Især unge under 24 år glemmer at åbne Digital Post

Illustration: MI Grafik
Hver 10. dansker har oplevet at misse vigtig information fra det offentlige, fordi de ikke tjekker deres digitale post, viser en ny undersøgelse.

Digitale breve med tilbud om institutionsplads, henvendelser om offentlige ydelser eller andre vigtige informationer går tabt i danskernes e-Boks, fordi 1 ud af 10 ikke får læst de breve, der havner i deres digitale postkasse. Det viser en undersøgelse fra IDA, som har spurgt 2.051 repræsentativt udvalgte personer mellem 18 og 70 år.

»Det kan have alvorlige konsekvenser, hvis du ikke tjekker din e-Boks jævnligt. En bøde på 1.000 kroner for ikke at møde op til session er måske til at overleve, mens mistede sygedagpenge eller nedsættelse af kontanthjælp kan betyde op og ned på den enkeltes økonomi. Desuden tror jeg, at en overset vuggestueplads kan give store udfordringer for familie- og arbejdslivet,« siger IDAs it-sikkerhedsekspert, Jørn Guldberg, ifølge en artikel på ida.dk.

Det er især den yngre generation mellem 18 og 24 år, der ikke får frekventeret e-Boks, og det kan handle om, at de unge er vant til at være online hele tiden, og informationerne bare kører i en lind strøm uden et særligt login.

»En sms kan hurtigt gå i glemmebogen, og når der er en analog barriere i form af et papkort som NemID, så kan det være en af forklaringerne på, at man ikke lige får tjekket den ellers vigtige post,« siger Jørn Guldberg.

Læs også: Digitaliseringsstyrelsen: Ro på, også med ny Digital Post kan man fordele internt

Ministeren er enig

Minister for offentlig innovation Sophie Løhde nævnte også i en debat om offentlig digitalisering på Folkemødet i sidste uge, at især de unge svigter at åbne deres digitale post. Mange har ikke tjekket posten i et halvt år.

Netcompanys administrerende direktør, André Rogaczewski, forklarede i samme debat dette svigt med, at mange offentlige selvbetjeningsløsninger ikke er brugervenlige og borgercentriske nok:

»De unge forstår f.eks. ikke, hvad de skal gøre, når de får en henvendelse fra det offentlige i e-Boks, som alene er en orientering i en PDF - for de forventer, at de skal gøre noget,« sagde han.

IDAs it-sikkerhedsekspert opfordrer borgerne til at have opdateret samtlige oplysninger i e-Boks, så de bliver adviseret via så mange kanaler som overhovedet muligt. På den måde er man faktisk sikret bedre, end hvis man kun modtager et rigtigt brev med posten.

»Men det ændrer ikke på, at det offentlige i visse tilfælde til fordel for alle parter kan supplere den digitale kommunikation med enten et brev eller et telefonopkald. I Brønderslev og Mariagerfjord har kommunerne eksempelvis enten ringet eller sendt et papirbrev til de borgere, der ikke havde betalt ejendomsskat, og det kan jo i sidste ende være til fordel for alle, selv om det er stik imod den offentlige digitaliseringsindsats,« siger Jørn Guldberg.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (21)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Simon Mikkelsen

Eboks erstatter jo postkassen. Da jeg var barn, blev posten puttet ind ad en brevsprække, indtil det blev for dyrt (og hårdt for postens ryg). Nu hænger postkassen lige hvor vi går forbi hver dag.

Men e-boks skal man i princippet logge ind i - og det er ret bøvlet. Der kan komme en e-mail eller en SMS, men der er jo ingen garanti for at de når frem.

Det bringer en finte ved E-boks frem: Indkaldelse til session mm. kom på et brev som heller ikke er garanteret at nå frem. Faktisk går ret mange af dem tabt. Men E-boks er ved lov pr. definition kommet frem.

Desværre har meget praksis lagt op til, at ser man ikke brevet, er det af og til en meget stor hammer der falder, for en forholdsvis banal forseelse.

  • 11
  • 1
Jesper Frimann

Og hvis man så har slået til at man skal have en SMS og en mail, kan man være sikker på at mobilen bimler, når man får post fra f.eks. SKAT kl 01.15 om natten.

Jeg har prøvet et par gange, at have glemt at slå mobilen på lydløs og så vågnet af at SKAT har sent et eller andet til mig. Og der er jeg sådan indrettet, at det bliver jeg nødt til at checke.

// Jesper

  • 4
  • 0
Carsten Gehling

Det er ikke et problem til mobilen, der skal jeg ikke have mit NemID frem for at tjekke min post

Men i mobilversionen kan man til gengæld ikke skrive tilbage til afsenderne. Det er IMHO temmelig molboagtigt. :-/

Jeg indrømmer, at jeg får også den der "suk..." følelse, hver gang jeg skal have pap-kortet frem for at logge ind i e-boks. Men det er ikke fordi, at det er mere besværligt end den analoge postkasse, for der skal jeg ud af døren, hen til postkassen, tilbage til køkkenet og hente nøglen, ud igen osv... Grunden til at det virker besværligt med NemID login'et er, at man automatisk sammenligner det med øvrige, noget mere strømlinede, login systemer, som man støder på.

  • 3
  • 0
Kristian Sørensen

Desværre har meget praksis lagt op til, at ser man ikke brevet, er det af og til en meget stor hammer der falder, for en forholdsvis banal forseelse.

Det er en afskyelig reduktion i danskernes retssikkerhed. Det er en blandt mange årsager til at det kaldes slemId

Selv Folketingets Ombudsmand har bekræftet at det er sådan det skal forstås og at det gælder selv ved noget så alvorligt som bødeforlæg:

Ombudsmanden modtog en klage over, at Trafik- og Byggestyrelsen i en sag om syn af et køretøj havde sendt synsindkaldelsen, en erindringsskrivelse og to administrative bødeforelæg til en 90-årig mand via Offentlig Digital Post, og at styrelsen efterfølgende havde afslået at annullere bødeforelæggene.

Den 90-årige mand var ikke fritaget for Offentlig Digital Post på det tidspunkt, hvor Trafik- og Byggestyrelsen sendte meddelelserne til ham, men hans partsrepræsentant mente bl.a., at det fulgte af god forvaltningsskik, at styrelsen burde have sendt et eller flere breve til manden med almindelig fysisk post, inden styrelsen sendte ham de administrative bødeforelæg. Partsrepræsentanten mente også, at styrelsen burde have kontrolleret, om manden havde åbnet sin e-Boks – og dermed, om han havde fået kendskab til styrelsens breve.

Efter ombudsmandens opfattelse var Trafik- og Byggestyrelsen berettiget til at sende meddelelserne til mandens e-Boks via Offentlig Digital Post.

Ombudsmanden henviste til, at retsvirkningerne af at sende meddelelser via Offentlig Digital Post fremgår direkte af loven, og at det fremgår udtrykkeligt af forarbejderne, at modtageren af en meddelelse sendt via Offentlig Digital Post selv bærer risikoen ved ikke at gøre sig bekendt med indholdet af post i sin digitale postkasse. Ombudsmanden kunne derfor ikke kritisere styrelsens afslag på at annullere de administrative bødeforelæg.

Ombudsmanden var ikke enig i, at det følger af god forvaltningsskik, at Trafik- og Byggestyrelsen skulle have sendt et eller flere breve til borgeren med almindelig fysisk post i stedet for (eller samtidig med) at benytte Offentlig Digital Post. Ombudsmanden mente heller ikke, at myndighederne er forpligtede til at undersøge, hvorfor en borger ikke har reageret på en meddelelse sendt via Offentlig Digital Post, før de sender borgeren en rykker (eller anden henvendelse) via Offentlig Digital Post.

(Sag nr. 16/00010)

http://www.ombudsmanden.dk/find/udtalelser/beretningssager/alle_bsager/2...

  • 6
  • 0
Jan Nielsen

.... jeg får også den der "suk..." følelse

eBoks har fra starten været en underlig løsning. Løsningens analoge pendant er en postboks oppe på det lokale postkontor,- og hvor mange private benyttede sig af sådan en.
At nogen som helst politiker og embedsmand, har kunnet se det smarte i den nuværende løsning vidner blot om den jammerligt høje inkompetence blandt rigets folkevalgte og en afslørende mangel på empati i de øverste lag i statsadministrationen.

Blot et eksempel på systemets manglende øjenhøjde med borgeren:
En bekendt modtager besked om at der er nyt i hendes eBoks, hvorefter eBoks åbnes og der er et nyt “opslag” fra Hvidovre Hospital. Beskeden er på 2 sider A4 i pdf-formatet.
Hun åbner pdf’en på hendes smartphone, som er hendes foretrukne kommunikationsværktøj og som betyder at indholdet er svært læseligt.
På side 2 står der at hun er indkaldt til konsultation på fastlagt dato og sted.
På den fastlagte dag kører hun fra nordsjælland til Hvidovre og finder, efter meget besvær og henvendelser til forskellige personer samt fremvisning af besked på sin smartphone fra eBoks, ud af at det var en telefonkonsultation, men at de (Hvidovre Hospital) ikke havde en skabelon der passede...

Det er jo en fuldstændig meningsløs spild at tid og penge på alle fronter. Det burde tælle som minus på bruttonationalproduktet.

Hvad med at sende en ganske almindelig email eller sms, måske med en vedlagt kalenderindkaldelse. Det kan selv DSB finde ud af.

  • 7
  • 0
Morten Poulsen

En lille, men væsentlig, forbedring ville være, hvis det var et lovkrav, at afsender skulle markere breve, der havde væsentlig betydning som værende vigtige. Det kunne fx være breve om session, kontanthjælp(sloft) osv. Denne information kunne dermed være en del af påmindelsen, som sendes, når man modtager post i eboks. Måske skulle man endda sende ekstra påmindelser, hvis brevet fortsat er uåbnet.

Tilsvarende kunne man notificere afstender, hvis brevet ikke var blevet åbnet indenfor en uge, og kræve, at afsender tog affære (fx gennem fysisk post eller telefonisk). Men så kan man ikke svinge den digitale sparekniv nær så effektivt. Når vores politikere knapt nok kan samle sig sammen til at få reddet skattevæsenet, kan man vel næppe forvente sig den slag pragmatiske tiltag.

  • 4
  • 0
Martin Olsen

Systemer af denne type burde være opt-in, altså noget, som man aktivt tilmeldte sig. Man kunne sagtens få størstedelen af befolkningen til at melde sig til, hvis de følte, at det løste et behov eller gjorde liver nemmere. Lidt på samme måde som vi melder faste regninger til betalingsservice.

Og så måtte systemet sluge den kamel, at der var en del af befolkningen, der ikke meldte sig til; de unge, de gamle, og dem der bare hellere vil have papir i hånden. Der ryger måske 20% af besparelsen, men hvad. Det er alligevel pebernødder i forhold til hvad det offentlige hælder ud på IT-systemer, der er kørt i hegnet allerede ved udarbejdelsen af udbudsmaterialet.

  • 4
  • 0
Simon Mikkelsen

Mine ønsker til den tekniske løsning er:
Nemmere at komme ind og at læse beskeder.
Muligt at skelne mellem vigtige og knap så vigtige beskeder.

Min prioriterede ønskeliste:
1. En meddelelse skal først have retsvirkning når den er registreret læst. I de fleste andre sammenhænge skal der fx en foged fysisk ud til folk og meddele dem noget. Politikere tror at de kan lovgive sig ud af success, men de skaber kun had.
2. Flere leverandører. Så kan jeg vælge den bedst.
3. Man skal blive notificeret bedst muligt. På mobilen skal der komme en popup. SMSer skal sendes om dagen, ikke om natten. Hvis beskeder af høj vigtighed ikke er læst inden fx 3 dage skal man notificeres igen.
4. Det skal være nemt at komme ind i appen. Tillad fx at fingeraftryksscanneren brugeres i stedet for NemID til at læse ting der ikke er meget følsomme. Skrive kræver fortsat NemID.
5. Det skal være nemt at læse beskeder. Ikke noget med at trykke, finde den rigtige PDF ud af forskellige ting hvor de fleste er tekniske og lige gyldige linier. Og drop de PDFer.
6. Det skal være nemt at se vigtigheden af en besked. Er det et ligegyldigt nyhedsbrev fra børnehaven eller vil det koste mange penge eller fængsel at misse den her.

Og så skal myndighederne svare når man skriver via E-Boks. Nogle af dem ser ikke engang beskederne.

  • 7
  • 0
Jens Hansen

Ærligt talt så syntes jeg lidt at man gør de unge mennesker en bjørnetjeneste hvis man kun fokusere på at det skal være nemmere! nemmere! nemmere.. Man skal f.eks. logge ind med facebook eller lign i sådan en boks.

Nu hvor man også kan få en app hvor man kun skal bruge brugernavn/password (eller fingeraftryk) så er det rimeligt nemt at komme ind og se hvad der er af post.. og jo man kan godt kræve at unge mennesker også skal bruge 10 minutter en gang i mellem til at sætte sig ned og læse det de modtager igennem. Der kan f.eks. kommer masser af breve med ret vigtige informationer, som ikke bare skal gøres nemt, men hvor det er et krav at man læser og forstår hvad man får at vide.

Og selve eboks løsninger, er jo ikke sværere at bruge en gmail og lign..

  • 1
  • 3
Dave Pencroof

»De unge forstår f.eks. ikke, hvad de skal gøre, når de får en henvendelse fra det offentlige i e-Boks, som alene er en orientering i en PDF - for de forventer, at de skal gøre noget,«
Det er alene et elendigt og indforstået sprog som det offentlige i årtier har benyttet, der har i årtier været TALT om at "det skal ændres !" men i dag er kun EN kommune gået igang med en fokuseret indsats på området, og de er startet i år i Egedal Kommune !

Der er noget jeg ikke fatter i dette, når jeg modtager en mail/sms om at der er brev til mig i e-boks, så kan jeg klart og tydeligt se hvem posten kommer fra og en, et eller to ords overskrift, f.eks "du har post fra din bank" "Nordea PBS" og lignende fra det offentlige "Hosp X: indkaldelse til undersøgelse". Deres skabelon bullshit er en håbløs undskyldning for det gider vi squ ikke at spilde tid på, som jeg også en del gange har været udsat for og slået dem i hovedet over !

"Men jeg er enig, det er ret akavet lavet, i forhold til brugervenlighed."
Hvornår har monopoler været det mindste brugervenlige ?
Jeg er ikke stødt på noget i det offentlige der er brugervenligt, og som IKKE også ofte er fyldt med fejlinfo !
Rejsekortet er også håbløst, men du kan ikke rejse lovligt og uden bøde risiko mm du fylder skidtet op, og på nettet er det håbløst, for du SKAL derefter inden 7 dage logge ind/ud for at få pengene på kortet !

Det er også let at lovgive sådan at det offentlige har ryggen fri !

Der er også et gammelt udtryk som fastholdes i jura og det offentlige, "uvidenhed er ingen undskyldning !" omend der så vidt jeg ved ikke dømmes udfra denne sætning men der gives bøder som fastholdes. "VI i det offentlige DK KRÆVER XYZ af borgerene, og leves der ikke op til vores ufravigelige KRAV mistes der ydelser eller gives bøder !" dette står ingen steder men bruges flittigt, og i domsafsigelsen med Amagerbanken blev det sagt inkl man kan ikke straffe DUMHED/inkompetance !

"Hvad med at sende en ganske almindelig email eller sms, måske med en vedlagt kalenderindkaldelse. Det kan selv DSB finde ud af."
De ansatte i det offentlige har ikke adgang til en NOreply email konto eller sms tjeneste, eller også er det ALT for besværligt for dem at bruge med de rasende få personalesressourcer de har til rådighed, jeg har i mine sammenhænge kæmpet for NEMsms'er og udvidelse af disse, dvs mere end en NEMsms til f.eks ambulante patienter i psykiatrien der kan have en ret kort hukommelse, men får beskeden at det kan systemet ikke samt det kan vi ikke skrive i en NEMsms. SÅ modificer NEMsms tjenesten !
Der er dog også et rent borger problem, for der er mange borgere der ikke melder afbud, procenten er ikke ændret stort ifht før e-boks, jeg syntes det vil være helt ok at borgeren så får en udeblivelses bøde, da mange er ret kede af at blive ramt på pungen og derfor så lære at vi alle skal behandle hinanden med et minimum af respekt, for det er efterhånden normalt at behandle andre mindst ligeså dårligt som man syntes man selv bliver behandlet, f.eks ikke besvare sms/mail/tlf-svare henvendelser, end ikke gentagne henvendelser, bla med en begrundelse at "når det ikke interesserer mig så er jeg ligeglad" men du bliver ikke spurgt om noget for at fornøje dig men fordi spørgeren reelt kan være meget interesseret i dit svar !

Så alle som en, startende her: opfør jer mod andre som i ØNSKER at andre opfører sig over for jer, og udbred det budskab, lad os gå ALLE i møde med åbne arme. Lad os fokusere på at løse alle de udfordringer der møder os på vores vej, hellere før end senere. DET KAN LADE SIG GØRE, HVIS VI VIL !!!

  • 1
  • 0
Bjarne Nielsen

  1. Det skal være nemt at se vigtigheden af en besked. Er det et ligegyldigt nyhedsbrev fra børnehaven eller vil det koste mange penge eller fængsel at misse den her.

En lille anekdote: jeg sørgede for at min knægt fik aktiveret NemID, da den tid kom for ham, fordi det er jo vigtigt (og ja, jeg endte ud i noget "...fordi far siger det!" :-) ). Hvorefter der sker absolut ingenting i et halvt år tid, så knægten når at glemme alt om det.

Men så kommer vi til det punkt, hvor en vigtig part sender et papirbrev om, at al fremtidig kommunikation vil ske via digital post, og det er vigtigt at det er i orden. Så han får besked på at checke det.

Det koster så os og samfundet en større omgang support og fysiske breve, for NemID var åbenbart ikke aktiveret, selvom det virkede i banken?!? Og i mellemtiden var alle muligheder for at aktivere blevet blokeret, så det hele skulle rebootes manuelt af supporten.

...og der ligger også en besked i postkassen, og far siger så: "Der kan du se, knægt, det var hele besværet værd". Det viste sig så at være en gammel indkaldelse til tandlæge, som han også havde fået på SMS.

Og den vigtige part med den vigtige digitale kommunikation ... ja, de har ikke skrevet noget endnu - de kontaktede ham på anden vis.

Så han er HELT solgt på ideen om, at digital post er smart ... og vigtig!

  • 1
  • 0
Kristian Sørensen

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig Simon Mikkelsens liste.

Et yderligere ønske fra min side:

  1. SMS notificeringer skal fortælle hvilken slemId der er tale om

Pt. står der bare "nets har modtaget vigtig post i en slemId E-boks". (nej vel, de er flabede nok til at påstå at det er "min" og at "jeg" har modtaget, men det er jo faktuelt forkert)

Jeg er pt. af Staten tvunget til at tilgå flere forskellige slemId. Hvilken af dem er det mon SMS'en handler om?

Som det er nu skal jeg gætte og i værste fald foretage udtømmende søgning ved at logge på dem all.

Der er folk som er tvunget til at tilgå væsentligt flere slemId'er end jeg. Det er blot et spørgsmål om at være involveret i flere firmaer eller foreninger som bestyrelsesmedlem, direktion, sekretær, bogholder, revisor etc. Dem med rigtigt mange slemId'er er godt trætte af det her.

  • 1
  • 0
Claus Futtrup

Hej - det positive ved eboks er vel bl.a. at beskederne reelt ligger på en bunke danske servere - de forlader aldrig lokalnettet, så at sige, og dermed er der i hvert fald en chance for vi ikke deler informationen med f.eks. russiske og amerikanske efterretningstjenester.

  • 0
  • 0
Jan Nielsen

Det lyder positivt, - hvis det er sandt.
Men hvor ved du det fra? Jeg kan ikke finde andet om deres sikkerhedspolitik end det her:
For at sikre dine personlige oplysninger mod uautoriseret adgang eller ændring, tab, forvanskning og anden misbrug, anvender e-Boks en række tekniske og organisatoriske foranstaltninger.
- og det gør mig ikke særlig tryg, tværtimod
Har du mere viden om hvordan de beskytter mine/vores data må du meget gerne dele den.
Gerne noget der ligner det her

  • 1
  • 0
Jan Nielsen
  1. Mulighed for automatisk videresendelse af alle indkomne post-opslag til privat e-mail - krypteret selvfølgelig
  2. Mulighed for at sende post fra mobil app
  3. Adgang til eBoks erhverv fra mobil app
  4. Fjern mulighed for afsenderne at modificere allerede afsendte post-opslag
  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere