It-firma anklages for at misbruge monopol på gymnasier

15 kommentarer.  Hop til debatten
Studie-it-systemet Lectio har monopollignende status på gymnasierne. Men firmaet bag vil ikke at samarbejde med andre leverandører, der vil lave tredjepartssoftware til Lectio, lyder kritikken fra flere sider.
20. oktober 2010 kl. 06:59
errorÆldre end 30 dage

Adskillige danske gymnasier raser over it-leverandøren Macom, der står bag it-systemet Lectio. Systemet bruges til studieadministration på tre ud af fire gymnasier herhjemme.

Flere af gymnasierne ønsker nemlig at stille elevernes data ? eksempelvis skemaer og lektier ? til rådighed for andre softwareleverandører end Macom, der så kan præsentere data på smartphones og i webapplikationer eller noget helt tredje, uden om Lectio.

Men Macom modarbejder gymnasiernes ønske på dét punkt, selvom det er gymnasierne, der ejer de data, der ligger i Lectio. Og dermed misbruger Macom sin monopollignende status i gymnasieskolen.

Sådan lyder udlægningen på blandt andet Ørestad Gymnasium i København.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi kunne lave nogle bedre løsninger med andre leverandører, hvis de kunne arbejde mere sammen med Macom. Min vurdering er, at Macom leverer et fremragende databasesystem, mens de ikke er så fremragende til kommunikationssystemer,« siger Allan Kjær Andersen, rektor på Ørestad Gymnasium.

Gymnasium: Bedre med direkte adgang til Lectio

Lectio er en hostet løsning, som gymnasierne bruger til at opbevare og vedligeholde data om lektier, skemaer, fravær, opgaver og lignende.

Både lærer og elev kan tilgå Lectio ved at logge ind via et webinterface. Den bagvedliggende database er Oracle 11, og Macom benytter Microsofts webserver Internet Information Services med .Net.

Men på Ørestad Gymnasium mener man, at Lectio ikke er fulgt med tiden, og derfor har gymnasiet investeret i en løsning fra softwarevirksomheden 1calendar, der står bag en web- og mobilbaseret kalenderløsning, som kan bruges sammen med Lectio.

Med 1calendars løsning kan eleverne få vist skema, lektier og noter fra læreren i en særskilt webapplikation, på Facebook eller få automatiske opdateringer skubbet ud på mobilen via en applikation til iPhone og Android-telefoner.

Det er smart, synes man på Ørestad Gymnasium - og på 34 andre gymnasier, der indtil videre har investeret i løsningen fra 1calendar.

Men det kunne være endnu smartere, hvis virksomheder som 1calendar kunne få direkte adgang til Lectio-databasen, mener Allan Kjær Andersen.

Som det er i dag, skal 1calendar nemlig igennem en række krumspring for at få adgang til gymnasiernes data i Lectio.

»Jeg tog sammen med 1calendar initiativ til at holde et møde med Macom for at diskutere muligheden for en mere direkte adgang til deres databasesystem. Det er trods alt vores data, der ligger i systemet, og derfor var mit synspunkt, at vi skulle have bedre adgang til dem. Men Macom gjorde det klart for os, at de ikke ville prioritere det,« siger Allan Kjær Andersen.

1calenders programmører har udviklet en user agent, som logger ind i Lectio, når eleven har indtastet sine logon-oplysninger. Herefter 'skraber' user agenten de relevante data ud af Lectio-hjemmesiden og præsenterer dem i 1calendars løsninger ved hjælp af teknikken screen scraping.

Men den proces kunne gøres langt mindre smertefuld, hvis Macom ville åbne for en service, som 1calendar og andre virksomheder kunne bruge til at hive data ud af Lectio, siger Allan Kjær Andersen.

Macom: Vi skal kunne stå inde for driftssikkerheden

Hos Macom bekræfter man, at virksomheden ikke er interesseret i at give udenforstående virksomheder en mere lige vej ind i Lectio.

»Andre leverandører vil gerne have lagt en grænseflade oven på Lectio, som giver dem direkte adgang til Lectio-databasen,« siger bestyrelsesformand i Macom, Mads Poulsen.

»Problemet med det er, at vi skal garantere driftssikkerheden af systemet overfor skolerne. Gav vi direkte adgang for andre leverandører, ville der ligge en relativt stor udviklingsopgave i at skulle sikre systemet til anderledes brugsmønstre,« fortsætter han.

Mads Poulsen påpeger, at gymnasierne som udgangspunkt kan trække alle informationer, der lægges ind i Lectio, ud af systemet igen ved at eksportere dem til en fil - for eksempel i Excel-format.

Og derudover har Macom udviklet en mobilversion af Lectio-hjemmesiden, så den vises ordentligt på mobiltelefoner, siger Mads Poulsen.

Han mener i øvrigt ikke, at Ørestad Gymnasiums synspunkt er repræsentativt for alle gymnasierne herhjemme.

»Mange skoler benytter Lectio målrettet som kommunikationsplatform og har det som et krav, at eleverne tilgår Lectio for at holde øje med de samlede informationer fra skolen. Hvis man begyndte at udsende delmængder af den information for eksempel på sms, udhuler man dét koncept, og det er derfor, at vi ikke selv er gået den vej,« siger Mads Poulsen.

Men kunne det ikke være en mere elegant løsning, når andre skal hive data ud af Lectio?

»Jo, det kunne det da, set fra andre leverandørers side. Men vi har ikke ubegrænsede udviklingsresurser til rådighed, og det er ganske enkelt et spørgsmål om prioritering,« siger Mads Poulsen.

Webfirma: Beklageligt med manglende samarbejde

Hos 1calendar mener man, at en direkte vej ind i Lectio-databasen netop burde ligge allerhøjest på Macom-programmørernes To Do-liste.

»Macom leverer en database af meget høj kvalitet, men vi mener ikke, at de er særligt gode til webudvikling eller smartphone-applikationer. Derfor synes vi også, at det er meget beklageligt, at de ikke vil samarbejde,« siger administrerende direktør i 1calendar, Daniel Daugaard.

Han afviser Macoms bekymringer omkring driftssikkerheden i Lectio.

»Vi kommer slet ikke i berøring med karakterer, fraværsprocenter, private dialoger mellem elev og lærer eller andre personfølsomme data. Vi henter kun oplysninger om lektier, skema og generelle noter fra læreren til eleverne ud af Lectio, og det har vi en aftale med gymnasierne om. Og vi gør det kun, når eleven selv logger ind,« siger Daniel Daugaard.

Det er dog ikke alle gymnasier, der slutter sig til koret af Macom-kritikere. På Falkonergårdens Gymnasium på Frederiksberg giver kritikken ikke genlyd.

»Jeg er meget stor tilhænger af, at alle informationer til eleverne er samlet ét sted (i Lectio, red.), og jeg må indrømme, at jeg endnu ikke har erkendt behovet for en løsning som 1calendar,« siger vicerektor Steen Pedersen.

Han hæfter sig ved, at alle de relevante data om eleverne allerede kan trækkes ud af Lectio.

Og selvom det ikke er så enkelt, som eksempelvis 1calendar kunne ønske sig, kan man ikke tillade sig at forvente mere, mener vicerektoren.

»Macom er et privat firma, og det er vores valg, hvilken hostet løsning vi som gymnasium vælger at bruge. Jeg kan derfor ikke se, at vi på den måde kan presse et privat firma til at åbne sine data for tredjepart på en bestemt måde, når vi allerede har alle muligheder for at trække alle data ud i for eksempel Excel-format,« siger Steen Pedersen.

Men kunne det ikke være praktisk for jer, hvis nye oplysninger og meddelelser fra lærer til elev for eksempel kunne blive skubbet automatisk ud på elevens smartphone?

»Jeg er helt med på, at mange ting kan og bør køres på smartphones i dag. Men jeg mener ikke, at skolernes planlægningshorisont bør være så kort, at den teknologi er nødvendig, og derfor har jeg som sagt ikke erkendt behovet endnu. Men det må afhænge meget af kulturen på den enkelte skole,« siger Steen Pedersen.

Daniel Daugaard fra 1calendar fastholder, at Macom med sin store udbredelse af Lectio i gymnasieskolen herhjemme burde være mere samarbejdsvillig.

»Vi kunne gøre mange ting meget smartere ved at samarbejde med Macom, og dermed ville vi kunne fokusere endnu mere på at bringe bedre læring og web- og mobilløsninger i endnu højere kvalitet til gymnasieeleverne,« siger han.

Der findes i alt 244 skoler herhjemme, som tilbyder gymnasiale uddannelser inden for retningerne STX, HF, HHX og HTX.

15 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger