McKinsey: ’It-rebeller’ vil med apps og onlineprodukter knække traditionelle banker

Bankprodukter er nemme at digitalisere og kommer derfor under pres fra nye aktører. Sydbanks direktør anerkender truslen.

It-kyndige vil snuppe 60 pct. af de eksisterende bankeres overskud, når bankernes kerneområder kommer under pres fra online og app-tilbud, vurderer analysevirksomheden McKinsey.

I et interview i Børsen bakker Sydbanks direktør op om den analyse.

»Vi er i gang med en relativ stor omkalfatring af, hvordan vi ser it. Vi skal være langt mere agile og tilpasse vores platforme til det, kunderne efterspørger. Det er altså en brændende platform, hvor banker skal være ligeså dygtige som andre segmenter på den service, forbrugerne oplever gennem nye digitale muligheder,« siger Karen Frøsig til Børsen.

Forbrugslån, huslån, betalingsløsninger og lignende er lette og digitalisere, og ifølge Karen Frøsig kan bankerne ikke tåle at overse denne udvikling. Derfor lancerer Sydbank en ny generel strategi med store ændringer i deres anvendelse af it-værktøjer. Karen Frøsig fortæller, at hun bl.a. er inspireret af udviklingen i New York og Silicon Valley.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Bent Jensen

Og man ikke selv fører kniven. Og det er ens gås.

Savner nu en anden vinkel på artiklen.

Konkurances fra Internet ny Teknologi, tvinger priser og avancer ned på gamle aftaler og indspisthed i branchen. = Når man lukker den lokale filial, har man ikke mere at tilbyde, ind en Internet bank i Englang kan gøre bedre og billigere.

  • 1
  • 0
#2 René Nielsen

Lad mig introducerer USA’s 20. største bank – Starbucks. Ja dem med kaffen, de har allerede en balance som langt overstiger Nordea hhv. Danske bank.

Mange bankers ledelse lever forsat i den tro at der kun er kunderne ”til at betale”. I gennem finanskrisen har bankerne ikke ville låne ud, selvom kunders økonomi hang sammen. Man har kort sagt lade de ”overlevende” kunder betale for de fejl bankerne begik.

Det har haft den konsekvens at vi meget stort omfang har lært at klare os uden bankerne. Forbrugerne sparer op og undgå på den måde mange af de smålån på 50.000 -> 100.000 som bankerne tidligere leverede, hvis f.eks. et køkken skulle laves om.

Virksomhederne og især større virksomheder bruger idag virksomhedsobligationer til at finansier driften og de mindre virksomheder lider under den kredittørke som der forsat er fra bankerne.

Fælles for forbrugere og virksomheder er, at man har lært klare sig uden bankerne og man har lært ikke at være afhængig af kreditleverandører. Så ja bankerne har en brændende platform, for bankerne har selv stukket ild på platformen og aktivt reduceret sig selv til betalingsformidler.

Men før bankerne opdager den nye virkelighed – at der kun er aktionærne og medarbejderne i bankerne til at betale gildet – så har bankerne ingen langsigtet fremtid ift. nye betalingsaktørers lavere omkostninger.

For en dag er der en letmælk mere i køledisken, og så gælder der alm. forbrugeradfærd – du tager den billigste letmælk også selv om den hedder Facebook, Amazon eller noget tredje.

  • 5
  • 0
#5 René Nielsen

Jeg har aldrig været i en "Starbucks". Hvad tilbyder de, som har med bankvirksomhed at gøre?

Du behøver skam heller ikke at lette numsen fra tastaturet!

Besøg http://www.starbucks.com! Inde på hovedsiden vælg "Card" og kig under "Manage Your Card".

En simpel men klassisk indlånbank som samtidig håndterer betalinger.

Når danske banker bevidst vælger ikke at låne penge ud, men reducerer sig selv kun at tilbyde betalinghåndtering baseret på kundens eksisterende indlån, så er Starbucks en konkurrent til danske banker.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere