It-konsulent: Problemer med ERP-systemer bliver fejldiagnosticeret

Fejldata, døde data og problemer med it-sikkerhed er eksempler på fejl og mangler i ERP-systemer, som ifølge it-konsulenthus ikke bliver afdækket ordentligt.

9 af 10 virksomheder, som oplever problemer med deres ERP-system, får ikke identificeret roden til problemet, fortæller Allan Mik Bjørnsfort, analyseekspert i it-konsulenthuset EG ifølge en pressemeddelelse.

Det viser EGs gennemgang af mere end 100 Microsoft Dynamics AX-installationer i Danmark, Sverige, Norge og USA.

De fleste virksomheders ERP-systemer bliver på et tidspunkt mødt af udfordringer, enten med performance eller datakvalitet.

Derfor er det kritisk at komme til bunds i problemet, før det får negative konsekvenser.

Fejldiagnosticeringerne leder ifølge EG bedste fald til midlertidige løsninger og i værste fald til, at man bruger en masse ressourcer uden at løse det egentlige problem.

»Virksomhederne bruger simpelthen deres penge, tid og it-folk forkert, fordi de ikke får identificeret problemet ordentligt, og hvad der skal gøres ved det,« fortæller Allan Mik Bjørnsfort, analyseekspert i EG.

It-problemer opstår over tid

»At store virksomheder over tiden oplever fejl i data og it-systemer er ikke nogen hemmelighed. Nogle oplever problemer i integrationen mellem forskellige it-systemer. Andre har flere leverandører, som løser samme problem på forskellige måder. Og igen andre har applikationer, som ikke er optimalt tilpasset til kernesystemet,« forklarer Allan Mik Bjørnsfort.

Dertil kommer, at servicering og vedligeholdelse af systemer ofte foretages af forskellige og nye medarbejdere eller it-partnere over tid, som ikke altid har den samme indsigt i virksomhedens it-systemer, og hvordan de er koblet sammen eller anvendes optimalt.

Resultater fra analysen af 100 virksomheder:

  • 9 af 10 virksomheder i analysen oplever fejl i konverteringen af deres parametre og masterdata, hvilket resulterer i forkert output fra systemet.

  • 8 af 10 virksomheder i analysen oplever problemer med ydelsen og nedetid på deres systemer, som primært skyldes datastøj fra fejlbehæftede eller "døde" data.

  • 8 af 10 virksomheder i analysen er ikke klar over, at deres installation indeholder "skjulte overraskelser" (som at løsningen ikke kan opgraderes til nyere versioner, fordi datakvaliteten er for dårlig).

  • 7 af 10 virksomheder i analysen har problemer med it-sikkerheden og betaler for meget i licenspris, fordi de ikke selv har overblik over, hvilke licenser medarbejdere har brug for.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Kenneth Lylloff

... noget om, at prisen på drift forventes at falde år for år selv om kompleksiteten stiger. Man kunne også skrive noget om timepriser på konsulenter kontra kvaliteten af samme. Man kunne skrive noget om offshoring og outsourcing=besparelser og 'ude-af-øje-ude-af-sind'.

Men det ville jo være dumt at gøre, hvis man levede af at løse den slags problemer for selvsamme kunder - så det vil jeg ikke gøre.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere