It-problemer for nyt skattesystem: Udskudt til 2024

Illustration: Skat
Danmarks 700.000 boligejere må væbne sig med tålmodighed. It-problemer udskyder det kommende boligskattesystem tre år.

Danske boligejere får lov at vente yderligere tre år på, at boligskattesystemet bliver klar, skriver TV 2.

Det blev ellers politisk vedtaget i 2017, at der skulle laves et nyt boligskattesystem, som man forventede var klart i 2021, men it-problemer betyder allerede nu, at det bliver forsinket til 2024.

Det nye system ville konkret betyde, at alle ville få en mere præcis vurdering, hvilket burde føre til, at ca. 60 pct. af boligejerne ville ende med at betale mindre skat, men det er altså udskudt pga. 'akutte it-problemer'.

Læs også: Store it-systemer i Skat kan lukke efter nytår – men hvilke?

Læs også: Infight om Skats nye inddrivelsessystem: Er et næsten færdigt it-system godt nok?

Version2's søstermedie DataTech arbejder på at lave en opfølger.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (21)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
David Nielsen

hvor meget vil politikerne sende efter skat? og hvor meget skal der til for at nogen tror det kan løses?

sidst jeg tjekkede var det en 5-6 mia kroner om året i "normal drift" - og dertil flere af de her enorme it-sovs projekter...

vi burde lave en reset af skattesystemet og få fjernet kompleksiteten.

Island med 35% skattetryk har iøvrigt bedre rated sundhedsvæsen end os, mere gini-lighed end os, og fuld gang i iværksætteriet (mens vi er bundskrabere i EU ifht. selvstændige/iværksætteri)

  • 8
  • 0
Simon Mikkelsen

Dér skulle SKAT ellers vise de dyre leverandører der (næsten) altid går langt over tid og budget, hvordan man laver software.

Når resultatet nu er det samme uanset om udviklerne er interne eller eksterne, skulle man måske se på den faktor der er fælles mellem dette og eksternt udviklede systemer.

  • 9
  • 0
Amina Schmidt

Jeg har kun 2 ting at sige om regeringens udspil i dag:

  1. Det lyder dyrt!

  2. Det her har allerede kostet samfundet dyrt. Der er intet i det udspil, der giver håb for at det kommer til at spille i fremtiden.

Jeg synes ikke, at det er iorden, at samfundet bare betaler og betaler for andres fejl.
Og hvis vi ikke skal pege på nogen, fordi nu skal vi være konstruktive og fixe istedet for, så synes jeg det er på tide, at tænke i helt nye baner.

  • 4
  • 0
Jan Heisterberg

Nu er det let at være negativ, sige "hvad sagde jeg" og "nu igen".

MEN aligevel: Det oprindelige projhekt 2017-21 lå fra fødslen badet i rødt lys - simpelthen fordi udstrakte it-projekter er som at skyde efter bevægelige mål - de flytter sig jo.

Når projektet nu, år senere, ikke rammer skiven OG udsættes tre år, så er det nu ikke længere i rødt, det er "kvalt inden fødslen". Der er absolut ingen rimelig sandsynlighed at projektet kommer i mål, og der er ingen fortilfælde for (offentlige) it-projektet, som lykkes på 7-8 år incl. flere udsættelser.

Det er er "sunk cost", som bare skal afskrives, og projektet lukkes.

HVIS regeringen absolut vil have et sådant system, så skal det nytænkes og laves på en helt anden måde som kan realiseres. Vi må indse, at millimeter-retfærdige systemer ikke er mulige - når det vi måler er på niveau med elastik og højden af tordenskrald.

  • 5
  • 0
Brian Dalby

Den letteste løsning må være at fjerne beskatningen af værdi af egen bolig, så kan det være fuldstændig ligegyldigt hvad boligen er værd, og der vil absolut ingen skævvridning være på området.

Boliger der lejes ud bliver så vidt jeg ved ikke beskattet af værdien, men selvfølgelig bliver ejeren beskattet af en del af lejeindtægterne.

Jeg er enig med @David Nielsen at vi trænger til at få fjernet store dele af kompleksiteten hos Skat - og stort set alle andre offentlige organisationer.

I min forståelse er der intet urimeligt ved at Skat vil være et bundfradrag og en flad skatteprocent derefter. De der tjener mest betaler stadig mest, men guleroden bliver ikke mindre for hver ekstra time de lægger.

  • 1
  • 2
Finn Hansen

Der står jo grundlæggende intet, absolut intet om, hvad problemer de er rendt ind i...
IT-problemer - deres udbviklingsharddsike, uden sikker backup er gået ned med bad sectore på hele fladen af den ene disk(skive).
Det tager ekstra 3 år at genddanne de data, som ligger i bunden af viraket, så skal inginører igang med at nærstuderer de programstumper de har gravet frem og disse skal så skrues sammen til et skattesystem som skal vurdere folk og fæs ejendomme i Danmark.
Vi kan gætte og gisne, men uden oplysninger, når vi ikke nogen vegen, andet end at brokke os over, at der bruges så enormt store beløb af vores skat til at brødføde software firmaere der ikke kunne finde på at sige, at det her projekt kan ikke lade sig gøre, uden at lovgivningen bliver enormt meget forenklet, såldes velhaver ikke kan undsnige sig skatten i gråzoner... for hvordan djævlen skal man definerer en programlinje der skal tilgodese en gråzone... ja undskyld jeg sprøger bare...
Problemet er der uanset hvilken regering der sidder på borgen, hvis de da ikke tager sig sammen og forenkler skattesystemtet drastisk.

  • 0
  • 0
Knud Larsen

Nu har ejendomsstyrelsen siddet på hænderne siden 2011 - IT opgaven er overdraget til specialister. De skal nu sidde yderligere 3-4 år og vente.
Så ville det være passende, at man levede op til løfterne og ryddede op i de mange fejlskøn, der er indberettet og bare udsat i det uvisse med henvisning til dette nye uvisse vurdering. Folketinget vedtog en lov med tilbagevirkende kraft, hvilket burde udløse en automatisk vurdering af hvor mange der kommer i klemme og lave en lov til at kompensere herfor. I stedet gør man ingen ting og problemet bliver endda større i perioden fra 2024 til 2027, hvor det så skal løses sammen med en masse fejl i det nye system.
Der burde rejses en rigsretssag, hvis ikke.
Fordi alle dvs. over 500.000, der er døde i mellemtiden, diskrimineres groft.
se hele sagen her:
http://skat-uret.dk/nyheder/2013-2019-ejendomsbeskatning.aspx

  • 0
  • 0
Flemming Riis

Ingen der sidder i magten har et ønske om at simplificere noget som helst , og hvis de har så bliver de stoppet af lobbyister eller ligesindede som ingen ønsker har om at lave noget lettere.

Og hvis nogle forslår en forenkling finder man en bankdirektør eller 10 ( det er vel snart ikke flere i DK som tjener mange penge) som kunne få råd til en større BMW og så bliver det stoppet den vej.

Alt imens skattekvæget betaler og intet kan gøre

og så kan et par "liberale" politikker prale med at de afskatter nødde afgiften over 2 år (ja det er jo ikke besærligt for nogle at ændre 2 gange)

Spare IT råd mm væk så er man da lidt mindre til grin

<suk>

  • 1
  • 0
Svend Ferdinandsen

Det er som om disse IT systemer der laves skal kunne klare alt, og det er en umulig ide når reglerne er så komplicerede og laves om hele tiden.
Der må ligge en stor forenkling i at automatisere det ukomplicerede, og så sætte et flag ved de mere komplicerede, som så kræver menneskelig indgriben.
Sådan et system fungerer faktisk med selvangivelser. De fleste kører lige igennem systemet, men er det mere kompliceret lægges det ud til mere manuel behandling. (Så vidt jeg ved).

  • 2
  • 0
Klavs Klavsen

Måske man lige skulle give SKAT en chance for at få deres nye udviklingsmodeller til at fungere?

Vi skal væk fra den hysteriske nul-fejls-kultur, hvor ingen tør prøve noget nyt, og alle er optaget ad at dække sig ind.

Bestemt.. Men enten så kører de efter en helt broken release model (en gang hvert 5. år - og 2021 releasen er så skubbet?) - eller også fortæller de bare ikke om alle de gode ting som deres eget team får bygget?

Hvis man ikke er istand til at sætte "bare små ting" - incrementalt i drift, så har man ikke styr på det i min bog, og hvis ikke de kan indse det, så får de det heller aldrig.

  • 2
  • 0
Niels Østergård

If. Poul-Henning Kamp https://www.version2.dk/blog/oraklet-har-talt-1089241 er problemet at systemet erFOR GODT til at forudsige priser, men at man ikke kan lide dets forudsigelser. Jeg ved ikke om han ved hvad han taler om - eller om han bare spekulerer i, hvad det KUNNE være - men jeg synes ikke det lyder usandsynligt. Selv hvis det ikke er helt som PHK skriver, så kan det meget vel handle om problemer med de data systemet behandler, mere end om den behandling af disse data der foregår. MEN er det så ikke urimeligt at kalde det "IT-problemer" og skubbe det ind under den generelle forventning vi efterhånden har om, at offentlig IT går galt?

  • 0
  • 0
Knud Larsen

"For godt til det ??"
De kan du sige, men det er styret af en gammel simpel registrerings base og når man lægger et data sæt ind, der skal give 49% stigning som i 2011 - et ganske ringe år mht økonomisk stigning - ja så får man noget skidt ud, der er urimelig højt og helt ude af trit med virkeligheden.
Siden blev den lovfæstede vurdering sat ud af kraft medtilbagevirkende kraf ti 2013 lige op til jul (sikken julegave -ironi).
Med sådanne fremgangsmåder vil en hvilken som helst løsning stadig vække et rammaskrig med rette.
800.000 borgere er i klemme efter den manøvre. Selv om styrelsen nu sidder på hænderne har man ikke gjort noget for at rette op dette grove overgreb. Tilmed vil antallet af borgere, der aldrig bliver rettet op pga af dødsfald nu stige til omkring 500.000 med den nye fremrygning til 2024.
Tillige med disse overgreb afviser man kalger over 2011 med påstande om at klager skulle klage over 2009. Sådant noget vrøvl er ikke en retsstat værdigt. Det er fup.

  • 0
  • 0
Lars Pedersen

Alting har sin tid. Lighedsskabende maksimalstat, komplicerede regler som er historisk begrundet eller ikke kan ændres politisk, rekordhøj skattevilje i befolkningen, samme velfærd til alle... det er ved at slutte nu.

I fremtiden vil vi se større ulighed, mindre skattebetaling, mere skatteunddragelse, vilkårlig skattebehandling og magtesløse politikere der vedtager flere regler og skatter uden effekt. Skatterne vil stadig være høje, men færre vil betale dem.

Imens køber en stor del af befolkningen velfærdsydelser på det private marked.

  • 1
  • 0
Rune Gent

Grundproblemet er at det ikke er muligt at bygge en model, der kan forudsige præcist hvad dit hus på Paradisæblevej 111, skal koste på et vilkårligt tidspunkt.

En langt mindre håbløs tilgang var at beskatte værdistigningen på salgstidspunktet, evt. krydret med fradrag for dokumenterede udgifter.
Som bonus, ville det dels betyde at pensionister ikke bliver tvunget til at flytte fra deres bolig pga. værdistigninger, ligesom det ville gøre sort arbejde mindre attraktivt.

  • 1
  • 0
Anne-Marie Krogsbøll

Berlingske har i dag historien om, at der er endnu mere katastrofe i Skat, end vi borgere ved:
https://www.berlingske.dk/oekonomi/skats-gamle-it-systemer-kan-vaere-en-...

Jeg kan ikke læse hele artiklen, men jeg undrer mig over følgende sætning:
"Det viser en fortrolig orientering af Folketingets finansudvalg fra Skatteministeriet, som Berlingske har fået aktindsigt i.
»Der er risiko for, at skatteopkrævningen på sigt ikke kan gennemføres til tiden eller efter lovgivningen,« fremgår det af orienteringen, som er fra august 2018.
"*

En "fortrolig" orientering, som man har givet aktindsigt i? Hvorfor var den i så fald fortrolig? Går det bare ud på, at befolkningen helst ikke må opdage, hvor alvorligt det står til, og så bruger man "fortroligt"-stemplet, selv om man faktisk ikke har ret til at mørklægge?

Og hvorfor forsøges det overhovedet holdt hemmeligt for borgene? Skulle det mon have noget med foreståede folketingsvalg at gøre?

Jeg gyser ved tanken om, hvor mange andre grimme sager, man også holder skjult for befolkningen, selv om man ikke har ret til det.

Medlemmerne i Finansudvalget har måske troet, at det var "fortroligt", når det stod på sagen - men hvor er whistleblowerne i ministerierne?

Ikke godt for tilliden ......

  • 2
  • 0
Carsten Worsøe

Jeg har søgt, men kan ikke se hvilken slags legacy-systemer, der kører i skat - og jeg er posivit fagligt nysgerrig (og lidt skræmt).

  • Er det gamle mainframes (type?), PDP-11'ere, gamle PC'er med WinXP (eller ældre)... eller en samling af det hele, bygget hen over årene?
  • Er vi i COBOL for det meste? Hvilke 3-5 sprog er hyppigst forekommende (sådan cirka)?

Nogen der ved det, sådan bare i grove træk?

  • 0
  • 0
Jesper Frimann

Jeg har søgt, men kan ikke se hvilken slags legacy-systemer, der kører i skat - og jeg er posivit fagligt nysgerrig (og lidt skræmt).


Jeg vil mene, at vi især snakker om den pulje af systemer, der blev udviklet af Kommune Data og Datacentralen. Udviklet i en agil tid hvor ministeriet og de to offentlige it entiteter via tæt samarbejde kunne ha' ny skattelov implementeret et par uger efter at folketinget havde vedtaget denne.
så typisk mainframe baserede systemer udviklet i pl/1 mv.

pointen her er at man med salget af de to offentlige it selskaber gjorde i nællerne noget så grundigt. Man er ikke i offentlig IT på et kapabilitetsniveau i dag, der er på samme niveau som man var før salget af Datacentralen og kmd.

// Jesper

  • 2
  • 0
Morten Bøgh

Årsopgørelses-systemet - som er det største af legacy-systemerne, og som også er det mest omtalte i denne 'månelandingsårs-diskussion', har følgende tekniske karakteristika:
Kærnesystemets grundlæggende design stammer fra 1992. Der er hvert år siden da er lavet et nyt (års) system med mere eller mere væsentlige ændringer, og dermed er det kun få principper fra 1992 der har overlevet til i dag.
Systemet er programmeret i DB2 og COBOL.
95% af systemet er programmeret i COBOL-6, hvilket er nyeste COBOL version, lanceret ca. 2017, resten er i COBOL-4. Plus ca. 50 liniers assembler-kodning. Målt i maskintid, ligger dog langt den største del af kodningen i DB2.
Der er ca. 1 million COBOL-kodelinier i systemet - pr år.
Systemet kører på IBM mainframe.
Ved siden af kærnesystemet kører en stor frontend ('TastSelv') programmeret i JAVA og DB2.
Det er således ikke årsopgørelses-systemet der stammer fra månelandingsåret - det er Kildeskatteloven, som blev formuleret ved den lejlighed; ikke for at sende folk til månen, men for at muliggøre kildeskattesystemet. Og ja, dette forhold giver jo systemet nogle bindinger til hvad der var god latin i månelandingsåret.

  • 4
  • 0
Snurre Jensen

Det tilstræbes ofte at skattesystemet indehoder en vis form for symmetri forstået på den måde at gevinster beskattes og tab kan trækkes fra.

Måske det er svært at overskue hvis værditab på boliger bliver fradragsberettigede?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere