uden (særlig) relevans for denne artikel

I bruger temmelig ofte formuleringer a la "en kommasepareret fil, kaldet en csv-fil", og hver gang undrer jeg mig over, hvem i Jeres målgruppe der har behov for at få forklaret forkortelsen CSV?

På "Om Version2" skriver I, at I "henvender [Jer] til de mange, der arbejder professionelt med it", men det skurrer mod den måde I forklarer Jer på. Nå ja, det kan sikkert godt tolkes sådan, at DSB-kiosk-kassemedarbejdere "arbejder med IT" al den stund, at deres kasseapparat (under et tyndt skin) i virkeligheden er en ret moderne datamat.

Jeg tror at de fleste læsere her vil mene, at for at være "IT professionel" så har man en direkte relation til soft- eller hardware-udvikling, databehandling, eller tilsvarende, og dermed nærmest implicit har styr på de fleste TBF'er. "CSV" er i hvert fald næppe i den sjældent sete kryptiske ende af spektret (medmindre vi taler om korrekte implementeringer, men det er en anden spas suppedas).

Det ville klæde Jer at forklare de mest åbenlyse begreber lidt sjældnere.

Jakob Møllerhøj Journalist

I bruger temmelig ofte formuleringer a la "en kommasepareret fil, kaldet en csv-fil", og hver gang undrer jeg mig over, hvem i Jeres målgruppe der har behov for at få forklaret forkortelsen CSV?

Der er helt sikkert mange vidende læsere på Version2. Men jeg kan ikke se problemet i af forklare, hvad eksempelvis en CSV-fil er. Vi er også et medie, der udover at skrive til vores kernemålgruppe, gerne vil nå bredt ud.

Og i den sammenhæng er der vel ingen grund til at være direkte ekskluderende. Jakob - Version2

Johannes Aagaard

'Check ud reminder' lyder til at være en god og nyttig app, men hvor ér det dog en falliterklæring for Rejsekortet, at app'ens funktionalitet ikke allerede er en integreret den af Rejsekort-løsningen, og hvor man har rejsekortet liggende på sin smartphone.

Men med en tvivlsom økonomi for rejsekortet er der formentlig heller ikke budgetteret med ret megen produktudvikling.

Henrik Pedersen

Selvom jeg først følte mig fristet til at være enig med Jan, så er det en direkte elitær holdning af have. "Fordi størstedelen af os ved hvad det er, så lad være med at skriv det!".

Jeg bruger ikke Version2 som undervisningsmateriale, men til at holde mig nogenlunde opdateret med hvad der sker i Danmarks IT verden. Det kommer egentlig ikke mig ved at I laver hurtige forklaringer af forkortelser og lignende, så længe I ikke begynder at forklare hvad en markør, tastatur eller harddisk er. Hvis I først når der til, så er det på tide at skrue ned.

Det sagt, så kunne jeg dog tit savne noget MERE teknisk info. I har en tendens til at ikke at få gået hårdt nok til jeres kilder. Som et teknisk medie må I meget gerne hive nogle flere saftige detaljer ud af folk når I snakker med dem.

Lige angående ord-forklaringer. Jeg kan huske at "Komputer for alle" (Haha ja, i mine unge dage..), har et online register hvor man kan slå forkortelser op. Kunne I evt. ikke lave det, og så med links i teksten? Evt. ved mouse over eller lignende. Bare helt automatisk, så snart jeres blogging-engine ser ordet AJAX så indsætter den selv forklaringen i en popup-boks/Som link. Bare en idé.

Morten Hansen

På mit faneblad i min browser står der "Version2 | IT for professionelle". Bogstavelig talt dækker "Professionelle" alle former for profession. Men jeg vil være ærlig og tilslutte mig Jan's kritik. Det er mangel på respekt for Version2's faste læsere, at skrive til dem som newbies. Hvis læsere er tvivl om begreberne i artiklerner - og ikke mindst efterfølgende kommentarer, der oftest indeholder betydeligt mere substans end selve Version2's artikel, tror jeg det er meget let at google begrebet.

Med nyheder, mener jeg indlæg fra Version2's redaktion - med undtagelse af faste bloggere på Version2.dk.

Beklager den lidt kritiske kommentar, men det er desværre ikke første gang at der kommer den slags smuttere med i artikler på Version2.

Peter Sørensen

Jeg ved godt, at det ikke bare sådan liiiige er til at lave. MEN, hvis det kunne integreres med en prisudregner i app'en ville det være virkelig sejt. Når man alligevel skal indtaste hvor man skal hen, så ville det også være rigtig dejligt, hvis man fik af vide om man rejste inden for et rabat-tidsrum og eventuelt hvad rejsen kom til at koste.
Jaja, jeg ved godt, at det man ikke bare lige kan lave det.

DOG burde rejsekortet for længste have udviklet en sådan app.

Peter Stricker

Derudover har det ingen relevans, og er ikke interessant, i hvilket format stationspositionerne er gemt. Det har intet med appen, eller hvordan den fungerer at gøre.


Hvis man kun læser artiklen som eventuel kommende bruger af appen, så har du selvfølgelig ret. Men hvis man selv overvejer at lave en app i et helt andet domæne, så er Finns erfaringer med csv, og hans overvejelser om at skifte til en anden persistensteknologi som Realm da særdeles interessant.

Det giver også et godt indblik i Finns tilgang til app-udvikling. Start med noget der virker, og som du selv kan finde ud af. Og når der så er et produkt, der virker, så kan man begynde at tænke over, hvad man kan forbedre, og hvilke opkvalificeringer af egne kompetencer, dette eventuelt måtte påkræve.

Og målgruppen her - med overskriften in mente - er vel ikke primært brugere af apps.

Martin Jensen

Hvad er det lige den her app skal hjælpe med? Når man stiger af, ved man vel, at man altid skal checke ud? Næhh, en funktion der kunne være smart var, om den kunne integrere til rejsekortet og automatisk checke en ud ved valgte destination... meeeen det sker nok ikke.

Peter Kyllesbeck
Thomas Larsen

Fordi korttidshukommelsen svigter. ;-)

Automatisk checke ud! Husk det skal skrives på kortet, at du checker ud. Så du må forbi en enhed, der kan det.

Hvor er det dog hjernedødt at man har lavet et billetteringssystem der kræver udvikling af alle mulige former for klodsede støttekrykker for at brugerne kan finde ud af at bruge det efter hensigten.

Hvis man bare havde designet det ordentligt fra begyndelsen - dvs uden nødvendigheden af det latterlige, brugerfjendtlige tjek-ud - havde man ikke behøvet disse tåbelige Georg Gearløs-æggeure som skal prøve at tvinge brugeren til at udvikle den passende burhønseadfærd som rejsekortets design forudsætter.

Det er specielt symptomatisk for rejsekortets brugerfjendtlige design at folk ligefrem efterspørger en udvidelse der kan oplyse om rejsens pris ved starttidspunktet. Hvis man fik en sådan udvidelse kunne man jo lige så godt gå tilbage til det gamle design hvor folk købte billetter til en på forhånd udvalgt strækning/destination og derved slap for at skulle bekymre sig om åndssvage regler som tjek ud og ukendte priser...

Men vores kære folkevalgte har jo enten frikort til bus og tog eller ligefrem ministerbiler så de har ingen chance for at finde ud af hvor idiotisk designet har været fra begyndelsen før de er langt uden for politisk indflydelse.

Peter Kyllesbeck
Milos Game

Hvordan dælen har han fået sin app til at fylde ca. 4 MB? Det lyder som overkill.

I øvrigt så er CSV nok den datatype som fylder absolut mindst af de muligheder man benytte sig af. Alle de andre har syntaks som tilføjer yderligere data og metadata til selve strukturen.
Eksempler:
CSV fil: jens,jensen
XML fil: <declaration...><personer><person fornavn="jens" efternavn="jensen" /></personer>
Database: jens|Jensen, men der er metadata til at holde styr på databaserne, tabellerne, kolonnerne, rækkerne, felterne, felternes typer, osv

Databasen vil gøre det nemmere at lave opslag, men med mindre at databasen komprimerer data, så kan datamængden vel kun vokse?

Hvordan vil han gøre "filen"/datamængden mindre ved at skifte til database?

Jeg er bare nysgerrig. :-)

Nicolai Buch-Andersen

Kudos til Version2 for at skrive om forskellige danskudviklede apps. Som udvikler er det altid interessant at høre om, hvad andre laver.

Ang. selve app'en, så lyder det da som et spændende udviklings-projekt. Men en reminder som man selv skal huske at slå til - oven i købet ved selv at indtaste rejsens endestation - giver nok ikke den bedste brugeroplevelse. Kunne man ikke lave det smartere ved brug af geo-fencing og telefonens sensorer? Noget i retningen af:

1) Når brugeren første gang åbner app'en, så viser denne en liste af de 10 nærmeste stationer, med en mulighed for selv at fremsøge andre. Brugeren vælger herfra de stationer, som han/hun almindeligvis besøger.

2) App'en opretter geo-fences omkring de valgte stationer. Når brugeren ankommer til en af stationerne, får app'en automatisk besked og går i "tracking mode." I tracking-mode bruges telefonens sensorer (accelerometer og lign.) til at opdage hvornår brugeren går fra at gå til at køre og tilbage igen.

3) Når app'en opdager at brugeren er begyndt at gå igen efter at have kørt i xxx minutter, så er brugeren nok nået til endestationen. Buzz brugeren med en reminder om at tjekke ud. Giv evt. brugeren mulighed for at trykke på en 'fortsæt rejse' knap og vend da tilbage til "tracking mode."

http://developer.android.com/training/location/geofencing.html
http://developer.android.com/training/location/activity-recognition.html

Finn Knight

Jeg kan tjekke op på hvor meget csv filen helt præcis fylder. Den jeg modtog fra Rejseplanen.dk fyldte en hel del - men fjerne en del overflødige gps koordinater og stations id -da Rejseplanen åbenbart bruger et koordinat til hver retning - det lykkes mig at samle disse koordinater til ét. Evt gå til rejseplanens hjemmeside og skriv "Slagelse" under "fra" eller "til" - så kan I/du se hvad jeg mener :)

Jesper Brunholm

Jeg kan ikke finde den i mit Android market på telefonen. Når jeg åbner linket til Google play får her på web får jeg at vide at den er inkompatibel med alle mine telefoner, men med en fuldt opdateret Galaxy S4, og uden synlige krav til telefonen i play butikken, tvivler jeg på at det faktisk er tilfældet, så: Hvorfor begrænse til det danske marked, og lukke for os der bor i Sverige?

Log ind eller Opret konto for at kommentere