It-koks i Skattestyrelsen: Kan ikke lave statistik over momsindbetalinger

Illustration: Skat
Momsbetalingerne er et vigtigt pejlemærke for virksomhedernes betalingsevne. Men en it-fejl betyder, at man ikke kan lave dataudtræk til statistik over betalingerne

Skattestyrelsen kan på grund af en it-fejl ikke lave dataudtræk på små og mellemstore virksomheders momsindbetalinger.

Det skriver Finans.

»Som følge af en fejl i en systemopdatering er det for nuværende ikke muligt for os at lave det ønskede dataudtræk for virksomheders momsbetalinger den 1. september,« udtaler Skattestyrelsen i en kommentar videresendt til Finans af styrelsens presseafdeling.

Henning Boye Hansen, der er chefkonsulent i revisionsselskabet BDO, forklarer til Finans, at momsbetalingerne er et »vigtigt pejlemærke for virksomhedernes betalingsevne.«

It-fejlen kommer i kølvandet på, at skatteminister Morten Bødskov (S) ikke efterkom ønsket fra en række erhvervsorganisationer og partier om nye momslån til små virksomheder.

Opdateret 15/9 klokken 14.08. Version2 er blevet kontaktet af Skattestyrelsen, der også har rettet henvendelse til Finans. Styrelsen er uenig i Finans' konklusion om, at man ikke kan se, om virksomhederne har betalt deres moms.

Det skyldes, at styrelsen angiveligt stadig har adgang til data om indbetalinger via skattekontoen. Styrelsen skriver:

»Skattestyrelsen har adgang til smv’ernes momsindbetalinger via Skattekontoen, da Skattekontoen ikke er ramt af en it-fejl. Jyllands-Postens udlægning af fejlen kan give virksomhederne en uberettiget bekymring om hvorvidt de data, de ser på Skattekontoen er korrekte. De oplysninger, virksomhederne ser via Skattekontoen, er korrekte. Jyllands-Posten bedes derfor korrigere misforståelsen, så der ikke skabes unødig usikkerhed hos virksomhederne.

Skattestyrelsens opkrævning af skatter og afgifter fra virksomheder sker via Skattekontoen. Skattekontoen giver virksomheder mulighed for at se bl.a. indberetninger, ind- og udbetalinger. Skattekontoen udsender også rykkere til virksomheder, der ikke betaler til tiden. Skattestyrelsen har gennem Skattekontoen fortsat overblik over angivelser, betalinger og et generelt overblik over opkrævningen af skatter og afgifter.

Ved siden af Skattekontoen er der opbygget et parallelt statistikmodul – et såkaldt datavarehus. Datavarehuset har en kopi af alle data fra Skattekontoen og anvendes til at understøtte en let og effektiv udsøgning af data, der bl.a. anvendes til statistikker mv. Det er alene datavarehuset, der i øjeblikket er ramt af en it-fejl, og det er således ikke muligt at danne statistik til eksternt brug for interessenter. Skattestyrelsen er blevet oplyst, at fejlen i datavarehuset forventes at være udbedret primo november 2021.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Anne-Marie Krogsbøll

Har vi (digitaliseringen) mon egentligt overhovedet effektiviseret Skat og Moms, hvis man sammenligner med effektiviteten for > 50 år siden, hvor det foregik med papirselvangivelser, kuglerammer, regnemaskiner, regnestokke, skrivemaskiner, ringbind, runesten, brevduer og dens slags?

  • 12
  • 0
#4 Børge Svingalius

Hvis du i virkeligheden mener om om den almindelige, gennemsnitlige borger er blevet offer for uproportionel kontrol/tvang/systematisering, og der ved den mindste svinger i valsen bliver lovet bål og brand - og at de som rent faktisk kan udnytte systemet så det gør rigtig ondt på samfundskontoen, om de bliver benådet med fejlprioriteringer, leflen, lobbyisme og andet godt -

så ja, så er Skattestyrelsen blevet effektiviseret gevaldigt.

  • 3
  • 0
#5 Børge Svingalius

Så prøv at anskue alvorligheden af fejlen.

"Skattestyrelsen ved ikke, om de små- og mellemstore virksomheder pr. 1. september 2021 har betalt deres moms."

Forestil jer en regnskabs-ansvarlig i en mindre virksomhed, der i ekstase over et nyt it-system lavede en fejl, så virksomheden ikke kunne se hvem der havde betalt deres regninger. Vedkommende ville nok få sparket.

Her er FFS ikke tale om en mindre virksomhed men om et HELT LAND, og penge som skal i statskassen (her kunne artiklen godt belyse/nærme sig nogle tal, sådan at læseren kan forstå omfanget), og hvad sker der? Der kommer en lille nyhed på version2 og 'nobody bats an eye' - WTF?

I min verden skal sådan en fejl have konsekvenser for den/de ansvarlige.

  • 1
  • 0
#6 Lise Gerd Pedersen Blogger

hvis man sammenligner med effektiviteten for > 50 år siden

Det er et rigtigt godt spørgsmål - ikke kun i forbindelse med SKAT.

Tag for eksempel en driftsopgave i det fri (renhold, græsslåning eller lignende). I stedet for at ansætte nogen til simpelthen at udføre arbejdet, skal opgaven udbydes på det frie marked. Det kræver udbudsjurister og andet godtfolk til at kravspecificere og evaluere tilbud. Leverandørne skal bruge tid på at skrive et tilbud, hvilket alt andet lige fører til højere priser. Realistiske tilbud på renhold/græsslåning osv. forudsætter, at arealernes størrelse er kendt. Derfor digitaliserer du dem - den opgave skal også udbydes - og udvikler et IT-system - som også skal udbydes og efterfølgende implementeres og holdes i luften. Desuden skal der ansættes folk til at føre tilsyn med, om leverandøren nu lever op til kravspecifikationen, og hvis ikke skal der føres sager om bod osv.

Tænk, hvis man bare ansatte folk og gav dem et distrikt, de havde ansvar for?

  • 10
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere