IT-Branchen er rystet over Version2s artikel her til morgen, hvor vi fortæller at Datatilsynet i månedsvis undlod at advare terapiportalen GoMentor om en fejl i deres system. Systemfejlen blotlagde dybt private beskrivelser af flere brugeres psykiske problemer.
Først efter at tilsynet i den lange periode havde efterforsket sårbarheden, fik GoMentor besked om fejlen - men ikke af tilsynet.
Datatilsynet det åbenbart ikke sådan at man først standser ulykken og derefter giver hjælp, lyder det fra IT-Brachen, selv om det er det første, alle børn og voksne lærer, når der sker uheld og ulykker.
I Datatilsynet »prioriteres ønsket om at politianmelde og udstede størst mulige bøder frem for borgernes sikkerhed og hjælp til virksomheder,« siger Birgitte Hass, adm. Direktør i IT-Branchen, ifølge en pressemeddelelse under overskriften 'Datatilsynets brændende ønske om bøder rammer de mest udsatte borgere.'
Datatilsynet var mere interesseret i at indsamle data for at afdække omfanget af problemet, end at sørge for at hullet blev lukket, lyder det fra IT-Branchen.
Og som følge heraf lå data om de personer, der havde brugt portalen til at søge psykologhjælp, frit tilgængelige.
»Vi taler om nogle af de mest udsatte og skrøbelige mennesker i Danmark, som Datatilsynet bevidst undlader at hjælpe, fordi de hellere vil statuere et eksempel. Dermed har Datatilsynet fuldstændigt misforstået deres vigtigste rolle, nemlig at være med til at lukke eventuelle sikkerhedshuller gennem rådgivning og hjælp til virksomhederne,« udtaler Birgitte Hass.
Polianmeldt
GoMentor blev heller ikke underrettet, så de kunne lukke hullet. De blev til gengæld politianmeldt af Datatilsynet, hvilket de først blev gjort opmærksom på, da en journalist kontaktede dem.
»Det svarer jo til, hvis politiet opdagede en bil, hvis bremser ikke virkede, og så lod den køre rundt i tre måneder for at indsamle beviser for, hvor mange ulykker den kunne nå at begå. Sådan bør ingen offentlig instans agere – og slet ikke når det handler om udsatte borgere,« siger Birgitte Hass.
IT-Branchen lancerede tidligere i år et sikkerhedskodeks for indrapportering af sikkerhedsbrister, som netop fortæller, hvordan man som virksomhed, borger og offentlig instans skal agere, hvis man falder over et sikkerhedsbrist.
»Et af de væsentligste principper fra dette kodeks er, at man hurtigst muligt skal meddele rette systemejer eller it-leverandør, når man bliver opmærksom på fejl og sikkerhedsbrister. Vi kunne kun ønske os, at Datatilsynet agerede herefter og holdt fokus på at stoppe hullet og derefter at sikre, at det ikke sker igen,«slutter Birgitte Hass.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.