It-fejl hos TDC: Opkrævede en million for meget i sms-donationer

15. februar 2016 kl. 07:463
It-fejl hos TDC: Opkrævede en million for meget i sms-donationer
Illustration: Das Büro.
En fejl hos TDC fik sms-donationer til at blive trukket flere gange under indsamlingsshow.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

919.000 kroner fik TDC Group egenhændigt indkrævet til Danmarks Indsamlingen, da en it-fejl fik sms-donationer til at blive trukket flere gange.

Det skriver Politiken.

Fejlen gik ifølge TDC Group - der foruden TDC dækker over Fullrate og Telmore - ud over 3.301 kunder, som i sidste weekend donerede til indsamlingsshowet via sms.

»En systemfejl i vores it-platform har gjort, at vi desværre er kommet til at trække nogle kunder flere gange,« lyder det fra pressechef Peter Glüsing Pedersen til Ritzau.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Præcis hvad der er gået galt, oplyser TDC ikke. Til gengæld undskylder telegiganten over for de kunder, der blev tvunget til at være ekstra gavmilde.

»TDC Group beklager over for berørte kunder, at de donerede beløb via sms er blevet opkrævet flere gange. Årsagen til fejlen var teknisk, og vi beklager de gener, som fejlen har medført,« siger presseschefen i en meddelelse.

Fejlen har tilsyneladende ikke noget at gøre med, at kunder kunne sende flere sms’er for at deltage i konkurrencer under indsamlingen.

TDC Group begyndte fredag at give besked til de kunder, der har doneret flere gange.

3 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
15. februar 2016 kl. 17:52

Jeg donerede 150 kr. til DRs Landsindsamling. Siden mandag den 8/2 har min konto været spærret, fordi Telmore har trukket 3x150 kr. plus et spærringsgebyr på 99 kr. Jeg har været i telefonisk kontakt med Telmore, og her fik jeg overraskende at vide, at jeg skulle kontakte On Wire for at være sikker på, at min konto blev tilbagestillet. Jeg prøvede og opgav, da servicetelefonerne er åbne i tidsrummet kl. 10-14.30 på hverdage. Tre desperate mails til Telmore er kun besvaret med én dårligt formuleret mail, men dog et svar fra Telmore i onsdags, at min teleudbyder er ved at rette fejlen. Jeg tror nok, at Telmore endnu er min teleudbyder - i det mindste indtil fejlen er rettet. Undskyldning har jeg ikke set noget til, men løbende modtager jeg mails og sms'er om, at min konto er overtrukket, lukket for udgående kommunikation og også snart vil blive lukket for indgående. Når TDC kan opgøre antal abonnenter, som de har fejltrukket donationer, er det vel ikke så vanskeligt at trække en liste med mobilnumre og sende de berørte en forklaring. Jeg håber, at de når de inden påske ...

2
15. februar 2016 kl. 12:18

Læser jeg forkert eller siger TDC her at de vil kontakte folk og sige "Du valgte at donere 100 Kr. men pga. en fejl fra vores side af har du doneret 200 Kr. Upsedasse, men du hænger selv på den" ?

Hvis det er tilfældet så er det da bare ENDNU en grund til aldrig at donere til den slags, når man nu alligevel ikke selv bestemmer hvor meget man vil donere.

1
15. februar 2016 kl. 11:14

Og hvis jeg havde været TDCs spindoktor, så ville jeg have kontaktet kunderne med beskeden:

"Vi er kommet til at trække din donation 2 gange. Du kan vælge mellem at få pengene tilbageført eller få os til at fordoble din donation."

Så ville overskriften have været en anden, og TDC ville dermed kunne retfærdiggøre at trække beløbet ud af marketingsbudgettet.