It-koks sendte 1.000 forkerte breve til landmænd

En særlig task force skal nu rette de værste fejl i NaturErvhervsstyrelsens it-system, efter det ved en fejl sendte 1.000 misvisende breve ud til danske landmænd.
Illustration: Privatfoto

It-systemet Tast-selv-service hos NaturErhvervstyrelsen har døjet med så store problemer, at der nu er nedsat en særlig task force til at få det på ret køl.

Det fremgår af et svar fra landbrugsminister Mette Gjerskov (S) til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, der har bedt ministeren om at redegøre for problemerne.

Danske landmænd kan bruge Tast-selv-service til at ansøge om landbrugsstøtte. Men det har ikke været helt uden smerter indtil videre:

»Der har været eksempler, hvor brugerne efter ansøgningsfristen i april 2013 har oplevet at modtage forkerte brevudsendelser. For eksempel har ca. 1.000 brugere oplevet at modtage et hørings- eller påmindelsesbrev, hvori der ikke fremgik en svarfrist,« skriver Mette Gjerskov i svaret.

Ministeren lægger dog vægt på, at systemet nu fungerer langt bedre, end det gjorde ved søsættelsen af det ved ansøgningsrunden 2012. Dengang beskrev Version2 blandt andet, hvordan systemet var plaget af lange svartider og printfejl

Læs også: Lange svartider og print-fejl plager nyt it-system til landmænd

»Tilgængeligheden er øget, antallet af servicevinduer er reduceret og centrale svartids- og servicemål er overholdt,« skriver Mette Gjerskov nu..

NaturErhvervstyrelsen arbejder desuden løbende på at forbedre stabiliteten og ydelsen af it-systemet, oplyser ministeren i svaret.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere