It-folk sjofler efteruddannelse

Der er knald på i de danske it-afdelinger, og derfor er det sparsomt med tid til efteruddannelse. Folk er fanget i deres egen succes, men det er frygteligt kortsigtet, advarer direktøren for Microsoft Danmark

»Jeg har ikke tid i øjeblikket.«

Sådan lyder det i mange it-afdelinger, når spørgsmålet falder på efteruddannelse. Siden årtusindskiftet har danske it-medarbejdere halveret den tid, de bruger på efteruddannelse, og det er der en særlig grund til.

Højkonjunkturen har ført til mangel på kvalificeret it-arbejdskraft, og derfor har medarbejderne mere end rigeligt at se til. Så er det svært at hive en uge ud af en presset kalender for at tage på kursus.

Fanget i egen succes

Men selv om det ikke ser ud til, at der bliver mangel på job til it-professionelle de næste mange år, er der god fornuft i at holde sig ved lige og opgradere sin viden, mener Jørgen Bardenfleth, som er direktør for Microsoft Danmark og medlem af regeringens globaliseringsråd.

»Man taler om livslang læring, om at alle skal opkvalificeres, men samtidig er virkeligheden på it-området, at det er der ikke tid til. Det er frygteligt kortsigtet, men folk er så at sige fanget i deres egen succes,« siger Jørgen Bardenfleth.

»Det lange seje træk er at få flere uddannet i it, men det hjælper jo ikke meget på den korte bane. Derfor er det vigtigt at få slået et slag for efteruddannelserne,« understreger han.

Halveringen af efteruddannelsesdage fremgår af en nylig undersøgelse fra fagforeningen Prosa, og i Version2's rundspørge blandt 119 it-professionelle er årsagerne kommet på bordet. Hver fjerde adspurgte har ikke taget efteruddannelse det seneste år, og en stor andel har blot taget et par dage. Den store synder er manglende tid, men det bør ikke spænde ben for at tilegne sig nye færdigheder, mener bestyrelsesmedlem i IDA-IT og formand for IDAs it-udvalg Jørn Guldberg.

»Konsekvensen er ikke så synlig lige her og nu, men hvis man ikke holder sig opdateret, falder ens markedsværdi. Uden at have papirer på sin viden, mister man mobilitet på arbejdsmarkedet. Virksomhederne foretrækker ansatte med papirerne i orden,« siger han.

Delt ansvar

Direktør i Dansk IT, Tony Franke, mener, ledelsen og medarbejderne deler ansvaret for efteruddannelsen og fremhæver betydningen af, at de får sat konkrete planer i gang.

»Ledelsen har en forpligtelse til ikke kun at tænke kortsigtet. Virksomhederne bør få en politik for efteruddannelse og fastholde den - også i højkonjunkturtider. Hvad medarbejderne angår, er det vigtigt, at de gennem efteruddannelse fastholder deres markedsværdi, for det kan godt være, at det om tre år ikke er lige så nemt at få job som i dag. Jobsituationen så også anderledes ud for fem år siden,« siger Tony Franke.

Han anbefaler, at medarbejderne selv kræver at få rum til at dygtiggøre sig.

»Jo mere medarbejderne maser på, desto mere efteruddannelse får den enkelte. Medarbejderne kan heller ikke tillade sig at beklage sig over manglende efteruddannelse, hvis de ikke har været inde og banke på hos chefen og sige, det vil jeg. Så det er en fælles opgave,« mener Tony Franke.

Læs mere om efteruddannelse i Version2's tema fredag den 15. juni.

Deltag også i afstemningen til venstre på siden.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anne-Sofie Nielsen

Jeg synes, der er for meget fokus på mængden af efteruddannelse, fremfor kvaliteten. I konsulenthuse er det f.eks. hverdag at prakke folk certificerings-uddannelser på, der ser fine ud på CV'et, men ikke har en reel uddannelsesværdi for medarbejderen.

Måske skal vi hellere vænne os til at tage efteruddannelse i ryk; at der godt kan gå år uden efteruddannelse, men at man så i en periode tager en seriøs efteruddannelse som f.eks. en mastergrad eller HD, som virkelig bidrager til en opkvalificering.

  • 0
  • 0
Peter Makholm Blogger

Nu har jeg svaret nej til afstemningen, for jeg mener ikke jeg har deltager i noget der traditionelt kaldes efteruddannelse.

Men det betyder da ikke at jeg ikke holder mine kvalifikationer ved lige eller endda opkvalificerer mig. Men det sker ved konferencer og ved at læse bøger og artikler inden for mit fagområde.

Godt nok ikkenoget jeg let kan skrive på mit CV, men jeg mener det tjener mig bedre end tilfældige kurser.

  • 0
  • 0
Rasmus Kaae

Jeg tror en del af grunden til det faldende antal personer der modtager et bevis på efteruddannelse kan ligge i den måde f.eks. tekniske certificeringer er skruet sammen. Mange af disse certificeringer bidrager ikke til at folk bliver klogere, da de fleste lærebøger og kurser til certificeringseksamerne er målrettet mod at eleven skal bestå den konkrete eksamen. Selve eksamensformen er i mange tilfælde (MS, Java og Oracle i hvert fald) en sekvens af afkrydsningsformularer hvor der ikke er overladt plads til fortolkning af spørgsmålet. Det er min overbevisning at det er med til at mindske den personlige motivation for at tage disse tekniske certificeringer. Nogle firmaer udlover så økonomisk kompensation, hvilket er fint nok men burde vel egentlig ikke være rigtigt :)

De mere traditionelle efteruddannelser som HD, master uddannelser m.v. tager lang tid og kræver meget tid at forberede sig, tid der mange steder skal tages af folks fritid.

  • 0
  • 0
Thomas Ammitzbøll-Bach

Jeg hørte radio i morges, hvilket var en meget pinlig oplevelse. "Harddisk"-redaktionen havde interviewet Gitte Vange (proaktiv i bl.a. SSLUG og DKUUG) om efteruddannelse.

Intervieweren satte et stort lighedstegn mellem efteruddannelse og kursus. Det, som jeg hørte, Gitte Vange sagde, var, at hun havde plads i sin kalender til selv at sætte sig ind i nye stofområder, men hun ikke havde interesse at tage bort for at komme på kursus. "Det hele findes på 'Nettet"

Efteruddannelse er vigtigt, men kan vi ikke snart rykke op i 2. klasse, hvor informationssøgning på egen hånd er en kvalitet.

(Jeg er ansat i en kursus-virksomhed, og jeg mener selvfølgelig, at kurser er væsentlige nok. Vi kan jo undervise folk i stof på 4 dage, der tager os mere end 4 uger at indsamle. Derfor kan kurser være billigere end egen læring, da tid jo som bekendt er penge)

Thomas

  • 0
  • 0
Andreas Bach Aaen

Jeg har i efteråret selv suppleret op med et universitetskursus frem for at spilde tiden med tredages kurser i at blive bedre til at administrere et bestemt firmas produkter. Jeg trængte til vitaminer til hovedet frem for god mad til maven. Prisen var, at jeg brugte ca. 2 ugers ferie/flex oveni al aftenlæsningen for at få det til at hænge sammen. Det er klart at det ikke er noget jeg kan gøre hvert år. Familielivet skal jo også hænge sammen.
Problemet er at vores nuværende ordning ikke giver fri til undervisningstiden til teoretiske kurser men kun til praktisk orienterede kurser. Mon ikke mange har samme problem?
Det er sjældent kursets pris, der er problemet, det er de timer du ikke kan lægge her og nu i firmaet. Især hvis firmaet ikke kan høste gevisten allerede i næste måned.
Måske burde man indføre uddannelsesdage med betaling i lighed med feriedage. Et system man kan spare op i i flere år, der er arbejdsgiver uafhængigt.

  • 0
  • 0
Thomas Ehler

Jeg har deltaget på jeg ved ikke hvor mange kurser hos IBM, Teknologisk, IDG mv. gennem årene.
Forløb:
Lad os tage et typisk tre dages kursus til 12-15.000 kr. (Jeg vil tro 80-90% af de kurser der afholdes er af denne type...)
Dag 1: næsten hele formiddagen går med "goddag" og gennemgang af kursusforløb (pris for gennemgang 2-3000 kr!!) derefter får man typisk startet nogenlunde op.
Dag 2: går med tavlesnak og øvelser og det samme
Dag 3: Her sluttes dog med afrunding af forløb, samt evaluering og besvarelse af diverse skemaer om kurset...

Netto har der vel været tale om ca. 12 timers undervisning/øvelser og med hjem får man ofte kun en ubrugelig mappe med kopier af Powerpoint slides.

Nej jeg har ikke opkvalificeret mig meget via kurser de senere år. Det eneste kursus jeg har taget (i dette århundrede ;-) med rigtigt kød på var, ironisk nok, Teknisk Skoles CCNA/CCNP med certificering. Hvert kursus bestod af i alt 20! dages koncentreret undervisning og øvelser, samt alle Ciscos bøger. Pris på CCNA under 20.000 incl. Certificering!
Mine noter fra CCNA kan ses her: http://www.ehler.dk/ios.htm

Dét er bare ikke nemt lige at få de fleste virksomheder med på. 40 dage ud af kalenderen kan nok give nogen nervøse trækninger. I dårlige tider er der ikke råd og pt. SLET ikke tid!

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere