It-professor med skarp kritik af nedbrud hos DSB: »Det er simpelthen ikke godt nok«

Plus3. november 2022 kl. 03:193
IR4, DSB
Illustration: GesturGis/Bigstock.
Den danske togdrift skal ikke være afhængig af en enkelt it-leverandør, siger professor i it-udvikling og -anvendelse, Jan Pries-Heje, der retter en skarp kritik af DSB.
Artiklen er ældre end 30 dage

I weekenden holdt DSB-tog i hele landet stille på grund af et nedbrud hos en it-leverandør. Men den situation er langt under, hvad man kan forvente.

Det mener professor i digitalisering Jan Pries-Heje, der peger på at DSB burde have forhindret det nedbrud, der i weekenden satte togene i stå i det meste af landet.

»Det er højeste mærkværdigt, at man ikke har et backupsystem og derfor er nødt til at sætte hele togdriften i stå. Det er simpelthen ikke godt nok,« siger han.

close
Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
3. november 2022 kl. 21:15

Jeg er usikker på, om problemet skyldes "kun en leverandør". Har man flere, så kan ansvaret komme til at flyde. Problemet synes snarere at være, at man vistnok havde en nødplan, den virkede "bare" ikke. Den havde nok ikke været testet.

Husker I at teste jeres fejlstrømsrelæer? Og røgalarmerne? (Jeg vil ikke nævne minutkød, der er nok over sidste anvendelsesdato.)

2
3. november 2022 kl. 16:49

Ja, ja, løve - godt brølt, men MON IKKE du skulle læse dagens nyheder ? Så kan du sige som et mindre prætentiøst dyr.

Det var ifølge dem DSB's manuelle backup som fejlede. Leverandøren har ikke ansvar for DSB's manuelle backup.