It-chef erkender svigt af elever under skift til Openoffice

It-chefen i Lyngby-Taarbæk medgiver, at eleverne burde være vejledt bedre under skiftet fra Microsoft Office til Openoffice. Men et skift til en ny version af Microsoft Office kunne også have givet bøvl, siger it-chefen.

It-chefen i Lyngby-Taarbæk Kommune, Jens Kjellerup, erkender overfor Version2, at der ikke er blevet taget tilstrækkeligt hånd om eleverne på kommunens skoler, efter Lyngby-Taarbæk sidste år skiftede Microsofts kontorpakke Office ud med det gratis alternativ Openoffice.

I et åbent brev til Jens Kjellerup, Lyngby-Taarbæks borgmester og kommunaldirektøren har elevrådet på Virum Skole kritiseret skiftet fra Microsoft Office til Openoffice, som kommunen satte i gang i november sidste år.

Problemerne viser sig i form at 'ødelagte' layouts af de dokumenter, eleverne flytter fra hjemme-pc'en med Microsoft Office til skolens pc med Openoffice.

»Fx hvis vi skriver en dansk stil derhjemme i Word og bruger meget tid på layoutet i stilen, når vi så kommer over på skolen og skal printe den ud eller rette i den, er layoutet et helt andet og mere rodet, end det vi havde brugt tid på derhjemme. Dette er et problem, fordi vi også for karakterer for orden,« skriver eleverne i brevet, som lokalavisen Det Grønne Område har publiceret på sin hjemmeside.

Derudover savner eleverne undervisning i brugen af Openoffice.

Jens Kjellerup, har elevrådet på Virum Skole ret i sin kritik?

»De har ret i, at konverteringen af dokumenter mellem kontorpakker kan give problemer. Men det kan også give problemer mellem de forskellige versioner af Microsoft Office. Derfor var vores oprindelige tanke også at give eleverne Openoffice, så de selv kunne installere det derhjemme og dermed undgå problemer med konverteringen af filerne mellem skole og hjem,« siger Jens Kjellerup.

Har I været gode nok til at gøre eleverne opmærksomme på, at de kan downloade Openoffice til deres egen pc derhjemme?

»Vi må konstatere, at vi ikke har været gode nok til at sælge vores download-center. Der kan eleverne hente Openoffice i den nøjagtige konfiguration, som den ser ud på skolen. Det har vi åbenbart ikke været gode nok til at sælge ude på skolerne.«

Har I været grundige nok i forhold til omskolingen af eleverne fra Microsoft Office til Openoffice?

»Tilsyneladende er det ikke gået godt nok på alle skoler, men åbenbart er problemet større på Virum Skole end på andre skoler i kommunen, vi har haft kontakt til. Det kan godt være, at vi har ladet opmærksomheden falde lidt i forhold til at oplære eleverne, fordi vi fik positive tilbagemeldinger fra flere skoler halvanden måned efter udrulningen.«

»Men vi er ikke færdige med at implementere Openoffice, og vi skal evaluere igen omkring påske,« tilføjer it-chefen.

Kan du forstå, hvis eleverne, der står med problemerne til hverdag, har svært ved at forstå, at tingene ikke virker?

»Jeg kan sagtens sætte mig ind i elevernes situation, og at det er en stressende at opleve problemerne, for eksempel op til eksamen,« siger Jens Kjellerup.

Hvad skal der ske nu? Hvad er løsningen på problemerne?

»Løsningen på det er at få en dialog med eleverne, hvor vi finder ud af forskelle, der giver problemer, i skiftet mellem Microsoft Office og Openoffice. Og så må vi finde ud af, om problemerne bunder i manglende kendskab til Openoffice fra elevernes side, eller i de reelle forskelle i indholdet i værktøjerne.«

»Det kræver en indsats fra både lærere og elever at få et nyt system til at virke efter hensigten, og det er ikke anderledes end ved en hvilken som helst anden it-implementering, for eksempel skift fra én version af Microsoft Office til en nyere,« siger Jens Kjellerup.

Du har netop haft et møde med ledelsen på Virum Skole. Hvad kom der ud af det?

»Konklusionen på mødet med skoleledelsen er, at der har været småproblemer, men at projektet overordnet set fungerer. Vi har nu genkonfirmeret vores aftale om at evaluere forløbet med at implementere Openoffice efter påske,« siger Jens Kjellerup.

Mener du stadig, at Openoffice er en fuldt funktionel kontorpakke på lige fod med Microsoft Office?

»Ja, vi har generelt fået positive tilbagemeldinger fra skolerne i kommunen. Og det skulle også være mærkeligt, om eleverne i Lyngby-Taarbæk Kommune ikke er på niveau med elever i Norge og andre europæiske lande, hvor Openoffice er langt mere udbredt i skolen,« siger Jens Kjellerup.

Lyngby-Taarbæk Kommune har valgt at udrulle Openoffice i Novell-udgaven, fordi den ifølge it-chefen er særligt velegnet til at håndtere alle de kendte dokumentformater.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (52)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Danny Thomsen

»Fx hvis vi skriver en dansk stil derhjemme i Word og bruger meget tid på layoutet i stilen, når vi så kommer over på skolen og skal printe den ud eller rette i den, er layoutet et helt andet og mere rodet, end det vi havde brugt tid på derhjemme. Dette er et problem, fordi vi også for karakterer for orden,«

Men hvis man bruger overskrift formateringen og automatisk indholdsfortegnelse i word er layout ikke noget man skal bruge så meget tid på, og så vidt jeg husker kan det også formaters ret så problemfrit.

Problemet er nok at man ikke lære at MS Word/OpenOffice kan det.

  • 0
  • 0
Anders Sørensen

"eleverne i Lyngby-Taarbæk Kommune ikke er på niveau med elever i Norge og andre europæiske lande, hvor Openoffice er langt mere udbredt i skolen"

det kan it-chefen vel kun selv være skyld i - som man ser er det ikke eleverne som har bestemt hvilken kontor pakke der er på maskinerne. Men kan kun gi' ham ret. i danmark er der for dårlige it ansvarlige og folk er for dårlig til at efter uddanne lær' i de ny systemer (det er svært at lær' elever noget nyt hvis underviseren ikke selv kan finde ud af det). Og selvfølgelig er andre land bedre end danske elever, hvis openoffice er mere udbredt (andet vil være mærkeligt) - og defor synes jeg ikke det er en fair udtagelse (da den virker nedsættende).

  • 0
  • 0
Leif Lodahl

@Danny Thomsen Jeg synes at det er dejligt også at også I, der oplever problemerne, deltager her i debatten.

Vi (jeg) hører gerne mere om, hvordan I elever oplever situationen.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Det er bevidst citatfuskeri du laver der, da du piller det foranstillede:

"Og det skulle også være mærkeligt, om"

ud af konteksten.

Så det han siger er, at danske elever er [b]ikke dummere[/b] end andre.

/Christian

  • 0
  • 0
Anders Sørensen

"Hvorfor skriver du den danske stil i Word? Du ved at du skal til eksamen med OpenOffice.org!"

Gælder det samme også den modsatte vej? :P hvis de bruger microsoft produkter skal de også bruge dem der hjemme? f.eks. kør' man skoler windows som desktop - så man ska ik bruge linux der hjemme? synes du er meget snæver synes ;)

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Det kan vel være rimeligt nok hvis eleven benytter Word hjemme, f.eks. hvis farmand nu engang har besluttet at der er MSO på familiepc'en.

Men herudover viser det jo med al tydelighed hele parodien omkring de to dokument standarder i det offentlig, og hvorfor ODF bør gøres til det eneste accepterede udvekslingsformat.

Og så kan man ellers bruge de værktøjer man bedst kunne lide, men dokumentformatet skal der ikke herske tvivl om.

/Christian

  • 0
  • 0
Anders Sørensen

jeg sagde det virker nedsættende (på mig i det mindste) - men du har ret, jeg sku ikke sige danske, men eleverne i Lyngby-Taarbæk Kommune. Han siger andre skoler ku godt finde ud af det og norge og andre steder i europe er også bedre til openoffice. Synes han bruger ok meget tid på at fremhæve at andre steder er de bedre end i Lyngby-Taarbæk Kommune. det var det jeg ville ha skrevet...

  • 0
  • 0
Carsten Gehling

Før i tiden kunne en skole tillade sig at stille krav til, hvilken lommeregner, som eleverne måtte bruge i f.eks. matematik.

Skolen skulle så naturligvis stille disse lommeregnere til rådighed for eleverne, så de både hjemme og på skolen kunne lave deres opgaver.

Lyngby-Taarbæk har valgt, at deres elever skal bruge Open Office til deres opgaver. De har installeret det på skolens computere og de har stillet det til rådighed til download på elevernes hjemmecomputere.

Hvorfor er det så lige at elevrådsformanden vælger at skrive sin opgave i Microsoft Office?

  • Carsten
  • 0
  • 0
Kim Schulz

Jeg kan huske at vi fik at vide, i tidernes morgen, at vi skulle bruge en bestemt lommeregner (vi skulle selv købe den) og hvis vi købte en anden måtte vi selv finde ud af at bruge den og leve med de problemer det medførte (der var hjælp hvis man brugte den anbefalede). Det samme gør sig vel gældende her. Vil eleverne skive i andet end OpenOffice (det være sig MS Office, Latex, eller notepad) så må de selv klare problemer og lignende.

  • 0
  • 0
Lars B

Hvor starter de ikke med at downloade deres Open office på deres hjemmemaskine ? Der er tydeligvis en "skolekonfigureret" version.

"Derudover savner eleverne undervisning i brugen af Openoffice." Hvad er der galt med "http://da.openoffice.org/about-documentation.html"

HVad siger eleverne selv, hvad kunne de tænke sig ? Bedre dokumentation, video tutorials eller en lærer der giver nogle timers undervisning ?.

Jeg har lidt svært ved, at se det reele problem.

  • 0
  • 0
Anders Sørensen

Enig - god sammenligning med lommeregneren (ti-83 for the win). Det vil også gælde, de steder der bruger MS office. En skole etc., kan ikke ha' support på alt. vælg en ting og hvis det koster penge må det være det.

  • 0
  • 0
Nikolai Beier

Lyder det ikke til at der er behov for et kursus i dokumentudveksling (tips til at flytte dem mellem forskellige computere og programmer, samt god skik om at give filer til andre)?

Gerne suppleret med en guide på en webside, som eleverne ved hvor er. (da det ca. er fælles for alle danske brugere, af "kontor"-software behøves hver enkelt skole jo ikke opfinde sådan en hver for sig. Måske en opgave for "Statens IT" eller andre der har interesse i at lave noget til gavn for store dele af befolkningen.

  • 0
  • 0
James Avery

@Claus Jørgensen:

Situation 1: Skolen anvender det gratis programmel A, som stilles til rådighed i en skoleversion. Eleven vælger at bruge programmel B, som han har i forvejen, en løsning som giver bøvl, og han brokker sig.

Situation 2: Skolen anvender programmel B, som koster 1000kr pr. næse og skal købes "ude i byen". Eleven vælger at bruge gratis programmel A, som han har i forvejen, en løsning som giver bøvl, og han brokker sig.

Ækvivalensen mellem de to er falsk.

  • 0
  • 0
Daniel Schledermann

Det er så typisk dobbeltmoralsk af OOo's community. Hvad med at tage kritikken til jer, i stedet for at snakke uden om?

Der valsede du så let og elegant uden om:

  • Den uforholdsmæssige voldsomme pris MSO har i forhold til OO. Det er faktisk uendeligt meget dyrere. Det må betyde en smule hvis man sammenligner de to udsagn.
  • De massive kompatibilitetsproblemer MSO har. Tro det eller lad være, men MSO kan faktisk ikke afvikles på andre platforme end Mikrosofts eget lukkede styresystem. OO kan derimod også afvikles på en hel række af forskellige standardiserede styresystemer, hvoraf nogle også er en del billigere end MS', ja samme pris som OO. Et valg af MSO fra skolens side ville derfor ikke blot tvinge eleverne til at betale mange hundrede kroner for kontorpakken, men også diktere valg af styresystem på elevernes computere, og det ville naturligvis være et ganske urimeligt krav, synes du ikke Claus Jørgensen? eller vil du blot "snakke uden om"?
  • 0
  • 0
Anders Sørensen

og så gik jeg og tænkte at problemet var at de brugte word hjemme og derfor blev layout'et anderledes når deres stil blev åbnet på skolen, som bruger openoffice, for at printe ud... Elever, undervisere etc., er ligeglad om det er openoffice, mso etc. de forventer bare at det virker - for det gjorde det jo sidste år. Det er ikke om det er open source, skrevet til linux, skrevet i java, om licensen er GPL eller LGPL etc.. De fleste ved ingengang hvilket format de gemmer i. en løsning var at der var et fælles format - som understøter de mest almindelige funktioner som et tekst format skal ha ;)

  • 0
  • 0
Christian E. Lysel

Claus Jørgensen,

Det er så typisk dobbeltmoralsk af OOo's community. Hvad med at tage kritikken til jer, i stedet for at snakke uden om?

Hvad gør de stakkels elever der bruger Adobe InDesign, Microsoft Works, Apple iWork, Applix Word, Atlantis Word Processor, FrameMaker, InCopy, Kingsoft Writer, Lotus Word Pro, Microsoft Write, Pages, WordPerfect, ectetera?

  • 0
  • 0
Simon Friis Vindum

En løsning var at der var et fælles format - som understøter de mest almindelige funktioner som et tekst format skal ha ;)

Du mener et format som f.eks. odt? Problemet er jo at M$ helst ser at OO IKKE skal kunne åbne Wordfiler, det skal jo helst være så problemfyldt som overhovedet muligt at fravælge M$ programmer..

  • 0
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

Du mener et format som f.eks. odt? Problemet er jo at M$ helst ser at OO IKKE skal kunne åbne Wordfiler, det skal jo helst være så problemfyldt som overhovedet muligt at fravælge M$ programmer..

Det er klart - det ville være dumt andet. Jo mere lock-in, jo flere kunder (groft sagt).

I en ideel verden ville det være ligegyldigt, hvilken Office-suite man brugte, bare den kunne læse et universelt format.

  • 0
  • 0
Jens Dalsgaard Nielsen

Er det de samme børn der er de rene ekvilibrister på en PC/PS3/Wii med alle mulige spil til såvel single player som multi player der har problemer med lige højre margin i et dokument fordi de har skiftet fra MS til OO ??

Samtidig kører de klatten på deres IPhone, ripper musik osv osv uden hjælp, instruktion og undervisning.

Har selv tre stks børn og en dansk stil er nok noget af det der stiller mindst krav til formattering.

Kort og godt - de har skiftet ja - og det tager lidt tid ja - svært nej.

Så jeg synes egenlig ikke det er et stort svigt.

FUD ? måske

... hvis man allerede som barn er konservativ og ikke vil prøve noget nyt går vi en mørk fremtid i møde ! ;-)

  • 0
  • 0
Lars Tørnes Hansen

@Claus Jørgensen

Jeg kan ikke se nogen sammenhæng mellem dit indlæg og den politiske beslutning kommunen har truffet om at bruge OpenOffice.org (OOo) i dens folkeskoler.

Helt kort fortalt kan man sige at kommunen har lavet en politisk beslutning om at for Foleskolen er elevers dokumenter i MS formater ikke understøttet, da standard tekstbehandleren er OOo, og OOo bruger ODF formatet som dets standardformat til dets dokumenter.

At eleverne så bør undervises i hvor de kan downloade programmet, hvordan det installeres, og have nogle timers undervisning i de mest anvendte funktioner er en anden sag.

  • 0
  • 0
Daniel Schledermann

og så gik jeg og tænkte at problemet var at de brugte word hjemme og derfor blev layout'et anderledes når deres stil blev åbnet på skolen, som bruger openoffice, for at printe ud...

... ja? jeg er sådan set enig. Desværre brokker de arme elever sig jo nu over at det ikke virker rigtigt. Så skal vi tage et valg:

  • Løsning 1: Erhverve en gratis kontorpakke som eleverne frit kan få en kopi af, til et styresystem de kan vælge.

  • Løsning 2: Erhverve en dyr kontorpakke som eleverne skal betale for hvis de vil have hjemme. Ydermere skal eleverne så også benytte et bestemt, dyrt styresystem.

I min optik vil man være jublende inkompetent hvis man tager løsning 2. DET er pointen, men det ville da være rart hvis tinge blot virkede.

  • 0
  • 0
Jesper Mørch

Er jeg den eneste som undrer mig over hvor udviklingen blev af? For over 40 år siden blev et rumskib landet på en fremmed klode med et par passagerer. De kom forresten også med tilbage til Jorden igen og overlevede helt uden problemer. Ville noget tilsvarende kunne ske i dag, når man ikke engang kan udveksle et ganske almindeligt dokument mellem to officepakker (som må formodes at være specialiseret i netop den type filer)?

Jeg håber ikke jeg er den eneste som undrer mig over hvorfor initiativ, udvikling og nytænkning skal ofres på grådighedens alter (vendor lock-in, monopolisering etc.)...

  • 0
  • 0
Kristian Vilmann

Er det de samme børn der er de rene ekvilibrister på en PC/PS3/Wii med alle mulige spil til såvel single player som multi player....

Ja, det er dem. Og de samme unger der kan gennemskue en mobiltelefon, med flere tusinde funktioner, på mindre end 20 sekunder.

Nu ved jeg ikke lige med eleverne på Virum Skole, men de unger vi har rendende her i huset, bruger en masse tid på at sætte "fine" rammer med krøller og farver på deres dokumenter. Og hiver man så dokumentet ind i Open Office, bliver de kunstfærdige rammer til grå/sorte kanter. Og ungernes konklusion er hurtig og hård: Open Office er noget L**T. At teksten står fuldstændig korrekt, både med højre- og venstremargin, overskrifter osv., er en detalje der ikke er værd at nævne.

Nu er jeg (heldigvis) ikke folkeskolelærer, men hvis jeg skulle læse den slags udgydelser, ville jeg som minimum stille som krav, at papiret ikke var oversået med alt muligt ligygyldigt pjat. Og i hvert fald ville jeg lære eleverne hvad det er der er vigtigt, når man skriver en opgave.

  • 0
  • 0
Ole Juul

Kristian V.: At teksten står fuldstændig korrekt, både med højre- og venstremargin, overskrifter osv., er en detalje der ikke er værd at nævne.

Hvis jeg som lærer var givet noget andet vil jeg give det fejl. "Rammer med krøller og farver" høre ikke hjemme på studenters dokumenter. Det er som et parfumeret resumé.

  • 0
  • 0
Jesper Kleis

Jeg kan forstå at lærere har et problem med omstillingsparatheden når de nu allerede har taget et pc-kørekort.

Men elevernes problemer virker forunderligt. Især da elevrådet typisk repræsenterer de stærkere elever, der ikke skal have undervisning i alle deres gadgets derhjemme.

Til gengæld har elevrådet ikke taget sagen op for de svagere elever, der ikke havde råd til en MS office version eller computer derhjemme.

  • 0
  • 0
Mark Hjorth-Lipski

samme konverteringsproblematik kan findes på DTU. Jeg har forsøgt at konvertere mine studiemakkere til open office uden resultat. De fleste vil hellere bruge en piratMSofiice end at ændre vaner. også selv om det er gratis at skifte. Hvilket er noget møg. Fandens til problemer det kan give når jeg desuden arbejder på mac (som eneste mand i gruppen). Det har resulteret i at jeg bruger

Msoffice på institutetmaskinerne (til gruppeopgaver) Openoffice (til korte enmands opgaver) latex (til større enmandsopgaver).

jeg kan udemærket forstå elevernes frustration. Alligevel vil jeg pege på undervisningsstedet som banditten. Skolen har simpelthen ikke udført deres arbejde godt nok.

  • 0
  • 0
Anders Sørensen

hvorfor kommer latex ind i samtalen? hvis du åbner dine filer med latex indhold i i msoffice og openoffice, vil jeg tro de ser ens ud ;) og lidt mystisk at bruge msoffice i gruppeopgaver pga. af det er svært at versionstyre. og det her problem kan ikke blive løs bare sådan uden videre. Problemet er ikke om tingene er gratis etc. det er at to forskellige produkter som prøver at gøre det samme, ikke går det samme. det er faktum, li meget hvad. "problemet" er elever ikke forstår eller acceptere at det ikke virker og derfor klager.

  • 0
  • 0
Jesper Kleis

Det kunne være sjovt hvis lærerne lavede MS office v open office og åbne formater versus lukkede formater til et eksamensstilemne for eleverne.

For der er argumenter både for og imod open office v MS office. Og der er argumenter både for og imod lukkede standarder. Og disse argumenter/problemstillinger har en stigende betydning, men bliver ofte negliceret i f.eks. folkeskoler/kommuner, indtil man decideret støder ind i dem.

Min egen mening: 1) MS office til Win er i nogle henseender et bedre produkt end MS office. 2) MS office bliver (i øjeblikket) brugt på næsten alle arbejdspladser. 3) Det er i princippet muligt selv at tune og forbedre Open office til ens behov. 4) Open office, er efter lidt tilvænning et glimrende produkt. Og i nogen henseender foretrækker jeg det frem for MS office. 5) Open office fungerer på alle almindelige platforme. 6) Open office har på godt og ondt kopieret næsten hele MS office 2004. 7) Open office er gratis, MS office koster penge. 8) Open office kan bruges uden flere problemer end MS office til større skriftlige opgaver. (Jeg har hørt mange bande over Word, og jeg har hørt mange bande over open office. Og jeg har hørt mange raseriudbrud over LaTeX. Større opgaver er besværlige lige meget hvad). Før i tiden var det endnu værre, og hvis man klager bør man skrive i sin opgave i "vi" i gennem en terminal grænseflade. 9) MS office har bedre værktøjer til udrulning og opdatering af produktet end Open office. Fatter ikke at man skal downloade opdateringer, og installere dem? 10) Nye produkter kræver tilvænning - MS office 2007, 2010 eller open office.

Meen summa summarum, i folkeskolen, gymnasiet, kommunen, og universitet, får man med Open office en løsning der fungerer for alle, er gratis for alle, og kan læses af alle - og som essentielt set kan opfylde de behov der måtte være.

Meen, det kræver muligvis mere administration, tilvænning etc. Men, jeg tror de fleste vil få glæde af OO.

Men i konteksten af uddannelse for alle, ja, så vinder Open Office efter min mening. Også selvom det er synd for børnene!

  • 0
  • 0
Jan Ferré Jensen

Det evindelige problem med konvertering får mig til at tænke på skismaet mellem indhold og formattering.

I gamle dage - da man lavede indrykninger med tabulering og mellemrum - var formattering en alvorlig hæmsko for, at indholdet i en tekst blev opdateret.

Med layoutsystemer som nroff, troff, groff, latex og html var en væsentlig del af designmålet derfor at skille tingene. Så man markerer f.eks. overskrifter til at være overskrifter - og brødtekst skrives som brødtekst. Hermed kan forfatteren koncentrere sig om indholdet og lade layoutere om evt. at ændre layout. Hvis ikke standard-layoutet var godt nok.

MS office overtog dette glimrende princip med typografier. og typografierne er tilsvarende brugt i såvel Open Office som i html's stylesheets. Desværre glemmer man at lære brugere om typografier - så brugerne retter ting direkte i teksten og ikke i typografien, hvis de vil have typografi ændret. Så brugerne har selv bragt sig tilbage til 'stenalderen'.

Der var på et tidspunkt nogle, som kommenterede, at det er problematisk, at der bruges så meget tid (og papir) på at få et layout 'rigtigt'. Og jeg er helt enig. Hvis det er et problem i skolerne, at der gives 'ordenskarakter' for at alle opstillinger er perfekte, så er det efter min mening skolens fejl! Det må da fp være indholdet, der har den primære betydning - blot layout/orden ikke forhindrer læseren i at forstå indholdet. Og dermed mener jeg også at det er forfejlet hvis eleverne laver så sofistikeret et layout, at det ikke enkelt kan forstås af hhv. OpenOffice og MSOffice.

Det svarer lidt til en opgave, jeg stillede på et programmeringskursus for mange år siden. Sådan noget tabel-regneri. En af eleverne afleverede en flot start med farver, der skiftede og meget andet lir. Desværre havde han ikke nået at programmere tabel-regneriet! Og det blev så til form helt uden indhold.

KISS har også relevans for dokumenter

  • 0
  • 0
Christian E. Lysel

Jan Ferre Jensen,

Hvis det er et problem i skolerne, at der gives 'ordenskarakter' for at alle opstillinger er perfekte, så er det efter min mening skolens fejl!

Jeg er ikke enig.

Skolen skal give ordenskarakter efter om der bruges typografier eller om der rettes direkte i teksten, hvor det sidste skal trække ned.

  • 0
  • 0
Jesper Poulsen

"Skolen skal give ordenskarakter efter om der bruges typografier eller om der rettes direkte i teksten, hvor det sidste skal trække ned."

Hvad er man til eksamen i?

Skriftlig opgave?

Tekstbehandler?

Eksamen i tekstbehandler hører ikke hjemme i dansk, tysk, engelsk, fransk, spansk, russisk eller polsk.

Eksamen i tekstbehandler hører hjemme i EDB.

  • 0
  • 0
Jesper Mørch

Eksamen i tekstbehandler hører hjemme i EDB.

I Bekendtgørelse nr. 748 af 13/7-2009 ( https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125973) står flg. i bilag 1 under faget Dansk:

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at.......

– anvende computeren som redskab og bruge informationsteknologi hensigtsmæssigt som kommunikationsmiddel og i forskellige skriveforløb

– anvende informationsteknologi og elektroniske mediers muligheder bevidst og hensigtsmæssigt

Den enkelte elev skal altså undervises i hensigtsmæssig brug af IT som kommunikationsmiddel. Det er ikke hensigtsmæssig brug af IT som kommunikationsmiddel, at ignorere de grundlæggende begreber indenfor tekstbehandling. Håndtering af stort begyndelsebogstav efter punktum hører ind under stavning. Håndtering af basal typografi hører ind under IT som hensigtsmæssigt kommunikationsmiddel.

Så, jo, ordenskarakteren skal lige netop baseres på håndtering af bl.a. typografi.

  • 0
  • 0
Lasse Reinholt

Eksamen i tekstbehandler hører ikke hjemme i dansk, tysk, engelsk, fransk, spansk, russisk eller polsk.

Eksamen i tekstbehandler hører hjemme i EDB.

Enig. Jeg synes at fagfolk nogle gange går ud fra, at jorden roterer rundt om deres fag, så at sige. Jeg har selv brugt LaTeX flittigt men synes alligevel, at karakter for orden alene skal gives for at fremvise et pænt resultat.

