It-afdelingen kan blive de første der mister jobbet til AI'en

Kunstig intelligens vil kunne overtage meget af det rutinearbejde, der ligger hos it-afdelingen lige fra oprettelse af nye brugere til serveradministration.

It-afdelingen kan blive ét af de første steder, der kommer til at mærke, hvordan kunstig intelligens i skikkelse af 'bots' kan overtage mange af de funktioner, der står i medarbejdernes jobbeskrivelser.

Det skriver Infoworld.

It-afdelingen egner sig nemlig perfekt til den slags opgaver, som bots i dag er i stand til at varetage. Der er tale om arbejdsgange, der er bygget ind i it-systemer, som i stigende grad bevæger sig mod automatisering. Samtidig er der efterspørgsel på it-folk til andre opgaver.

Det betyder, at hvis dine eneste kompetencer er at kunne oprette brugere eller administrere virtuelle servere, så kan du miste jobbet til en bot. Men det kan også sætte it-folkene fri.

»En AI kan håndtere en meget større mængde spørgsmål fra brugerne og besvare dem, der ikke kræver menneskelig indblanding. På den måde får it-folkene mere tid til at fokusere på de svære opgaver, maskinerne ikke er egnede til at klare,« siger direktør Tim Tuttle fra Mindmeld til Infoworld.

Automatisk systemautomation vinder frem

Ser man på de store it-leverandørers platforme baseret på driften af cloud-datacentre, så er automatisk systemadministration én af de vigtigste tendenser lige nu. Fordeling af ressourcer er noget, der sker automatisk, og det samme gælder mange af de trin i oprettelsen af nye tjenester, der tidligere var manuelle.

Et andet område, der er oplagt mål lige nu, er dem, der hjælper med juridisk arbejde som eksempelvis at finde relevante dokumenter, e-mails eller logfiler i forbindelse med compliance-krav. Der er kunstig intelligens lige nu i færd med at gøre de eksisterende e-discovery-værktøjer næsten fuldautomatiske.

Selvom mange traditionelle it-jobs kan forsvinde, så er det næppe lige dét område, der samlet set bliver hårdest ramt, fordi behovet for it-understøttet automatisering også medfører behov for it-kompetencer til blandt andet oplæring og tilpasning af de automatiske systemer.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Peter Stricker

Jeg synes ikke rigtig at artiklen kommer med eksempler på it-arbejdsgange, der bliver overflødiggjort af AI. Derimod peges der på automatisering som værktøjet, der skal frigive arbejdskraft, men sådan har det været i mange år, og det har på ingen måde nedbragt den samlede arbejdsstyrke indenfor it.

Citatet af Tim Tuttle er for kort til overhovedet at give et indblik i, hvad manden prøver at sige.

  • 4
  • 0
Peter Christiansen

De første der mister jobbet til AI er sgu da alle HR. og service folk, så som
support og excell ark pushende projektledere.
Giver ikke mening at have de funktioner når en nogenlunde AI kan træffe
bedre beslutninger ud fra et langt bedre grundlag, da et menneske ikke kan
gå gennem store mængder data på kort tid.

Senere kommer det til IT folkene, men det er først i slutningen når ai
systemerne kan ændre på sig selv på een eller anden "evolutions" mæssig
måde.

Kort sagt, er det de moderne paperpusher jobs og alle jobs mht. support
der ryger først.

  • 0
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder

Call to action

It-afdelingen kan blive ét af de første steder, der kommer til at mærke, hvordan kunstig intelligens i skikkelse af 'bots' kan overtage mange af de funktioner, der står i medarbejdernes jobbeskrivelser. Det skriver Infoworld. It-afdelingen egner sig nemlig perfekt til den slags opgaver, som bots i
dag er i stand til at varetage. Der er tale om arbejdsgange, der er bygget ind i it-systemer, som i stigende grad bevæger sig mod automatisering. Samtidig er der efterspørgsel på it-folk til andre opgaver. Det betyder, at hvis dine eneste kompetencer er at kunne oprette brugere eller administrere virtuelle servere, så kan du miste jobbet til en bot. Men det kan også sætte it-folkene fri. »En...