It-årtiet 2000-2009: 10 begivenheder der forandrede it-branchen

00'erne blev et årti, hvor it-branchen lagde År 2000-problemet bag sig, indgik i gigantfusioner, internetfirmaer blev reduceret til ingenting, da boblen brast, og nye firmaer kom til og erobrede internettet.

Det hele begyndte med, at der ingenting skete. Klokken passerede midnat kloden rundt, og ingen atomvåben gik af, ingen bankkunder blev milliardærer på 100 års renter, og nytårsgæsterne kunne feste hele natten til musik hentet via internettet fra Napster.

It-branchen havde løst År 2000-problemet så godt, at det hele lignede en vittighed. Men de mange milliarder, der var brugt på at kigge millioner af COBOL-kodelinjer gennem for tocifrede årstal, havde også finansieret en it-industri i topform, som, da kalenderen skiftede til 2000, var i færd med at gøre internettet til den største teknologiske revolution siden dampmaskinen.

Version2 kigger de næste dage tilbage på de begivenheder, teknologier og gadgets, der kendetegnede det første årti i det 21. århundrede. Først ser vi på ti af årtiets vigtigste begivenheder for it-branchen.

1) Marts 2000. Dotcom-boblen imploderer

Nytåret og det nye årti blev skudt ind med et brag. Næsten bogstaveligt da dotcom-boblen brast, efter aktieindekset på den amerikanske teknologibørs Nasdaq toppede mandag d. 13. marts. Forinden havde håbefulde internetfirmaer domineret verdens dyreste reklameblokke under Superbowl i USA med 17 reklamespots. Året efter var der blot tre internetfirmaer blandt annoncørerne.

2) August 2004. Google bliver børsnoteret

Dotcom-boblen betød ikke, at internetguldalderen var fuldstændig overstået, og pionererne med rullekraver og bordfodbold alle blev sendt slukørede til enden af køen ved arbejdsformidlingen. Det nye årti bød nemlig på gennembruddet for søgemaskinefirmaet Google, som siden har kastet sig over webmail, blogs, webbaserede kontorprogrammer, korttjenester og senest også styresystemer til mobiltelefoner og netbooks.

Det hele takket være en satsning på salg af simple tekstreklamer ud fra nøgleord, som blev lanceret i 2000 og i dag har gjort Google til ét af de største internetfirmaer. Det største internetfirma inden dotcom-boblen brast, AOL, led til gengæld en hård skæbne under nedturen, efter selskabet spektakulært havde købt mediegiganten Time Warner for 164 milliarder dollars i januar 2000.

Det er ikke sket uden kritik. Googles motto 'Do no evil' klinger i dag mere hult i lyset af diskussionen om at gemme oplysninger om brugernes adfærd.

3) April 2004. Microsoft udskyder betatest af Longhorn

For Microsoft bliver årene 2000 til 2009 nok et årti, som selskabet senere vil beskrive med ord som 'omstillingsproces' og 'forretningsudvikling'. Sagt mere direkte, så kan det reduceres til ét ord: Longhorn.

Longhorn var kodenavnet for Microsofts nok mest ambitiøse projekt nogensinde. Et nyt styresystem, som skulle afløse Windows XP, og ved at borttrylle registreringsdatabasen og indføre et databasebaseret filsystem vise, at Microsoft var toneangivende. Sådan gik det ikke. Longhorn blev forsinket. Ud over den forventede Microsoft-forsinkelse måtte Microsoft sætte Longhorn på vågeblus for i al hast at rette op på sikkerheden i Windows XP.

Service Pack 2 til Windows XP kostede, og forsinkelsen betød, at Microsoft skrottede de nye teknologier i Longhorn og begyndte forfra. Resultatet blev Windows Vista. Et meget mere sikkert styresystem end Windows XP, men det fik en ekstremt kølig modtagelse hos især virksomhedskunderne.

4) September 2001. Hewlett-Packard køber Compaq
Blot én uge før en gruppe terrorister satte den vestlige verden på den anden ende, satte HP it-verdenen på den anden ende ved at købe hardware-producenten Compaq. Handlen virkede så vanvittig, at det lagde grunden til, at daværende direktør Carly Fiorina senere fik sparket.

Det var der så godt nok også lige en sag omkring nogle privatdetektivers ufine metoder i forsøg på at afsløre en læk i bestyrelsen, som hjalp til med, men i dag har det vanvittige opkøb bundfældet sig i en koncern, som nu er verdens største it-leverandør.

5) December 2004. IBM sælger dets pc-forretning til kinesiske Lenovo
Firmaet, som skabte pc'en, trækker sig ud af pc-markedet i kulminationen på en metamorfose, der begyndte mere end ti år tidligere, da IBM var i krise og overlod it-tronen til Microsoft.

I dag er IBM forvandlet til et konsulenthus og en servicevirksomhed, som med jævne mellemrum rydder ud i stakkene af software og hardware i kælderen. Hvor 'Big Blue' før var lig med beige kontormaskiner, så er IBM i dag mere strategiplaner og outsourcing. Mere PowerPoint end PowerPC.

6) Juni 2003. Oracle køber Peoplesoft

Peoplesoft siger nej tak. Og sådan begyndte en langtrukken saga, som i december 2004 endelig blev forløst, da Peoplesoft sagde ja tak til Oracles skiftevis fjendtlige og venlige tilbud om at købe ERP-firmaet.

Oracle med Larry Ellison i spidsen brugte hele årtiet på at købe op. Både i småtingsafdelingen og i opkøb så store, at det mange gange så ud til at ramle sammen. Men Oracle har formået at holde sammen på den store familie og er gået fra at udfordre Microsoft til SAP og senest IBM med købet af Sun Microsystems.

7) December 2003. EMC køber VMware

Enten er EMC i besiddelse af en krystalkugle eller også ville selskabet blot have fat i en ellers ret specialiseret og nørdet teknologi. Hvor om alting er, så havde VMware åbenbart fat i det helt rigtige, da selskabet i 2001 lancerede dets servervirtualiseringsteknologi.

I dag er virtualisering mere normen end undtagelsen i moderne datacentre. Men i 2001 var virtuelle servere kun til specielle formål, for en dedikeret server var nemt og billigt. Indtil it-chefen blev præsenteret for elregningen.

8) April 2003. Apple åbner iTunes Music Store

Nytårsdag 2000 ville du formentligt have brugt fildelingstjenesten Napster til at hente de første hits i det nye årtusinde. Pladebranchen sendte en hær af advokater mod teenagere, men forbrugerne ville have digital musik, og det skulle helst være gratis.

Apple havde i efteråret 2001 lanceret en fiks lille bærbar musikafspiller kaldet iPod, og den blev i 2003 med åbningen af iTunes Music Store til det første, der i det mindste kunne levere digital musik, omend det langt fra var gratis.

9) Februar 2005. Youtube åbner

Førhen var videoklip med katte, der red på robotstøvsugere, eller skateboardere, der landede med ansigtet først i cementet, forbeholdt tv-shows med hjemmevideoer. I 2005 blev Youtube lanceret, og det var én af milepælene i en nye generation af internettet.

De sjove videoklip skulle nemlig deles. Det fik et stort publikum til at strømme til ny tjenester som blandt andet Myspace, men da Facebook i 2006 åbnede for offentligheden, så var Web 2.0 pludselig nået ud fra blogosfæren og podcasterne til helt almindelige internetbrugere. Sociale netværkstjenester er i dag én af de primære grunde til mange danskeres internetbrug i stedet for blot konventionelle internetmedier, shopping eller girokortbetalinger.

10) September 2002. IBM indgår en supportaftale med Red Hat

Ingen analytiker tør i dag udnævne næste år til at blive året, hvor Linux slår i gennem på desktoppen. Til gengæld er der ingen tvivl om, at open source er blevet en helt afgørende del af softwareudviklingsmiljøet.

En del af æren tilfalder IBM, som tidligt gik ind og støttede især Linux på servere. Linux blev det alternativ til Unix, som faldt på gulvet, da Microsoft og IBM afbrød deres tidligere tætte samarbejde.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Liliendahl Sørensen

Ja, det er jo symptomatisk, at der tilsyneladende ikke er sket en sk.. den sidste halvdel af årtiet, som i høj grad har tilhørt de sociale medier.

Juni 2009 kunne være et bud, hvor oprøret efter det iranske præsidentvalg bragte Twitter i fokus, fordi det var her – og ikke på CNN – at nyhederne blev serveret.

Mere om dette her:

http://news.cnet.com/8301-17939_109-10264398-2.html

  • 0
  • 0
Jesper Stein Sandal

Nu er det jo værd at understrege, at artiklen fokuserer på de begivenheder, som har forandret it-branchen. Det mener jeg ikke nødvendigvis, at Twitter har endnu. Det er rigtigt, at Twitter og Facebook har forandret internetkulturen og mediebilledet, men det er ikke for alvor slået i gennem i it-branchen.

Facebook er således ikke en spiller i branchen i samme kaliber som Google.

Men ja, der er mange andre begivenheder, som der ikke blev plads til. Eksempelvis monopoldommene mod Microsoft og Intel.

Mvh.
Jesper Stein Sandal
Version2.dk

  • 0
  • 0
Henrik Liliendahl Sørensen

Jesper, det er fint nok.

Jeg tror at 9’eren er den mest skelsættende begivenhed med Youtube som eksponent for de andre efterfølgende sociale tjenester.

Fremkomsten af sociale medier er i hvert fald det, som har forandret min personlige færden i IT-branchen mest i det sidste årti.

  • 0
  • 0
P P

Det var dog noget af en kedelig liste, tror ikke vi arbejder i samme branche. Det lyder nærmest som et opkast til et executive-business-summary?

  • 0
  • 0
Bjorn Thrane

EU's mangeårige og stædige kamp for at bryde Microsofts monopol. Det var mig bekendt første gang, at Microsoft fik reel kamp til stregen, og til sidste måtte strække våben. - Det var en skelsættende begivenhed som absolut burde være med på listen over de ti vigtigste begivenheder i it-historien.

  • 0
  • 0
Martin Hansen

Som Jesper Stein Sandal allerede har sagt

Nu er det jo værd at understrege, at artiklen fokuserer på de begivenheder, som har forandret it-branchen

Og sådan som MS har forhalet og trukket sagen er den at sammenligne med en mindre toldafgift, uden større effekt. Og har næppe forandret meget i IT-branchen.

  • 0
  • 0
Lars Fischer

Jeg har lidt svært ved at se det epokegørende i 5), 6), 7).

Til gengæld mangler jeg lanceringen af iPhone. Ikke så meget pga produktet, men fordi det med et hug lykkedes Apple at flytte fokus og standard for udvikling af smartphones til USA. Europa og Japan tabte næsten fra dag til dag lederskabet.

Det er jo iøvrigt markant får årtiet, at Apple gik fra at være på randen af fallit til at være det (i aktieværdi) mest værdifulde selskab i Silicon Valey, og Steve Jobs kåret til artiets CEO (generelt, ikke bare i IT) at Fortune.

Jeg savner osse den voldsomme udbredelse af bredbånd - forstået som always on, flat-rate netforbindelser med kapacitet langt over traditionelle modems. At bredbånd er blevet standard for snart sagt alle hjem i den vestlige verden, og mod slutningen af årtiet osse er ved at blive det for mobile brugere, har forandret vores online adfærd, er godt igang med at transformere den måde vi bruger IT på, og ikke mindst den rolle IT og online medier spiller i vores sociale og private liv. Den accelererende sammensmeltning af arbejdsliv og fritid er blot et lille (men væsentligt) eksempel. Og ja - det har osse forandret branchen, fordi det helt forandrer forventninger og kontekst for de ydelser, branchen leverer, og skaber plads til ting som facebook, twitter, wave, gmail, google docs, wikipedia, google maps, krak kort, bio booking, online ydelser fra det offentlige, osv osv.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere