It-professor: Unge får ikke vækket interessen for it-faget i skolen - nu går han selv i krig

Datalogi professor Stephen Alstrup vil sammen med sin youtuber søn øge interessen for it-uddannelserne, uanset uddannelsesstedet.

Danmark producerer omkring 500 it-specialister om året, og det er langt fra nok ifølge professor i datalogi, Stephen Alstrup. Han har besluttet at gøre noget ved det, og har derfor lanceret en ny kampagne.

Målet med kampagnen er at øge interessen for at lære om it, uanset om det er på universitetet i København eller på HTX i Vejle.

»Der er brug for at skabe interesse for it-faget blandt de unge. Den interesse får de ikke via skolen, da der ikke undervises i datalogi og heller ikke som forbrugere, da det ikke er det samme som skabere,« siger Stephen Alstrup, der også er rådgiver for undervisningsministeren om brug af teknologi og indførelse af teknologiforståelse i folkeskolen til Version2.

Alle nye store virksomheder er it-virksomheder

Tal fra undervisningsministeriet viser, at antallet af håbefulde studerende, som søger ind på datalogi- og softwareuddannelserne som førsteprioritet stiger. Samlet set er der dog langt fra nok danske unge, som studerer på de tekniske uddannelser ifølge Dansk Erhverv.

Sidste år fortalte erhvervsorganisationen på baggrund af en undersøgelse, at der i forhold til mange andre EU-lande er færre studerende, der læser såkaldte STEM-uddannelser, som er uddannelser inden for områderne science, technology, engineering og mathematics.

Således gik 20 procent af de studerende i Danmark på en STEM-uddannelse i midten af 2017, men gennemsnittet i EU er 27 procent, mens lande som Finland op mod 35 procent, viser undersøgelsen. Og det er ikke nok nye talenter til den digitale virkelighed, Danmark er en del af.

»50 procent af befolkningen mener ikke, de har IT kompetencer nok til at beklæde deres nuværende job, mens 30 procent af de danske jobs digitaliseres væk. Samtidig kommer 50 procent af væksten fra digitalisering og 11 procent af rigets BNP kommer fra it-fagene,« siger Alstrup.

»Alle snakker om digital transformation, big data, AI, osv., men virksomhederne er tvunget til at flytte arbejdspladser til udlandet, hvis drømmene skal realiseres. Alene nu mangler der 3.000 it-specialister og på den korte bane 20.000.

Uddannelserne slås om de samme studerende

Det er ikke en ny sang, der synges om manglen på it-specialister, men Stephen Alstrup mener, at uddannelsesinstitutionerne har grebet problemet forkert an.

»Alle kampagner, som jeg har set, har indtil videre handlet om at it-uddannelserne slås om de samme studerende. ‘Kom og læs denne uddannelse dette sted’. Det er ud fra et nationalt synspunkt underordnet, hvor de studerende læser. Det gælder om at få flere til at læse faget,« siger han.

»Man når ikke bredt ud med denne slags kampagner, og man har tillige for at lokke flere til faget skabt en masse bløde og tværfaglige IT uddannelser. Men erhvervslivet er knivskarpe med, at det der mangler er unge med hårde IT kompetencer – så denne slags tiltag hjælper heller ikke,« siger Alstrup.

Første spadestik i kampagnen er en række videoer med youtuberen YEPSEB – Stephen Alstrups søn. I første afsnit af videoserien YEPSEB og Professoren forklarer far og søn, hvordan Facebook analyserer big data på et forståeligt sprog og målrettet et ungt publikum af de omkring 500.000 seere, som ser hans videoer om måneden. Det første afsnit af serien har 40.000 visninger sammenlagt på Facebook og YouTube.

»Vi har hygget os i et halvt års tid på ferier og weekender med at designe konceptet, samle folk om det, osv. Det lyder måske mærkeligt, men sådan er min familie,« siger Alstrup.

Udover videoerne med sin søn vil han fremover samle flere folk om initiativet, så projektet på sigt kan blive selvkørende.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Rune Jensen

...fokusere på det som IT? Mon ikke der er mange, som vender det døve øre til, hvis de bare høre den forkortelse? Fordi det lyder "kedeligt"? I stedet skulle man fokusere på baggrunden, som i høj grad er matematik. For jeg synes ikke programmering i sig selv er det svære. Det helt svære er matematikken. Én af de ting, jeg synes, man kunne fokusere på, uden egentlig at nævne IT, er boolsk logik. Som et real life eksempel, som overhovedet ikke har noget med IT at gøre - og så alligevel. Lad os forestille os en DJ (Disc Jockey i klar tale), som har et lysshow, med 7 lasere, styret ved 8 kanaler. Disse er nummereret fra 0 -7.

Hvordan kan man nu lave en sekvens, hvor for eksempel nummer 1 og nummer 3 er tændt samtidig, men alle de andre slukkede? Eller skifte, sådan at først kanal 1 er tændt, derfefter kanal 2 osv?

Det har ikke specielt meget med IT at gøre, men en del med matematik.

I boolsk logik tænder man kanal 0 med 1, kanal 2 med 2, kanal 3 med 4, da det følger det binære talsystem.

Med et tal fra 0 til 255 kan man tænde og slukke for alle kanaler vilkårligt, og med en række af tal fra 0-255 kan man bygge en sekvens.

Og hvad har dette med IT at gøre? Har det ikke mere med matematik at gøre? Og vil en DJ ikke være mere fokuseret på at lære matematikken bag, end så meget andet "IT"?

Men denne viden kan OGSÅ bruges i programmering. Så, om man vil være DJ eller programmør - så er denne viden lige god.

Det samme kan siges om V2s nylige artikler om AI.

Nu er jeg en nød til JAVA - men jeg ville have MEGET lettere ved at lære JAVA - end at forstå matematikken bag. V2s forklaring er helt klart og tydeligt, tror ikke den kunne være mere letforståelig, men jeg fatter hat. Og det er ikke godt, hvis man så vil programmere sådan en AI-tingest.... Så jeg ville have været bedre tjent med at lære mere matematik - end at min folkeskolegang evt fokuserede på selve programmeringen (som vi også havde - COMAL 80). Programmering kommer ikke uden viden om andre ting.

Tag IT ud af IT og fokusér på, hvad der ligger bag i stedet.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere