It-leverandører frygter overdreven brug af ny krigsregel: »Barren er sat for lavt«

Plus17. april kl. 05:007
It-leverandører frygter overdreven brug af ny krigsregel: »Barren er sat for lavt«
Illustration: amaze646 | BigStock.
Erhvervsorganisationerne IT-Branchen og DI frygter, at antallet af it-systemer, der skal placeres i Danmark, vil fortsætte med at vokse de kommende år. Hos IT-Branchen mener man, at regeringen har sat barren for lavt.
Artiklen er ældre end 30 dage

Flere it-leverandører til det offentlige frygter, at den nye krigsregel, der betyder at flere it-systemer skal være placeret i Danmark, vil vokse alt for meget de kommende år.

Siden krigsreglen blev opdateret i 2020 og skiftede navn til lokationskravet er antallet af systemer der er omfattet af kravet mere end fordoblet.

DI påpeger, at kriterierne for listen vil blive udvandet, hvis listen bliver ved med at vokse i samme tempo de kommende år.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
7 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
17. april kl. 09:11

Jeg kan heller ikke se problemet med at hoste flere systemer i DK. Jo, ud fra en international cloud-operatørs økonomiske synspunkt, men det er naturligvis ikke det, som artiklen i virkeligheden handler om, vel?

4
17. april kl. 09:09

Krig kommer meget hurtigere end hvad samfundet kan nå at reagere på. Derfor skal Danmark ikke tillade at data danskerne gøres tilgængelig for en fremtidig fjende. Data som hvem der bor i Danmark, hvem der er eje særligt vigtige komponenter, hvem der tilhøre en minioritet osv.

3
17. april kl. 08:55

Hvordan kan det være et "problem" at flere ting skal hostes lokalt i Danmark ?

Som jeg ser det er det godt:

  • vi får flere datacentre
  • der bliver arbejde til flere IT eksperter lokalt
  • datacentrene kan være grønne og levere overskudsvarme til lokale varmeværker
1
17. april kl. 05:38

Hvad er cykelregistret for en størrelse? Jeg har aldrig før hørt det omtalt.

6
17. april kl. 13:41

Hvad er cykelregistret

Første gang jeg hørte om det, var det meningen, det skulle køre på en IMS-database. Jeg ved ikke, om det faktisk skete.

2
17. april kl. 08:40

Hvad er cykelregistret for en størrelse? Jeg har aldrig før hørt det omtalt.

Jernhingsten? Nu er de ikke (mere) af jern alle sammen og sådan en carbonracer kan snildt koste mange penge. Da der ikke er nummerplader på cykler endnu, forsvinder en (for) stor del dem af hvert år. Til ejeres og forsikringsselskabers ærgrelse.

7
18. april kl. 11:04

Da der ikke er nummerplader på cykler endnu, forsvinder en (for) stor del dem af hvert år.

Jeg tror ikke at der som sådan ligger planer eller tanker bagved hvad der er vigtigt eller ikke:

IT-smadremændende har f.eks. slettet skibsregisteret for lystfartøjer, med den sidegevinst for samfundet at bådejere og forsikringsselskaber ikke lige umiddelbart kan dokumentere ejerskabet af et lystfartøj.