»It-afdelinger elsker desværre stadig lugten af datacenter om morgenen«

Der er brug for it-afdelinger, der elsker forandring og hele tiden kan tilpasse sig. Men sådan er de færreste it-folk desværre, lød det til Microsofts Windows 8-lancering.

Forandringerne skyller ind over it-afdelingerne, bølge efter bølge, og det nytter ikke noget at prøve at holde fast i det gamle.

For it-chefen og it-afdelingens rolle har ændret sig. Før kunne man med hård hånd styre teknikken i firmaet, men nu er det resten af firmaet og omgivelserne, som hele tiden bringer ændringer ind.

Sådan lød det fra Peter Hinssen, der var inviteret som taler, da Microsoft i sidste uge havde inviteret 2.200 kunder og partnere til Windows 8-præsentation. Peter Hinssen har været it-iværksætter, men lever nu af at undervise på London School of Business, skrive bøger om forandringerne i it-verdenen og af foredrag.

»Jeg er selv en af nørderne. Og i lang tid var det os, teknologerne, som styrede verden. Men sådan er det ikke længere. Nu handler det ikke om teknologi længere, men om at ændre adfærd og tilpasse sig,« sagde Peter Hinssen fra scenen i Tivoli Congress Hotel.

Allerede i 2003 skrev Nicholas Carr en artikel i Harvard Business Review med titlen ’IT doesn’t matter’, som pegede frem mod situationen i dag, hvor teknologien bliver mere og mere ligegyldig. Men dengang var der heldigvis ikke så mange, som fik læst artiklen, sagde Peter Hinssen.

I dag er skiftet dog så stort, at man som it-afdeling må forholde sig til det. It-folkene skal være de første til at kaste sig over alt det nye og omstille sig konstant, hvis de skal være relevante.

»Det har aldrig været mere spændende at arbejde med teknologi. Men i mange af de it-afdelinger, jeg møder, er der ikke den store begejstring,« sagde han.

Problemet er, når folk hænger fast i gamle dage og ikke tør kaste sig ud i noget nyt.

»Der er stadig mange it-folk og it-afdelinger, hvor man elsker lugten af et datacenter om morgenen,« sagde han med et let omskrevet citat fra krigsfilmen Dommedag nu.

I stedet skal it-afdelingen gå forrest i forandringerne og være en inspirationskilde for resten af organisationen.

»I bliver nødt til i fremtiden at blive set på som innovatører. I skal være ’thought leaders’. I stedet for at spørge folk, hvad de vil have, skal de forføres til at vælge den rigtige løsning. Men man skal også kunne være tough guy, når det er nødvendigt,« forklarede Peter Hinssen.

Situationen i dag i den typiske virksomhed er, at de unge, nyuddannede, som bliver ansat, forventer at have de samme digitale muligheder, som de har privat. Prøver it-afdelingen at spænde ben for det, forsøger de måske at snige sig uden om og bryder reglerne.

Men et endnu større problem for it-afdelingens holden fast i egne regler opstår, når også direktøren kaster sig over de nyeste gadgets, lød det fra Peter Hinssen, som fortalte om en it-afdeling, hvor der to dage om året var sat et stort, sort kryds i kalenderen: Efter juleferien og efter Davos-topmødet for erhvervsledere.

»Efter jul kommer direktøren med en ny gadget, som han vil kunne printe fra. Men den værste dag er efter Davos-topmødet. For så kommer direktøren hjem og vil gennemføre alt det, som alle de andre direktører, han har mødt, har fortalt om,« sagde Peter Hinssen.

It-afdelingen skal hellere selv være inspirationskilden til nye tiltag, men det kræver en anden indstilling, lød opråbet fra Peter Hinssen, der sluttede af med at vise et gammelt opslag fra pionertiden i USA, hvor posttjenesten Pony-ekspressen søgte nye ryttere til at bringe posten fra kyst til kyst. Man foretrak unge, forældreløse mænd, stod der, for jobbet var så farligt, at der var en vis risiko for, at man ikke ankom med sin last af breve i live.

»Ligesom Pony-ekspressen har vi brug for folk i it, som er villige til at springe op på hesten og risikere deres liv - dagligt!« sagde Peter Hinssen, med en mindre overdrivelse.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 martin nielsen

Hvis IT folkene skal op på hesten og få det hele til "bare at virke", hvem betaler så gildet? Man får jo ofte høvl på længder og bredder hvis man bare lufter ideen om at lave noget nyt og dristigt.

Når direktøren så kommer med sin nye gode idé, som han har hørt om fra alle sine direktørvenner, så bliver det gerne en halvhjertet implementering, fordi det skal jo i bedste fald laves i går, og det kan jo sikkert godt implementeres med teknologi der allerede er købt ind til andre formål... Ikke?

  • 14
  • 0
#2 Poul Pedersen

Alt er nemt i teorien, men i praksis er der et utal af forhindringer som der sjovt nok er en forventning om at IT-afdelingerne løser. Så når bare vi får afskaffet skod-software, skod-hardware, designet inkompatibilitet i form af vendor lock-in, så vil vi være nået langt.

IT-afdelingerne er trods alt dem som sidder med aben når tingene ikke virker som i teorien som sælgeren beskrev for direktøren.

Hvor mange IT-afdelinger har ikke indkasseret mistro i læssevis når en spidshåret chef ikke tror på at en iPad ikke kan køre hans søns flash-spil?

Men det bliver da en glædens dag når ting begynder at virke som beskrevet i teorien, også før servicepack1. :-)

  • 13
  • 0
#3 Morten Jensen

Jotak, jeg laeste den oprindelige artikel. Allerede dengang kunne jeg see hvorfor han kun henvendte sig til business delen af salen. Som Martin meget korrekt paapeger saa er det OS det skal faa det hele til at haenge sammen, beskytte data, planlaegge contingencies, monitere og garentere SLA's -Og hvert aar kaempe for vores budgetter, saa selvfoelig er det fedt naar vi skal til at tilbyde support til 50 cloud systemer som: 1. Vi ikke har en jordisk chance for at tage en brugbar backup af 2. Er hosted af et firma som, maaske, maaske respekterer vores data. 3. Er valgt fordi det virker godt paa enhed X 4. At der ER vandtaette skodder mellem de forskellige kunder, som jo nemt kan vaere konkurrenter. Saa vi skal vaere innovative, nyskabende og med paa den vaerste. Fint nok, men hvor er den dialog som skal hjaelpe os alle paa vej? Hvis forretnings siden skal styrkes gennem IT, saa skal vi, i IT med paa raad, husk det!

De fleste af os er utroligt glade for at alting bare virker, men hvis vi mister al kontrol saa betyder det at vi ikke kan staa inde for de loesninger der bliver foreslaaet. hvis Saas og lignende skal accepteres af IT afdelingen, saa skal leverandoerer ogsaa tilgodese den lokale IT afdeling. Naar de begynder at goere det saa aendrer landskabet sig. Ikke foer.

  • 9
  • 0
#4 Peter Vangsgaard

Enig i at man skal være parat til at forandre sig og tage nye ting ind....bortset fra det, hvad er så bedre end duften af elektronik fra et godt serverum?? savner lidt at have et selvom det ikke er fedt når serverne står af og man så fysisk skal til at arbejde med hardware, det er lidt trivielt arbejde som ikke rigtig giver noget værdi.

  • 2
  • 0
#6 Hans Andersen

Modviljen kommer af, at når man har været i gamet i lang tid, så ved man også, at der er trends kommer og går, og det er lidt en udfordring at være firstmovers. Desuden har man set og hørt meget af ovennævnte før, og hvor mange gange er it projekter gået i vasken, fordi man ikke har stukket fingeren godt i jorden og tænkt sig om. Brugerne ved godt hvad de vil have, men det er ikke ensbetydende med, at de ved hvad der er godt for virksomhedden, og der er man bare nød til at være kritisk også overfor ny trends og teknologier. Det er absolut ikke det samme, som man ikke vil bruge dem. De unge som kommer ind på arbejdsmarkedet, har man ofte karakteriseret som den digitale generation, dog er der kun 15-20 procent der lever op til den definition. Resten ved ikke ret meget om it ect.......

  • 9
  • 0
#7 Kenneth Lylloff

De fleste IT-folk jeg kender, vil hjertens gerne være innovative og 'fremme i skoene'. De vil gerne indgå i dialog med forretningen og være med til at bruge IT på nye måder. Alt det som hr. Hinssen her taler om. Men virkeligheden er, at IT budgetterne skæres, forretningen hænger fast i gamle legacy systemer og selve organisationen og dens processer arbejder i mod innovation og agilitet.

Hvad med at nedlægge IT afdelingen, og lade IT-folk og forretning sidde sammen? For IT giver ikke megen mening uden en forretning den skal understøtte, og de færreste moderne forretningen kan køre uden understøttende IT:

  • 5
  • 0
#9 Maciej Szeliga

...og Microsoft vil nok helst undvære at vi holder op med det, for hvem skal overbevise direktionerne om at det er Microsoft 20XX DATACENTER server som er bare det eneste rigtige for firmaet. Vi skal måske lægge hele habenguttet op i en Amazon sky og tilgå den med Win8 RT og iPads ?? Hvor er Microsofts PROFIT så på vej hen ??

  • 7
  • 1
#10 Peter Johan Bruun

http://www.youtube.com/watch?v=bPXVGQnJm0w

Deltagere til Pony-Expressen ? I kan bare henvende Jer ! De IT folk der efterlyses, findes overalt. De risikerer livet hver dag, ved at sidde stille, arbejde sent, drikke spandevis af kaffe, og de oplever kun at være i fokus når der er problemer med systemerne. Skal vi ligge lidt ekstra vægt ovenpå: de er også konstant i fare for at miste deres job - til indianerne.

Jeg ved ikke hvilken forestillingsverden Peter Hinssen befinder sig i, men det er sikkert noget der minder om den krigsfilm og scene han benytter som udgangspunkt for sin "one-liner". Det er måske også med den metafor i baghovedet at han render rundt hos London Business School, mens rekrutterne dukker sig for de vildfarne sprængladninger, i form af IT-misforståelser, der lander mindre en tre meter væk fra deres stol.

Lad os betragte den virkelige verden: Som freelance udvikler skal du være villig til at være helt uden indtægt, i en periode på op til et halvt år, for at tilegne dig nye teknologier. På den måde bliver du interessant for andre kundegrupper end de hidtidige. Det er dyrt i tid og investeringer, men det er uden tvivl godt givet ud. Omend lidt mindre synligt, gør det tilsvarende sig gældende, hvis en virksomhed skal give IT afdelingen den fornødne indsigt i nye teknologier. Det kommer derfor aldrig til at ske, for i første omgang er der de daglige "små"-produktionsvanskeligheder der skal overvindes (som eksempelvist DIBS øjeblikkelige situation)....og i en virksomhed er det ikke IT afdelingens ansatte der selv bestemmer mulighederne, så den situation er temmeligt fastlåst.

Nu har Peter Hinssen givet foredraget ved et release party for Windows 8, og som sådan er emnet omkring modstand mod forandring i den grad velvalgt, men: det er lidt tanke- og smagløst at de mennesker der i sidste ende skal kæmpe for at indføre den nye Windows platform (og dermed den nye teknologi !) netop bliver revset for at være bagstræberiske. Når man tænker over det, er det faktisk svært at forstå at denne opsang skulle tjene Microsofts interresser.

/pjb

  • 7
  • 1
#12 Casper Jensen

Når jeg ser mig omkring, med et arbejde som konsulent, synes jeg bestemt IT folk er villige til at tage nye ting til sig. Det er netop dette der driver de fleste af mine kollegaer inklusiv mig selv samt mange af de venner jeg har i branchen og hvorfor de arbejder med IT.

Men der er forskel på hvad en direktør synes er smart og "nyt" og hvad en IT mand synes er smart og "nyt". Hvem bør vide bedst?

I mit erhverv er jeg nød til at være frontløber, for jeg skal være klar til når mine kunder fx får Windows 8 eller begynder at efter spørge Windows server 2012. Det er mig helt naturligt at jeg nød til at være på forkant og acceptere ny teknologi. Enten for bedst muligt at kunne yde den bedste service på det pågældende felt for min kunde ELLER for at rådgive imod det. Jeg tror ikke det er så anderledes for andre IT folk.

Nu handler artiklen om Windows 8 release party så lad os holde so på OS siden.

Jeg synes erfaring/historie viser at IT folk både er klar til at adoptere ny teknologi og frasige sig den, med de korrekte agumenter. Tager vi Vista blev det aldrig nogen succee. Det klarede Microsoft meget godt for os da der ikke var taget højde for forretnings kritiske systemer som kun kunne kører XP, bare for at tage et eksemple.

Da Windows 7 kom, hvor der blev taget hånd om dette problem og som faktisk håndtere RAM rimelig fornuftigt osv osv, synes jeg ikke der var nogen problemer med at adobtere det ind i firmaet. Jeg tror nu også mange firmaer følte det var nemmere at gå fra XP til Win 7 og skibbe Vista.

Windows 8 i min optik er et fint operativ system. Det har sine fejl men slet ikke i samme stil som Vista kontra XP.

Konklution:

Jeg synes det er noget fis og sige IT folk ikke er villige til at tage teknologi til sig. Hvis "du" kan lave noget der vriker så skal vi nok tage det ind hvis vi kan bruge det til noget. Det er meget simpelt.

PS:

Jeg synes stadig det er underligt at vi lever i verden hvor IT chefen som regel er den dårligst betalte af chefer i et firma til trods for det ansvar der hviler på hans skuldre. Hvor længe kan firmaet leve uden mail? Hvor længe kan firmaet leve uden adgang til filer? Der er ikke mange andre der har det samme pres og ansvar på sine skuldre når man tage tolerancen for nede tid i betragtning!

  • 3
  • 0
#13 Peter Hansen

Der findes intet værre for sælgere når virksomhederne man kommer ud til, har en selvsikker IT chef ved bordet, som uden at blinke et sekund over nye gimmicks koldt konstaterer: "Jeres produkt er ikke en del af vores strategi, tak for besøget."

Er det ikke en gammeldags holdning?

Nej det er sund fornuft at indkøbe det forretningen skal bruge. Man ser i dag en tendens til at sælgere henvender sig direkte til funktionschefer og direktionen for at få et salg igennem. En velfungerende virksomhed anno 2012 afviser sådanne opportunister imod IT chefen, der vurderer om produktet er en del af strategien. En IT chef skal ikke lalle glædes over ny teknologi, så firmaet køres på IT branchens trends. En IT chef skal have is i maven, og holde teknologi, trends, adfærd, generationer, samfund, verden, forretning, strategi, budget op imod hinanden. Dernæst rådgiver denne direktionen der træffer den strategiske beslutning.

At en forsmået Microsoft sælger bliver jaget hjem er set før. Vi skal altså ikke tjene penge på features i WIN 8. Vi i vores forretning skal bare have afviklet vores egne applikationer på vores workstations. Det er i disse applikationer, samt SAP vi tjener vores penge. Mail og sharepoint er nice, men ikke core systemer.

Vi kører vores core business Linux på VM Ware i 2 velduftende onsite maskinstuer. Disse har direktionen fuld kontrol over igennem deres IT Driftchef, som ikke er forvirret "overnørd" men en rigtig leder der ikke lader sig facinere af gimmicks. Der skal mere fornuft end en invitation til bearnaicesovs og en bøf til et salg her. Man kan undre sig over hvad Peter Hinssen egentligt bilder sig ind med den overskrift, han skal i hvertfald ikke forsøge at komme hos os på noget tidspunkt i nogen anledning. Jeg betragter hans holdninger som en trussel imod god IT drift.

Tillad mig at omformulere det citat en gang til: Business bullshit kommer aldrig til at dufte så godt som egen maskinstue.

Hilsen fra en der er ved at hjemtage sin drift til egen sky - på direktionens ordre.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere