It-koks i Københavns Kommune: Spammer borgere med Digital Post om parkering

22. september 2021 kl. 14:3112
It-koks i Københavns Kommune: Spammer borgere med Digital Post om parkering
Illustration: Privat.
Borgere i Københavns Kommune bliver overdynget med Digital Post om, at de skal forny deres parkeringslicenser.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

En it-fejl hos Københavns Kommune betyder lige nu, at borgere bliver bombarderet med Digital Post.

Mere specifikt drejer det sig om påmindelser til borgere om, at de skal forny deres parkeringslicenser.

Men Version2 har set flere eksempler på, at borgere får op den samme besked i deres E-boks op imod 20 gange - også selvom de har betalt.

Ifølge Version2s oplysninger har kommunen et større it-problem, som man sammen med en leverandør er ved at løse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Københavns Kommune bekræfter i en meddelelse, at der er tale om en systemfejl - og i en meddelelse skriver man, at fejlen burde være udbedret nu.

»Vi har oplevet en systemfejl, som bevirker at flere borgere vil opleve, at de har modtaget mere end et fornyelsesbrev i e-Boks. Der er tale om en fejl, hvor samme brev er sendt mere end én gang. Du kan se bort fra de ekstra breve, som du evt. har modtaget. Fejlen er ved at blive løst, således at der ikke udsendes yderligere dubletter af fornyelsesbrevene. Vi beklager ulejligheden,« lyder det.

Det er denne besked, borgere i København får bombarderet deres E-bokse med.

12 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
11
23. september 2021 kl. 21:06

Det er ikke usandsynligt at de, som mange andre, har en ekstern leverandør til at køre en frontend til deres mail til den første filtrering. Hvis den leverandør så har sat Yousee i den sorte bog så hænger de på den. Og så kræver det en del arbejde at komme ud af den bog igen :)

10
23. september 2021 kl. 15:13

På et tidspunkt lavede yousee (nuuday/tdc) en tilsvarende fejl, da de sendte en mailflod til deres kunders mailadresser.. Det resulterede i , at deres eget mailsystem (på det tidspunkt sat i produktion, men stadig under udvikling) begyndte at betragte alle mails fra yousee som spam.

9
23. september 2021 kl. 12:01

Det er selvfølgelig hvad der sker, og pyt med det.

Så vidt jeg kan se, fik jeg dubletter på både eboks og sms, fra igår morges, og så igen en stor portion her til morgen.

Så det har taget mere end 24 timer at rette problemet, medmindre dagens portion har ligget i en eller anden spool.

https://www.youtube.com/watch?v=Mg5HOnq7zD0

:)

8
23. september 2021 kl. 10:41

Tror ikke der findes en udvikler, som kan sige nej :)

7
23. september 2021 kl. 09:13

I et tidligere ansættelsesforhold blev der fra et TEST miljø sent emails ud til > 250.000 email-adresser der var en del af et miks af persondata (forsøg på anonymisering) der komfra et PROD miljø. Desværre var exchange serveren aktiv og sendte dem ud, og tæt på 95 pct ca. var stadig aktive ;)

6
22. september 2021 kl. 23:23

men i stedet leve op til det man kunne forvente fra et medie som hævder at henvende sig til professionelle.

Enig, men jeg har en mistanke om, at it-indkøber og it-leverandør ofte vil forsøge at dække hinanden - i hvert fald indtil der bliver bedt om aktindsigt og den er behandlet.

Jeg tror fint en nyhed som denne kan holde til at komme på med det samme (jeg går ud fra at en del læsere herinde bor i Københavns Kommune og har parkeringslicenser), men jeg håber også, at den følges op af en dybere artikel.

5
22. september 2021 kl. 19:53

Så afgjort, det kan ske for alle.

Men man kunne godt tænke sig at V2 kunne løfte barren lidt, og ikke bare skrive: It-koks, it-fejl, it-problem, systemfejl, men i stedet leve op til det man kunne forvente fra et medie som hævder at henvende sig til professionelle.

4
22. september 2021 kl. 19:28

Den her er er også lidt "sjov".

Året er 1994. Vi har netop installeret en ny fax maskine, som er koblet på vores IT som en printer. Meget avanceret for datidens fax brug. Den bliver tilsluttet, og skal så testes.

Det gør vi ved at sende en sjov tegning til et tilfældigt nummer, blot for at se om der skete noget. Det gjorde der, faxen løftede røret, og gav modem tone, hvorefter den lagde på. Test slut - Alt OK.

Efter 30 minutter bliver vi ringet op af det loakle politi, som beder os om STRAKS at holde op med at ringe til 112.

Øh, jamen det gør vi da heller .... øh, vores testnummer på faxen var desværre sat til 11223344, med antallet af retransmissioner sat til 100.

På det tidspunkt havde den lavet 82 opkald til 112. Jeg fik talt mig ud af balladen, men den brændte sig fast i test-delen af mit baghoved - den del af hovedet som jeg åbenbart den dag havde under armen.

Ups.

3
22. september 2021 kl. 19:20

Jeg har ikke hænder nok. :-)

2
22. september 2021 kl. 16:12

Jeg har lavet en del.

Denne her er så en, man kan smile af.

1
22. september 2021 kl. 16:05

Alle i Version2s kommentarspor der har 10 eller flere år i it og ikke lavet en fejl i prod de rækker hånden op