iPhones til alle er en 'dundrende succes' i Københavns Lufthavne

I et halvt år har alle 2.000 medarbejdere i Københavns Lufthavne haft en iPhone som arbejdstelefon. Det har givet rigtig mange fordele og erstattet meget papir.

Der var en ekstra stor julegave til medarbejderne i Københavns Lufthavne for et halvt år siden, for ledelsen besluttede at udstyre samtlige 2.000 ansatte - fra bagagefolk til direktøren - med en iPhone.

Og den beslutning har man ikke fortrudt, for når alle medarbejdere har en smartphone i hænderne, åbner der sig mange nye, praktiske muligheder, fortæller firmaets HR-direktør Peter Hansen til Børsen.

»Det er en dundrende succes og meget bedre, end vi havde forventet,« siger han til avisen og tilføjer, at brugen af telefonen har hævet forståelsen for it hos medarbejderne.

Foreløbigt har iPhone-strategien betydet et farvel til det traditionelle personaleblad med papir og tryksværte, fordi alle nu har nem adgang til en mobil-tilpasset udgave af intranettet, som nu er den vigtigste informationskanal.

Alle manualer er nu også flyttet fra ringbind og ind i telefonerne, ligesom der er kommet gang i udviklingen af applikationer til medarbejderne og passagererne.

Foreløbigt er det blevet til en gratis iPhone-applikation, som viser alt fra afgangstider og ventetid ved sikkerhedstjek til brugeranmeldelser af spisestederne i Kastrup Lufthavn og gangtider. Den blev lanceret for under en uge siden og er nu downloadet 11.000 gange.

Københavns Lufthavne driver lufthavnene i Kastrup og Roskilde og står for grundlæggende infrastruktur og service.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anders Sørensen

Det giver nu meget mening - altså at lave et intranet, hvor man har tænkt at der skal være mobil tilgang.
Jeg går udfra det nok er alle smartphones (og lign.) der, kan tilgå intranettet.
Jeg ved ikke om iphonen har fået indbyttet stregkode læser, men jeg kunne forstille mig at i en lufthavn kunne det være smart at udbygge (eller koble) deres stregkode-læsere sammen med deres smartphones.

  • 0
  • 0
Kristian Larsen

Udover hype, så er der vel ikke noget nyt i dette? Har man vel ret beset kunnet gøre siden slut 90'erne. Den største barriere har vel egentligt været tele selskabernes eksorbitante afgifter og priser.

  • 0
  • 0
Nico Ryholt

Jeg havde nu valgt at give dem et andet mærke end lige iphone.

Jeg er sikker på man kan finde et mærke der kan mindst det samme (sikkert mere), men som ikke er pris-kontrolleret af mode og popularitet.

Men på den anden side, var det måske nemmere at implementere de nye IT tiltag hos de ansatte gennem et populært mærke.

  • 0
  • 0
Thomas Alexander Frederiksen

@Nico:

Mit gæt er at iPhone blev valgt af Lufthavnen og teleselskabet i forening, sådan er det normalt med den slags større aftaler. Bulk-priser og retail-priser er heller ikke nødvendigvis ens, og i øvrigt er de fleste smartphones i samme brede prisklasse når man trækker subsidierne fra.

Mon ikke de bare har valgt den platform der på flest mulige punkter (inkl. potentialet for support-behov) gav mest mening?

De lufthavnsansatte jeg kender er rigtigt glade for deres iPhones og de muligheder de har givet, så det er ikke kun HR-spin.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize