Dansk isenkræmmer solgte falske USB-nøgler på 512 GB til 400 kroner

En USB-nøgle på 512 gigabyte til sølle 400 kroner. Sådan lød supertilbuddet hos den danske isenkræmmer Alstrøm, men det viste sig at være fup og fidus fra Kina.

Hos isenkræmmeren Alstrøm, der har fem butikker på Sjælland, har man den seneste tid solgt en vaskeægte moppedreng af en USB-nøgle på hele 512 gigabyte til den rørende pris af 399,95 kroner. Normalprisen var dobbelt så høj, fremgik det af prismærkerne.

Et regulært knaldtilbud, vil mange sige, men desværre også alt for godt til at være sandt.

For kigger man på EDBpriser.dk, må man i skrivende stund slippe cirka 3.000 kroner for et konkurrerende produkt med den halve plads, 256 gigabyte.

Og USB-stick'en, der stammer fra en ukendt kinesisk producent, viser sig da også kun at give kunden sølle 16 gigabyte lagerplads, og ikke 512 gigabyte som lovet.

Systemudvikler Mark Gjøl fra København var en af dem, der lod sig friste af tilbuddet, men blev slemt skuffet.

»Hvis jeg fandt et tilsvarende produkt på eBay, ville jeg nok have tænkt, at det så suspekt ud. Men en stor dansk isenkræmmer snyder ikke kunderne, tænker man, og det var grunden til, at jeg ikke blev mistænksom,« siger Mark Gjøl til Version2.

Fejl i data

Mark Gjøl lagde de 400 kroner hos Alstrøm og tog USB-stick'en med hjem.

Men herefter begyndte problemerne at melde sig. For når han kopierede mere end cirka 12-16 gigabyte filer over på USB-stick'en, begyndte data at blive fejlbehæftede, og skrivningen til USB-nøglen skete også meget langsomt.

Afsløringen af fupnummeret kan du læse meget mere om i Version2-blogger Peter Tofts blogindlæg om emnet.

Læs også: Snyd og fup - en 512 GB USB-stick til 400 kr

Men kort fortalt narrer USB-nøglens controller pc'en til at tro, at den virkelig indeholder 512 gigabyte. På en almindelig Windows-pc hos hr. og fru Danmark vil det altså se ud, som om alt er i den skønneste orden, selvom det langtfra er tilfældet.

Efter at have konstateret, at USB-stick'en kun havde en brøkdel af den lovede plads, skrev data i snegletempo og samtidig var konstrueret 'fantastisk dårligt', er Mark Gjøl nu ikke i tvivl om sin mening om produktet:

»Jeg forventer selvfølgelig at få mine penge igen, og at Alstrøm trækker den tilbage,« siger han til Version2.

Holder sig til isenkram fremover

Begge dele kan han dog også regne med, forsikrer indkøbschef og partner i Alstrøm Joachim Brinck.

»Vi har besluttet at fjerne dem omgående fra butikken og fra hjemmesiden, og kunderne skal bare komme ind med dem og få pengene tilbage,« siger indkøbschefen til Version2.

Hvor mange har I solgt af dem indtil videre?

»Vi har solgt mange af de små på 4 og 8 gigabyte, som virker fint, men vi har ikke solgt ret mange af de større på 64, 128, 256 og 512 gigabyte, som er dem, der er problemer med,« siger Joachim Brinck.

USB-stick'en stammer fra en kinesisk producent. Hvordan er I kommet i forbindelse med dem?

»Næsten alle varer er jo efterhånden fra Kina. Vi har haft en mand derude for at se på andre varer, og så er han til stødt på dem samtidig. Men han har jo tjekket dem derude ved at sætte dem i en pc, så jeg mener, at vi har været i god tro,« siger Joachim Brinck.

Har I solgt den slags varer før?

»Nej, aldrig, så det er jo en speciel vare for os. Når folk kommer ind med deres kaffemaskiner eller andre kerneprodukter, så har vi jo en helt fast procedure for, hvordan vi skal løse problemerne. Men når en kunde henvender sig med en USB-stick, så har vi ikke en jordisk chance for at vide noget, for vi har ikke forstand på det,« siger Joachim Brinck til Version2.

Han erkender, at Alstrøm ikke har haft ekspertisen til at gennemskue, at der var noget galt med produktet.

»En gang imellem, når man prøver nogle nye varer af, så brænder man næsen. Det kan vi kun beklage over for kunderne,« siger Joachim Brinck til Version2.

»Vi holder os til isenkram fremover,« siger han.

Har du lignende erfaringer med it-gadgets, der lovede mere, end de kunne holde? Skriv i debatten nedenfor.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (14)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Isak Gjedbo

For et par år siden bestilte en kammerat en stak 16GB pinde hjem til klassen, en halvtredser stykket. De viste sig hurtigt at kun have 2GB kapacitet. Deres embalage var totalt identisk til den på billedet i denne artikel.

Heldigvis var vi skeptiske på forhånd, så klassekameraten havde betalt gennem paypal og fik uden problemer pengene tilbage ved henvendelse hos paypal.

Man skal tænke sig om når man handler på nettet. Nu også hvis man handler i danske butikker.

  • 5
  • 0
Mark Gjøl

En helt anden vinkel på denne sag er, at usb-nøglen er på tilbud. Hvilket kan betyde to ting: 1. De har haft usb-nøglerne til salg et stykke tid, og har derefter sat dem ned i pris. Dvs. de har solgt ikke-fungerende usb-nøgler i ret lang tid. 2. De har fået dem hjem og har med det samme klasket et "på tilbud" klistermærke på med en falsk førpris. Som jo altså er direkte ulovligt og slet ikke i god tro.

  • 14
  • 0
Ove Andersen

Jeg tænkte præcis det samme, men måske er de dækket ind?

Der står intet på det røde klistermærke om, at det er et tilbud. Jeg er helt enig i, at det klart indikerer at der er tale om tilbud og prisreduktion, men de kan vel finde på at forsvare sig med, at det hvide blot er en fejlmarkering, og den røde er den rigtige pris. Man kan vel ikke bevise andet?

  • 1
  • 0
Malthe Høj-Sunesen

En helt tredje vinkel er at butikken ikke er i ond tro.

Markedsføringslovgivningen giver nemlig ret til at sælge nye produkter til en introduktionspris. Det skal bare fremgå tydeligt at det er en introduktionspris, og at der gælder en anden normalpris. Du kunne så nemt argumentere for at et rødt mærkat på en hvid mærkat ikke er tydeligt markering af en introduktionspris - men har du været i butikken, har du set om der i butikken står at det er en introduktionspris? Baseret på at du ikke ved hvor lang tid de er blevet forhandlet, så tvivler jeg på det.

I øvrigt kan de også have været til salg i seks uger, hvorefter de er gået på tilbud, helt lovligt. Dog må de ikke være på tilbud "med anprisning" i mere end to uger ad gangen, og der skal gå seks uger før de må være på tilbud "med anprisning" igen. At der, i så fald, ikke er nogen som har opdaget problemet tror jeg ikke, men de færreste tænker nok på at henvende sig til Version2. I øvrigt siger isenkræmmeren selv at der ikke er solgt mange.

  • 1
  • 1
Jarnis Bertelsen

Nu er det efterhånden nogle år siden jeg lærte om købeloven, men så vidt jeg ved har kunden faktisk ret til enten at få repareret produktet eller, hvis det ikke kan lade sig gøre, at få et tilsvarende produkt uden merpris. Hvis forretningen ikke kan levere har kunden ret til at foretage et køb i en anden forretning og få refunderet prisforskellen.

Jeg har lidt ondt af isenkræmmeren, som tydeligvis selv er blevet narret, men så vidt jeg ved har han et ansvar overfor sine kunder og må så evt. forsøge at få sin leverandør til at leve op til sit ansvar. Det er forståeligt, men lidt billigt at han bare vil give pengene igen.

  • 1
  • 1
Mogens Hansen

så vidt jeg ved har kunden faktisk ret til enten at få repareret produktet eller, hvis det ikke kan lade sig gøre, at få et tilsvarende produkt uden merpris.

Det er omvendt. Butikken har ret til at prøve at reparere produktet, de er ikke tvunget til at give refusion eller erstatningsprodukt. Kun hvis produktet har været til rep urimeligt mange gange bortfalder denne ret for butikken, der så kan vælge erstatningsprodukt eller refusion.

  • 0
  • 0
Mogens Nielsen

Uanset ekspertise eller ej, så synes jeg at det er utroligt dumt at man som indkøber eller ejer af en stor dansk isenkræmmer kæde ikke kontrollerer tingene bedre. Hvor svært kan det være at sætte sig ned og efterprøve hvor meget der kan ligge på sådan en usb-nøgle? Men det kræver åbenbart mere end den store handelseksamen. Det er da beroligende at han fremover vil efterfølge ordsproget: Skomager; bliv ved din læst.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere