It-koks i Københavns Kommune: Spammer borgere med Digital Post om parkering

Illustration: Privat
Borgere i Københavns Kommune bliver overdynget med Digital Post om, at de skal forny deres parkeringslicenser.

En it-fejl hos Københavns Kommune betyder lige nu, at borgere bliver bombarderet med Digital Post.

Mere specifikt drejer det sig om påmindelser til borgere om, at de skal forny deres parkeringslicenser.

Men Version2 har set flere eksempler på, at borgere får op den samme besked i deres E-boks op imod 20 gange - også selvom de har betalt.

Ifølge Version2s oplysninger har kommunen et større it-problem, som man sammen med en leverandør er ved at løse.

Københavns Kommune bekræfter i en meddelelse, at der er tale om en systemfejl - og i en meddelelse skriver man, at fejlen burde være udbedret nu.

»Vi har oplevet en systemfejl, som bevirker at flere borgere vil opleve, at de har modtaget mere end et fornyelsesbrev i e-Boks. Der er tale om en fejl, hvor samme brev er sendt mere end én gang. Du kan se bort fra de ekstra breve, som du evt. har modtaget. Fejlen er ved at blive løst, således at der ikke udsendes yderligere dubletter af fornyelsesbrevene. Vi beklager ulejligheden,« lyder det.

Det er denne besked, borgere i København får bombarderet deres E-bokse med. Illustration: Privat
Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#4 Torben Rune

Den her er er også lidt "sjov".

Året er 1994. Vi har netop installeret en ny fax maskine, som er koblet på vores IT som en printer. Meget avanceret for datidens fax brug. Den bliver tilsluttet, og skal så testes.

Det gør vi ved at sende en sjov tegning til et tilfældigt nummer, blot for at se om der skete noget. Det gjorde der, faxen løftede røret, og gav modem tone, hvorefter den lagde på. Test slut - Alt OK.

Efter 30 minutter bliver vi ringet op af det loakle politi, som beder os om STRAKS at holde op med at ringe til 112.

Øh, jamen det gør vi da heller .... øh, vores testnummer på faxen var desværre sat til 11223344, med antallet af retransmissioner sat til 100.

På det tidspunkt havde den lavet 82 opkald til 112. Jeg fik talt mig ud af balladen, men den brændte sig fast i test-delen af mit baghoved - den del af hovedet som jeg åbenbart den dag havde under armen.

Ups.

  • 26
  • 0
#6 Malthe Høj-Sunesen

men i stedet leve op til det man kunne forvente fra et medie som hævder at henvende sig til professionelle.

Enig, men jeg har en mistanke om, at it-indkøber og it-leverandør ofte vil forsøge at dække hinanden - i hvert fald indtil der bliver bedt om aktindsigt og den er behandlet.

Jeg tror fint en nyhed som denne kan holde til at komme på med det samme (jeg går ud fra at en del læsere herinde bor i Københavns Kommune og har parkeringslicenser), men jeg håber også, at den følges op af en dybere artikel.

  • 3
  • 0
#7 Denny Christensen

I et tidligere ansættelsesforhold blev der fra et TEST miljø sent emails ud til > 250.000 email-adresser der var en del af et miks af persondata (forsøg på anonymisering) der komfra et PROD miljø. Desværre var exchange serveren aktiv og sendte dem ud, og tæt på 95 pct ca. var stadig aktive ;)

  • 5
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere