It-fejl i Forsvaret: Over 2.000 ansatte kan mangle betaling for overarbejde

Illustration: Rawf8, BigStock
I et år har der eksisteret fejl i det it-system, der bruges til at registrere arbejdstiden på ansatte i Forsvaret.

I over et år har en it-fejl i Forsvarets tidsregistreringssystem betydet, at mindst 2.000 ansatte kan være blevet snydt for overarbejdsbetaling og andre optjente friheder.

Det skriver DR Nyheder.

It-systemet blev indført 1. oktober sidste år, og siden da har ansatte i forsvaret forsøgt at råbe vagt i gevær om, at de ikke kan se, hvor meget flekstid og overarbejde de har.

Den 28. august erkendte Forsvaret, at fejlen kan have ført til forkerte betalinger for overarbejde og optjente fridage for mindst 2.000 medarbejdere.

Men tre måneder efter denne erkendelse eksisterer fejlen stadig, og det beklager Nicolai Christoffersen, der er chef for overenskomstafdelingen i Forsvaret.

»Man kan selvfølgelig altid gøre det bedre. Og det vil vi også gøre her. Det er jo et it-system, og det er komplekst. Når vi nu skal ændre det, vil vi også gerne være sikre på, at vi har en løsning, der virker,« siger Nicolai Christoffersen til DR Nyheder.

Forsvarets overenskomstafdeling forventer, at de nødvendige ændringer vil blive udrullet i det fejlramte it-system i løbet af en måned.

Det er ikke første gang, at arbejdet med tidsstyringssystemet volder problemer i Forsvaret. Siden Forsvaret gik i gang med 'Projekt Tidsstyring' i 2014 har it-projektet blandt andet fået tildelt røde trafiklys fra de statslige it-rådgivere i Statens It-råd.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere