Nu har de it-kriminelle fundet deres næste trick. De ringer dig op, så det er bankens telefonnummer, der står på skærmen, og så udgiver de sig for at være din rådgiver. Det skriver Fyens.
De efterligner dit nummer via en såkaldt åben protokol, der tillader, at man kan få det til at se ud som om, man ringer fra et andet nummer, end det man faktisk ringer fra.
Formålet er at lokke informationer ud af dig angående f.eks. dit NemID, så de kan hjælpe med din netbank, der ellers efter sigende skulle være hacket.
»Helt generelt skal man lade være med at udlevere sine oplysninger. En bank, Nets eller anden myndighed vil aldrig spørge om dine koder og dit NemID. Det er en, der ikke vil dig det godt, der beder om den slags,« siger Henrik Larsen, chef for DKCert, der holder øje med mønstre blandt it-kriminelle, til Fyens.
Fyens har desuden talt med Middelfart Sparekasse, hvor man også har erfaringer med netop denne type svindel. Her er opfordringen, at kunderne simpelthen skal være mere skeptiske og knalde røret på, hvis man har den mindste mistanke. Derefter kan man altid selv ringe tilbage til banken for at blive sikker i sin sag.
Et af de største problemer ved denne type svindel er, at hvis du først falder for det, så vil du ofte risikere, at hverken bank eller forsikring kan give dig pengene tilbage, da det er dig selv, der har givet de kriminelle adgang til pengene.