It-skandalernes grand old man om 'nye' anbefalinger: Bedre sent end aldrig

Anbefalingerne i regeringens nye it-rapport er stort set de samme, som Bonnerup-rapporten pegede på for ti år siden. Eneste forskel: Nu følger der penge med.

Er staten blevet klogere i løbet af de seneste ti år?

Finansministeriets nye rapport 'Professionalisering af arbejdet med it-projekter i staten' kommer med en række anbefalinger til, hvordan vi undgår it-skandaler som digital tinglysning og de nationale test i folkeskolen.

Således anbefaler rapporten, at der skal oprettes et rejsehold med dygtige it-projektledere, der kan træde til og hjælpe ministerier og styrelse i konkrete projekter.

Men den anbefaling er i virkeligheden ti år gammel og stammer fra den såkaldte Bonnerup-rapport, der er den nye rapports forgænger.

»Jo, det var også en af vores anbefalinger, og det burde vel også være gennemført noget tidligere. Men bedre sent end aldrig,« siger Erik Bonnerup, der dengang var formand for den arbejdsgruppe, der stod bag rapporten.

En anden af rapportens anbefalinger, et bedre samspil mellem det offentlige og leverandørne, er på det nærmeste også kopieret fra Bonnerup-rapporten.

»Det er jo nemt nok at være bagklog, men egentlig synes jeg, det er for galt, at der skal gå ti år, før der sker noget. Men jeg anerkender, at det er en modningsproces,« siger Erik Bonnerup.

Erik Bonnerup synes overordnet set, at regeringens nye rapport kommer med en række gode anbefalinger og pointer; blandt andet hæfter han sig ved, at erfaringerne fra det private nu også skal inddrages i offentlige it-projekter.

»Det er en rigtig god ide, for de har også masser af dårlige erfaringer i det private. Forskellen er blot, at de som regel kun laver fejlene én gang,« siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Anonym

Jeg har ikke rigtig fået læst denne rapport endnu, men et gennemgående træk i det offentlige er, at man ikke har kortlagt forretningsgange, og forbedret samme, samt beskrevet disse i kravspec'erne.

En kravspec bør ikke være disse alenelange ønsker om enkelte funktionaliteter (uden sammenhæng), men en beskrivelse af kontinuiteten i forretningsgangen(e).

(Til de hypede: forretningsgang=workprocess/workflow(og til c-folket '=' = '==')).

Få styr på (de optimerede) forretningsgange, og defin´er et system derfra.

At 'EDB-ficere' en papirgang er ikke altid det optimale.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere