It-professionelle downvoter teleselskaber: »Vi er bedre end vores rygte«

Digitalisering er ved at transformere teleselskaber fundamentalt og har brug for højteknologisk arbejdskraft. Men det tager lang tid at slette et dårligt ry.

Telefoni og data er en moderne selvfølgelighed på linje med strøm. Du tager din telefon og har en forventning om, at du har dækning og data. At du altid kan ringe eller læse din mail – på samme måde som du forventer, at lampen tænder, når du sætter den i stikkontakten.

Dermed er telenetværket også blevet et vedligeholdelsesprodukt, som teleselskaberne ikke kan leve af, siger Helle Høyen, der er VP og HR-direktør hos Telia:

»Det danske telemarked er et af de billigste overhovedet. Det har vi selv været med til at skabe, så det skal vi ikke pibe over, men vi ved, at det er noget andet, vi skal leve af i fremtiden.«

Som så mange andre selskaber betyder ovenstående konstatering start­skuddet på en digital transformation, der skal automatisere tidskrævende arbejde, gøre det muligt at innovere hurtigt og finde nye digitale leveveje.

Men at den proces lige nu foregår i telebranchen, er der alt for få, der ved, erkender HR-direktør.

»Vi er som selskab ramt af, at der er rigtig mange, der kender os. Men de kender os ikke for noget,« siger Helle Høyen.

»De fleste i Danmark ved, at der findes et teleselskab, der hedder Telia, men vi er ikke kendt for andet end Telia. Det er det, vi arbejder på nu.«

Telia ligger nummer 50 ud af 50 på IT Company Rank-listen. »Vi er som selskab ramt af, at der er rigtig mange, der kender os, men de kender os ikke for noget,« siger vice president og HR-direktør Helle Høyen. Illustration: Telia

Udfordring at tiltrække profiler

Udfordringen er tydelig i image-undersøgelsen IT Company Rank fra Version2.

Her lander Telia i den absolutte bund samlet set. Alle fire teleselskaber, der indgår i undersøgelsen – TDC, Telia, Telenor og Stofa – er at finde på de ti dårligste pladser.

Målt på både appel og karakteristika havner alle fire blandt de fem dårligst rangerede arbejdspladser.

Tallene overrasker ikke Selina Lomholdt, der er HR-direktør i Telenor Danmark.

»Jeg kan desværre godt genkende tallene. Det er ærgerligt, og vi kan kun se på os selv og sige: Vi har ikke været gode nok til at sælge historien,« siger hun.

Den usolgte historie handler ifølge Telenor om en transformation, hvor kerneforretningen er blevet digitaliseret, hvor de tekniske systemer er blevet samlet, og hvor der er opbygget en analytisk platform, der kan håndtere enorme mængder data.

»Men det er klart, at på det eksterne marked er vi kendt for noget andet. Det, man ser på ydersiden, er, at vi i markedet stadig er meget fokuseret på salg, mobil og abonnementer,« siger Selina Lomholdt.

»Det gør også, at det kan være en udfordring at tiltrække de rigtige profiler, som vi har brug for i den her transformation.«

Vandfaldsmodel på retræte

Det kan være en udfordring at tiltrække de rigtige profiler, når man som Telenor forbindes med salg, mobil og abonnementer, selv om virksomheden har været gennem en større transformation, hvor kerneforretningen er blevet digitaliseret, siger HR-direktør Selina Lomholdt. Illustration: telenor

Ikke desto mindre oplever Telenor, at udviklingen er ved at vende, og at it-specialisterne viser større interesse, end de gjorde for bare få år siden – et udtryk for, at ændringer i arbejdsmetoden slår igennem i de professionelle netværk, mener Telenors HR-direktør.

»Fordi vi står midt i den her transformation, skal vi også arbejde på en anden måde. Vi arbejder i dag både agilt og i sprints for at bygge de her innovative løsninger, som vores kunder jo vil have,« fortæller hun og fortsætter:

»Bare det at indføre de her metoder helt formelt gør noget ved arbejdskulturen, og det gør noget ved hele organisationen. Sammenligner man med bare fire år siden, hvor vi brugte vandfaldsmodellen rigtig meget, så vil man opleve, at vi arbejder langt mere agilt og hurtigt i dag.«

Medieomtale rammer hårdt

Selskabet søger i skrivende stund efter specialister i cloud-infrastruktur og i sikkerhedsinfrastruktur, efter scrum-udviklere samt dataanalytikere. Og efter de ideer, der skal drive forretningen i fremtiden – blandt andet med et udviklingsprogram, hvor medarbejdere kan få op til 12 måneder på at arbejde på et projekt, de selv har fundet på.

»Det driver en helt anden udvikling, og det ville vi aldrig have set for få år siden,« siger Selina Lomholdt.

Netop kulturen er et af de områder, hvor teleselskaberne rangerer meget lavt blandt IT Company Ranks respondenter. Placeringen er formentlig ikke hjulpet på vej af flere år med intens konkurrence om markedet – og medfølgende fyringsrunder.

»En del af den dårlige omtale er medieskabt, for vi er i en branche, hvor vi bliver hårdt ramt af medierne, når vi har en fyringsrunde eller laver nedskæringer,« siger Helle Høyen fra Telia.

»Vi kan sidde og pibe, eller vi kan acceptere, at det er sådan, vilkårene er.«.

Men nedskæringerne rammer ikke it-folket, understreger begge HR-direktører. Tværtimod er de gået ud over de stillinger, som er blevet automatiseret i de seneste års digitalisering, mens it-stillingerne er blevet flere.

At Telia har haft behov for at forbedre ledelseskulturen, er Helle Høyen helt bevidst om. Den proces startede for fire år siden, hvor Telia begyndte at investere i at uddanne ledere og medarbejdere og sætte fokus på temaer som samarbejde, feedback og ansvarlighed.

»Hvis du ser vores trivselsundersøgelser, så vil du også se, at vi har rykket os væsentligt de seneste to år,« påpeger hun.

Men fra trivselsundersøgelser til samtalen om middagsbordet er der en væsentlig afstand, erkender Helen Høyen.

»Det tager tre til fem år at ændre på en kultur. Og det tager endnu længere tid at ændre rygtet om en kultur. Det kan tage et sted mellem fem og ti år at ændre en virksomheds ry og rygte.«

Denne artikel stammer fra magasinet IT Company Rank

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere