Miljøstyrelsen om fejlramt it-system: Gennemtestet som fejlfrit

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Sagsbehandlingen af husdyrgodkendelser er gået helt i stå på grund af fejlramt it-system. Miljøstyrelsen afviser klager om manglende brugertest med, at testpanelet ikke kunne finde nogen fejl.

En række landboforeninger og Skive Kommune er nu gået sammen om en klage til miljøminister Karen Ellemann (V), efter problemerne med nyt it-system er blevet så massive, at Miljøstyrelsens godkendelser af husdyrhold er gået helt i stå.

“Vi har reelt ikke kunne arbejde på sagerne de seneste 2-3 måneder, idet resultaterne af beregningerne ikke har været korrekte. Der er fortsat, dags dato, konstateret fejl i visse dele af systemet,” hedder det i klagen til ministeren.

Klagerne mener heller ikke, at de er blevet tilstrækkelig involveret i udviklingsarbejdet og mener heller ikke, at systemet er blevet testet tilstrækkeligt, inden det er sat i søen. Brevet til miljøminister Karen Ellemann slutter med en opfordring om at sikre de nødvendige ressourcer knyttes til projektet:

Læs også: Ny offentlig it-stinker: Husdyrgodkendelse.dk fejlberegner gyllelugt

“Vi håber på og regner med, at problemerne bliver taget meget alvorligt i Miljøministeriet, som er ansvarlige for systemet. Herunder at der straks tilføres de ressourcer, som er nødvendige for, at få systemet til at fungere. Tilsvarende skal det selvfølgelig også sikres, at ressourcerne er tilstrækkelige, når systemet løbende udvikles og tilrettes (for eksempel når der sker revision af lovgivningen, eller når ny viden skal indarbejdes). Det er vigtigt, at Miljøstyrelsen altid melder klart ud, når der foretages selv små ændringer i systemet.”

Af indberetningshjemmesiden for ordningen fremgår det, at der efter den seneste version af systemet er sat i drift, er der dukket en række fejl op. Ministeriet har erkendt, at der er tale om både programmeringsfejl og beregningsfejl.

»Der er stadig væk to verificerede fejl på systemet. Den ene fejl skrev vi ud til brugerne om i går med anvisning af, hvordan man kunne komme uden om den. Den anden fejl forventer vi at få rettet i næste uge. Men vi kan ikke udelukke, at der opstår nye og vi vil rette dem så hurtigt som muligt,« siger kontorchef i Miljøstyrelsen Sune Schou til Version2.

Han kan ikke udelukke, at fejlene har ført til øgede sagsbehandlingstider, og han oplyser da også, at Miljøstyrelsens tal for afgjorte sager i maj og juni har været højere end for de tidligere måneder.

Sune Schou mener heller ikke, at testen af systemet har været for dårlig, inden det er sat i drift.

»Vi har brugt mange ressourcer på at teste systemet, og på baggrund af tilbagemeldinger fra vores testpanel vurderede vi, at systemet var fejlfrit. Det har det så ikke været, men det har ikke været sådan, at vi har sat systemet i drift med fejl med vilje,« siger han.

Sune Schou håber erfaringerne fra projektet kan bruges positivt i den fremtidige systemudvikling.

»Når vi har bragt systemet i god drift, vil vi evaluere sammen med vores udviklere, hvad vi kan gøre bedre,« siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Morten Andersen

Dels at den slags forekommer, dels at det ikke er løst endnu. At ændre de beregnininger burde ikke tage 2-3 måneder, næsten ligegyldigt hvad fejlen er. Det er næppe "rocket science" beregninger der kan indgå i det her.

En anden ting: På samme måde som testerne evaluerer kodernes arbejde, så burde også testernes arbejde evalueres... men det sker desværre uhyre sjældent. En måde at evaluere testernes arbejde på er at undersøge hvorfor testen ikke fangede de forskellige fejl der opstår i produktion. Nogle fejlsituationer kan være af en sådan karakter at man ikke kan forlange testern kunne finde dem, mens andre fejl tyder på testen har været for sjusket (e.g. en funktion er slet ikke testet osv.).

Rene Jensen

Siden systemet blev lanceret, har det været behæftet med diverse fejl. Endda i sådan en grad, at nogle sager på et tidspunkt skulle behandles på ny. Selve indberetningsdelen er direkte mangelfuld og gammeldags, hvilket er belastende både for landmændene/konsulenterne og for sagsbehandlerne i kommunerne.

Randers Kommune har udviklet deres eget (GIS)system til hjælp i sagsbehandlingen. Dette burde ligge hos husdyrgodkendelse.dk, men de er lysår bagefter på kort og GIS området, hvilket de også selv erkender i en artikel i den seneste udgave af fagbladet "Landinspektøren".

På baggrund af artiklen har Randers Kommune i dag udsendt en pressemeddelelse og en invitation til Miljøstyrelsen, for at vise systemet frem og forhåbentlig give inspiration til forbedring af det fælles ansøgningssystem: http://www.randers.dk/FrontEnd.aspx?id=35166

Rune Molin

"Vi har brugt mange ressourcer på at teste systemet, og på baggrund af tilbagemeldinger fra vores testpanel vurderede vi, at systemet var fejlfrit"

Ak ja - jeg anser mig absolut ikke for nogen form for testekspert, men to ting har jeg da forstået:

  1. En test der ingen fejl finder er fejlet 100%
  2. Testen er afsluttet når man vurderer at de fejl der er tilbage er til at leve med - Fejlfrit er uopnåeligt
Kurt Hansen

Jeg har i min tid som projektleder og testkoordinator ofte set, at testcases er opbygget så de kun afprøver normalsituationer og afspejler testernes mangelfulde forståelse af, hvorledes brugerne vil anvende systemet.
Dette vil selvfølgelig give en test, der viser at systemet er velfungerende og fejlfrit.
Den samvittighedsfulde og professionelle tester, vil tværtimod opbygge testcases, der stresser systemet og finder flest muligt fejl og mangler. Men hvis denne/disse testere er for tæt knyttet til leverandøren, så kan der let opstå habilitetsproblemer.

Anders Hessellund Jensen

Kunne man ikke have startet med pilotdrift i et afgrænset område (eksempelvis én kommune), så systemet kunne gennemtestes under realistiske forhold og brugsscenarier? Og derefter foretage en gradvis udrulning til resten af landet?

Ville det ikke være smartere end at "gennemteste" løsningen inden idriftssættelse - noget som umiddelbart virker ekstremt ressourcekrævende, hvis man virkelig skal kunne afdække ALLE alvorlige fejl og usability-problemer, som måtte eksistere i systemet.

Log ind eller Opret konto for at kommentere