Den tekniske vej dertil er også ekstrem vigtig og tidsbesparende når man får job (det kan spare ekstremt meget bøvl hvis sekretærer lærte ikke at bruge mellemrum, osv), men den hører stadig hjemme i et IT fag.

  • 0
  • 0
Jesper Mørch

Enig. Jeg synes at fagfolk nogle gange går ud fra, at jorden roterer rundt om deres fag, så at sige.

Det kan godt være du synes det, men det står nu engang i lovgivningen at eleverne efter 9. klasse skal være i stand til at benytte IT på en hensigtsmæssig måde. Det er ikke hensigtsmæssigt at benytte en tekstbehandler som et tegneprogram, eller undlade at benytte typografier, fordi det er lettere at ændre tekststørrelsen direkte på overskrifter, fremfor at benytte den korrekte typografi. Med de rette typografier understøttes IT netop i undervisningen, i stedet for at man blot benytter en elektronisk skrivemaskine (som i sagens natur kun har den samme typografi).

  • 0
  • 0
Jesper Mørch

Nej, det er målene, eleverne skal have nået, når de afslutter 9. klasse

Ja, altså når eleverne går til skriftlig eksamen i 9. klasse. Mig bekendt er der ikke eksamen før i 9. klasse.

Jeg læser bekendtgørelsen sådan, at kravet til undervisningen er at den lever op til målet. Det kan godt være du læser noget andet ind i undervisningens målsætning, men så kommer du til at tage den retoriske diskussion med en anden, for jeg er ikke gået ind i debatten med det formål at diskutere forskellige fortolkninger af folkeskoleloven, bekendtgørelser, samt bilag m.m. Hvis du er interesseret i den slags, kan jeg anbefale Folketinget-TV (som lovmæssigt skal kunne ses af alle indbyggere i Danmark).

  • 0
  • 0
Jesper Mørch

@ Christian

Nej, det er målene, eleverne skal have nået, når de afslutter 9. klasse

Jeg tror jeg misforstod dit indlæg, og jeg tror du misforstod mit. Det var en henvisning til mit eget indlæg næsten lige over, at det gjaldt efter 9. klasse. Altså at jeg citerede bilaget for folkeskolens mål for en elev som afslutter 9. klasse.

  • 0
  • 0
Per Erik Rønne

Daniel Schledermann skrev:

  • De massive kompatibilitetsproblemer MSO har. Tro det eller lad være, men MSO kan faktisk ikke afvikles på andre platforme end Mikrosofts eget lukkede styresystem.

MS Office kan faktisk også køre under MacOS X. Ja, forbløffende nok for nogle er Word og Excel oprindelig udviklet af Microsoft til at køre under MacOS, helt tilbage i 80erne.

Word og Excel er nogle af de allerførste Mac-applikationer, ud over dem Mac'erne blev leveret med fra Apples side. Andre var Aldus PageMaker og QuarkXPress.

Men det ændrer naturligvis ikke ved at MS Office koster 1000 kroner, mens OpenOffice er gratis, også for eleverne.

  • 0
  • 0
Jesper Mørch

Hvis man bruger et tekstbehandlingssystem til sin skriftlig opgave, er man oppe i begge dele (i min optik).

Har du været inde og læse målsætningerne for Folkeskolens danskundervisning på 9. klassetrin endnu? Det står der jo faktisk sort på hvidt, at eleven skal kunne bruge EDB på en hensigtsmæssig måde.

Der kan oprettes et valgfag som hedder "Tekstbehandling" med en målsætning på noget højere niveau end målet for EDB i danskundervisningen.

Derfor vil jeg hævde at man til eksamen i skriftlig dansk kun kan bedømmes på enklere ting i tekstbehandling, f.eks. om man skelner mellem overskrifter og brødtekst m.m. - altså om man har forstået konceptet omkring typografier.

I øvrigt er der også mål for at man skal inddrage lyd og billeder m.m. i skriftlig dansk (som mål ved afslutningen på 9. klassetrin). Det står alt sammen i det dokument jeg linkede til højere oppe i tråden - Bilag 1.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere