It-Branchen: Det offentlige skal tvinges til at sende digital post

Når borgerne skal bruge Digital Post, så skal de også kunne kræve, at det offentlige holder op med at sende dem papirbreve. Det mener brancheorganisationen IT-Branchen.

Danskerne skal til november enten have tilmeldt sig ordningen Digital Post eller søgt om at blive undtaget. Men hvis danskerne skal tage Digital Post til sig, så skal de også have mulighed for at stille krav til det offentlige. Det mener IT-Branchen.

»Danskerne bør kunne sige nej tak til gammeldags papirbreve fra det offentlige. Rigtigt mange danskere vil meget gerne slippe for at skulle rode mellem reklamerne i postkassen efter vigtige breve fra det offentlige,« udtaler chefkonsulent Bjørn Borre fra IT-Branchen ifølge en pressemeddelelse.

Brancheorganisationen mener, at borgerne skal have ret til at meddele kommunen, at de fremover kun vil modtage deres post digitalt.

»Hvis du eksempelvis tilmelder dit barn til børnepasning digitalt, så bør du også kunne forvente, at kommunen svarer tilbage digitalt. Sådan er det ikke altid i dag,« udtaler Bjørn Borre.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Brian Funk

Hvorfor skal vi dog kunne sige til dem, at vi ikke ønsker papir mere? Burde det ikke give sig selv, når de har tvangsdigitaliseret kommunikationen?

  • 4
  • 0
#4 Bjørn Borre, IT-Branchen

Det burde give sig selv jo, men det gør det desværre ikke. Resultatet er at du som borger ikke kan nøjes med at tjekke din digital post, og herved vide at du der fanger alle beskeder fra det offentlige. Du er også - eks. når du er på ferie etc- nødt til at have naboen til at vogte over din røde postkasse ved vejen, så du ikke misser et vigtigt brev du har 8 dage til at reagere på. Eks. om et ja tak til institution, om skolestart etc.

Og det er simpelthen ikke fair. Når du som borger indgår i digitaliseringen, skal du vide, at det gør myndighederne du har dialog med også. Kontrakten skal gælde begge veje.

  • 3
  • 0
#5 Birgitte Hjelm Paulsen

Selvfølgelig skal vi i det offentlige sende vores breve til borgere og virksomheder digitalt. Det er jo netop det, vi har arbejdet ihærdigt på at nå i mål med de sidst 4-5 år.

I den forbindelse kan det glæde mig, at IT-branchen som branche nu - endeligt - melder sig på banen og vil være medvirkende til at det lykkes. Det var desværre ikke det billede, der tegnede sig i efteråret 2009 og foråret 2010. Dengang inviterede vi i Odense Kommune leverandørene op til Digital Post-dans med et stort ønske om sammen at udvikle dybe integrationer mellem vore mange fagsystemer og Digital Post. Kun to leverandører var klar til at være first movers sammen med os. De andre hang gevaldigt i bremsen (og nogle hænger der stadig!). Med fra start var Convergens (leverandør af vores ESDH-system og en I/O-manager) og Geokon (leverandør af vores byggesagssystem). Jeg vil gerne rose disse to leverandører for deres vovemod og samarbejdsvilje. Da det for alle parter var nyt land, vi betrådte, var det afgørende med stor åbenhed og lydhørhed over for hinanden - og ih hvor vi alle lærte meget undervejs. Der var mere tale om et udviklingsfællesskab end et traditionelt kunde-leverandør forhold. ** Flere af den slags leverandører, tak! **

  • 4
  • 0
#6 Jimmy Christiansen

Til digital kommunikation i det hele taget. Samtidigt er den løsning de tvinger folk til at deltage i utroværdig. Både logon-delen og selve postsystemet.

Så de burde fjerne tvangen fra digitaliseringen. Og fokusere på at sikre systemer der er troværdige, sikre og brugervenlige/hensigtsmæssige. Både på borger-siden og på brugesiden i det offentlige. Sker det, skal brugerne nok komme.

  • 0
  • 0
#7 Jimmy Christiansen

med et stort ønske om sammen at udvikle dybe integrationer mellem vore mange fagsystemer og Digital Post.

Dybe integrationer, hvordan tænkes det implementeret? Åbne standardiserede snitflader/protokoller... til det vil vel være langt mere hensigtsmæssigt end dyb integration til ét postsystem.

Det der er lagt op til med de digitale patientjournaler, hvor meningen som jeg forstår det. Er standarder der gør at flere systemer kan snakke sammen, netop så man nemt kan udskifte enkelte systemer ( som eks. digital post eller ESDH ).

  • 0
  • 0
#9 Tom Dalgaard Petersen

Det er jo kun det offentlige, som har sparet noget. I rigtig mange tilfælde kan de formularer som det offentlige benytter sig ikke udfyldes digitalt. Det vil sige at borgeren skal stå for papir, blæk og printer.

Min bedre halvdel har lige modtaget en indkaldelse til røngtenundersøgelse. Indkaldelse, spørgeskema og samtykkeerklæring var alle vedhæftet mailen i e-boks, og skulle udskrives - 6 sider i alt!

Så ja - det offentlige bør gå forrest i sine egne digitaliseringsbestræbelser, så det hele ikke ender i en spareøvelse for dem og en fordyrelse for os (borgere). Så vi bør kunne forvente, at alle indberetninger, skemaer mv. kan udfyldes og sendes digitalt fra november.

  • 2
  • 0
#10 Jimmy Christiansen

Det er jo kun det offentlige, som har sparet noget. I rigtig mange tilfælde kan de formularer som det offentlige benytter sig ikke udfyldes digitalt. Det vil sige at borgeren skal stå for papir, blæk og printer.

Min bedre halvdel har lige modtaget en indkaldelse til røngtenundersøgelse. Indkaldelse, spørgeskema og samtykkeerklæring var alle vedhæftet mailen i e-boks, og skulle udskrives - 6 sider i alt!

Selv hvis skemaerne var i PDF ( og ikke ODF/DOC/RTF... ), og ikke umiddelbart til udfyldning. Kunne de formentligt redigeres og på den måde udfyldes elektronisk. Men det vil alle ikke kunne finde ud af, og spørgsmålet er om de så accepterer at modtage det udfyldte/redigerede dokument elektronisk.... ( som sagen fra skanderborg/arbejdsskadestyrelsen viser https://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Oestjylland/2014/08/15/065223.htm#)

Så ja - det offentlige bør gå forrest i sine egne digitaliseringsbestræbelser, så det hele ikke ender i en spareøvelse for dem og en fordyrelse for os (borgere). Så vi bør kunne forvente, at alle indberetninger, skemaer mv. kan udfyldes og sendes digitalt fra november.

Enig, men det når de helt sikkert ikke. http://www.version2.dk/artikel/borgerne-skal-men-myndigheder-doejer-med-... http://www.version2.dk/artikel/tre-aar-og-fem-maaneder-efter-deadline-23...

  • 1
  • 0
#12 Tom Dalgaard Petersen

@Jimmy tak for links. Spændende, men ikke uventet, læsning.

Selv hvis skemaerne var i PDF ( og ikke ODF/DOC/RTF... ), og ikke umiddelbart til udfyldning. Kunne de formentligt redigeres og på den måde udfyldes elektronisk. Men det vil alle ikke kunne finde ud af, og spørgsmålet er om de så accepterer at modtage det udfyldte/redigerede dokument elektronisk.... ( som sagen fra skanderborg/arbejdsskadestyrelsen viser https://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Oestjylland/2014/08/15/065223.htm#)

Oplevelsen af skemaer, som ikke virker efter hensigten, er mig så velkendt, at jeg konsekvent udfylder dem i Adobe Illustrator, og eksporterer dem som pdf. Så behøver jeg hverken skanne eller printe, og min signatur har jeg selvfølgelig liggende digitalt af samme årsag.

Der hvor filmen knækker helt, er når man skal møde op med et vred dokumenter fra det offentlige; så hænger man på den, og må skanne og printe.

Som minimum bør man kunne på selvangivelsen fratrække det udstyr, som man må erhverve, og den hjælp man må tilkøbe. Men også her satser det offentlige på frivillig arbejdskraft - eller samskabelse, som de så smukt formulerer det.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere