It-outsourcing ender oftest 40 procent over budget: Her er faldgruberne

Danske virksomheder skyder typisk 30-40 procent for lavt, når de laver budget for outsourcing af it. En klassisk fejl er at glemme danske medarbejderes tidsforbrug i regnestykket.

Det er dejlig let at få en god businesscase at outsource sin it til Indien - især når man underbudgetterer med op mod 40 procent.

Sådan ser virkeligheden nemlig ud for mange danske virksomheder, lyder det fra Meena Mortensen, der arbejder for Peak Consulting Group som konsulent i forbindelse med it-outsourcing.

Først og fremmest glemmer de danske virksomheder at regne lønnen for de danske medarbejdere med i budgettet.

»Når virksomhederne skal beregne budgettet, inddrager de ud over omkostningerne til den indiske virksomhed måske hotel- og flyomkostninger med til de danske medarbejdere. Men de glemmer at indregne den arbejdstid, medarbejderne bruger på at forberede sig til turen til Indien, den tid, hvor de ikke kan arbejde, fordi de for eksempel rejser og den tid, de bruger i Indien, hvor deres danske kolleger ikke kan få hjælp eller svar på spørgsmål,« fastslår Meena Mortensen over for Version2.

Og fejlen går begge veje - bogstaveligt talt. For at få den bedste løsning med it-outsourcing skal indiske medarbejdere sendes til Danmark for at kunne forstå den forretning, de skal levere til. Hertil kommer en masse praktiske omkostninger som flybilletter og hotelophold, mens også danske medarbejderes arbejdstid skal sættes af til at sætte de indiske medarbejdere ind i virksomheden.

Sidst er der en række kulturelle forskelle, som de fleste danske virksomheder ikke tager højde for. I Indien skifter mellem hver fjerde og femte medarbejder årligt arbejdsgiver, fortæller Meena Mortensen.

»I Danmark ser det godt ud at være i en virksomhed i fem-ti år. Hvis man er inder og ikke skifter job og får højere løn mindst hvert andet-tredje år, er der noget galt med dig.«

Derfor skal de danske virksomheder regne med en udgift som er unormal, set med danske briller. Virksomhederne har nemlig en stor opgave i at rekruttere nye medarbejdere, når de gamle forlader virksomheden.

Tilstedeværelse er afgørende

Hvis outsourcingen skal være succesfuld, skal man som dansk virksomhed ikke bare regne med, at det er nok at sætte en indisk virksomhed til at varetage ens it-løsninger. Ledelsesstilen, der er nødvendig i Indien, er meget anderledes end i Danmark.

»Det handler om 80 procent personlig ledelse og 20 procent ledelse med projektstyringsværktøjer. Mange tror, de kan vægte det omvendt og detailstyre hjemme fra Danmark, men det er umuligt. For outsourcing og projektledelse handler meget mere om ledelse og motivation end styring og kontrol,« siger Meena Mortensen.

Derfor skal de danske ledere i Indien ikke gemme sig i lukkede kontorer, men have skrivebord blandt de indiske kolleger i storrumskontoret og samtidig gøre sig tilgængelig. Ifølge Meena Mortensen er kulturen i Indien, at man eksempelvis går ud og spiser is med chefen om aftenen. Samtidig er der en barriere i et lukket kontor, fortæller hun.

»Det er ikke nok at sige, at man har en åben-dør-politik, for inderne vil aldrig af sig selv gå over dørtærsklen til chefens kontor og eksempelvis stille forslag til en anden måde at løse arbejdsopgaver på,« understreger Meena Mortensen.

Fysisk tilstedeværelse for lederen er altså afgørende. Samtidig er det også vigtigt, at virksomheden gør sig bemærket i lokalområdet. For en af de store udfordringer for danske virksomheder, uanset størrelsen, er brandingværdien i, at en indisk medarbejder kan skrive lige netop din virksomhed på sit CV.

»Inderne vil gerne skrive nogle kendte virksomheder såsom Google og Amazon på cv’et. I det selskab er danske virksomheder simpelthen for små og ukendte i den store verden, og derfor kan danske virksomheder aldrig tiltrække de allerdygtigste medarbejdere,« siger Meena Mortensen.

Ud over at store brands som Google og Amazon er velkendte, har inderne også mulighed for at flytte med jobbet til et engelsktalende land, hvor der er bedre løn og arbejdsvilkår - noget, der bestemt tiltrækker de stærke kandidater, fastslår Meena Mortensen. Udfordringen for de danske virksomheder er altså ikke kun at de konkurrerer med kæmpevirksomheder, men også at modersmålet i Danmark ikke er engelsk.

Derfor skal danske virksomheder se på, hvordan de styrker kendskabet i lokalområdet. Selv om en mindre dansk virksomhed måske ikke henvender sig til indiske forbrugere, kan det faktisk godt betale sig at reklamere i lokalområdet ved eksempelvis at købe en reklameplads på en bygning. Det vil trække flere kandidater til, slutter Meena Mortensen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017

Affecto has the solution and the tools you need

According to GDPR, you are required to be in control of all of your personally identifiable and sensitive data. There are only a few software tools on the market to support this requirement today.
13. sep 2017