iPhone vs. Android set fra udviklerens tastatur: 5 fordele og ulemper

Illustration:
Sommertour: Hos det danske spilfirma Crowdplayce er Apple iOS og Google Android de klart vigtigste mobilplatforme at udkomme på. Her får du fem fordele og ulemper ved platformene fra firmaets tekniske direktør.

Er Star Trek-universet sejere end Star Wars? Er Linux et mere stabilt styresystem end Windows? Og hedder kongen af smartphone-land Apple iPhone eller Google Android?

Det ender ofte i en regulær skyttegravskrig, når hengivne fans begynder at diskutere godt og skidt ved hinandens foretrukne produkter og platforme.

Derfor er Klaus Kartou, teknisk direktør i mobilspilfirmaet Crowdplayce, også en smule forbeholden, da Version2 beder ham opremse en række fordele og ulemper ved Googles mobilplatform, Android, og Apples ditto, iOS, set fra mobiludviklerens tastatur.

Han vil meget nødig 'starte en flame war', som han selv formulerer det.

Men det lykkes nu alligevel at få den tekniske direktør til at sætte nogle ord på forskellene mellem de to, da Version2 besøger spilfirmaet Tactile Entertainment, som Crowdplayce hører ind under, i det indre København.

Læs også: Nystartet dansk spilfirma: Bliv mobilgangster på Google Maps

Apples iOS er fundamentet i millioner af iPhones, iPods og iPads, mens Google Android spiller samme rolle i populære smartphones fra producenter som Samsung, HTC og Motorola.

Crowdplayce står selv bag spillet Mafia Planet - et gangster-spil baseret på social gaming oven på et Google-kort. Spillet er foreløbig kun udkommet til iOS, og den bliver sandsynligvis fulgt op af en Android-version.

Her får du Klaus Kartous gennemgang af godt og skidt ved de to platforme.

1. Åbenhed kontra lukkethed

»Der er helt klart nogle fordele ved åbenheden på Android-platformen. Du kan lave en app, og så kan du launch'e den umiddelbart efter på Google Play uden at skulle gennem en godkendelse hos Google først. På den måde kan du hurtigt udvikle og få en prototype på din app af sted. Men for slutbrugerne betyder det også, at indholdet på Google Play ofte er af en ringere kvalitet end i App Store (Apples app-butik, red.). Det har været Googles problem indtil videre.«

2. Design og layout

»På Android-platformen skal du bruge lidt mere tid på at tænke igennem, at din app skal kunne bruges på mange forskellige telefoner og skærmstørrelser. Udvikleren har det nemmere på iOS-platformen, hvor man i princippet kun skal tænke på, om app'en skal være til iPhone eller iPad, selvom der selvfølgelig også kan være nogle forskelle i API'erne (programmeringsinterfaces, red.) mellem de forskellige versioner af iOS.«

»Selve designdelen af app'en kræver derfor, at man har mere korrespondance mellem layouterne og udviklerne på Android-platformen. Men hvis du gør dit arbejde ordentligt, betyder det også, at din app kan køre på alt fra candybars (små smartphones, red.) til tablets, og det synes jeg egentlig er meget sjovt.«

3. Multitasking

»På Android kan du jo proppe hvad som helst i baggrunden, og så er det op til udvikleren at sørge for, at der ikke ligger for mange apps i baggrunden og bruger strøm. På iOS oplever forbrugeren som regel en bedre batterilevetid, fordi platformen kun tillader, at ting som streaming af lyd eller opdatering af GPS-koordinater kan ligge og køre i baggrunden. Det åbner jo nogle flere muligheder på Android-platformen, hvor du for eksempel kan skrive webservices eller RSS-feeds, som kan ligge og køre i baggrunden. Det afhænger, hvordan man ser på tingene, om det anses for at være en fordel eller ej. Du kan i princippet lave nogle federe apps til Android, men det er også en mere sårbar platform. Men det er jo den evindelige diskussion om den lukkede, kontrollerede platform, iOS, og den mere åbne Android, som måske ikke er så stabil, men tillader nogle flere ting.«

4. Udviklingsmiljøer

»Jeg benytter Apples Xcode til udvikling af iOS-apps. Der var en overgang, hvor det crashede en gang om dagen, men det har de heldigvis rettet nu. Da Apple på et tidspunkt integrerede en interface builder med Xcode, begyndte det at køre så langsomt, at det ikke var til at bruge på min maskine. Det meste er nu fikset, så Apple er kommet efter det, men hvis man er uheldig, kan man stadig miste data på det, fordi det crasher en gang imellem.«

»På Android-platformen har jeg udelukkende brugt Eclipse (udviklingsmiljø, red.). Google har gjort det nemt for udviklerne ved at integrere Android-plugin'et direkte i Eclipse. Men de er også gode til at lave guidelines, som gør, at du nemt kan bruge andre udviklingsmiljøer end Eclipse.«

5. Programmeringssprog

»Objective-C (hovedsproget til udvikling af iOS-apps, red.) har en lidt spøjs syntaks, så det kræver lidt tilvænning. Men det har også nogle fordele. Jeg har for eksempel været rigtig glad for den indbyggede understøttelse for Observer-pattern (design pattern, red.) som du hele tiden bruger til at få din kode til at lytte på variable, så du kan opdatere brugergrænsefladen, når variable ændres.«

»Hvad sproget angår, er det klart en force, at Google har valgt at satse på Java til Android. Det er meget ligetil, og der er rigtig mange studerende, som har rørt ved det på en eller anden måde under deres uddannelse.«

»Vi skriver selve kernegrafiklaget i Mafia Planet i C++ i Cocos2d-x (open source game engine, red.), og generelt forsøger vi at skrive meget af koden som cross platform, så den bliver så genbrugelig som mulig. Men når vi på et tidspunkt skal udgive Mafia Planet til Android, bliver der helt sikkert noget ekstra arbejde med at sikre, at spillet fungerer ordentligt på de forskellige skærmstørrelser og devices.«

Artiklen er skrevet som led i Version2's Sommertour 2012, hvor redaktionen sommeren igennem besøger it-virksomheder og rapporterer om medarbejdernes dagligdag og virksomhedens projekter. Se den samlede tour-plan her, hvor du også har mulighed for at stille spørgsmål til de besøgte virksomheder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (18)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Flemming Jønsson

Jeg er ret enig i hans kommentarer - og har heller ikke været synderligt begejstret for XCode.
I stedet bruger jeg AppCode fra Jetbrains (jeg bruger både Objective-C (iOS) og Java og for mig er det rart at bruge ensartede IDE til begge opgaver). AppCode og Idea virker meget ens - så det er nok bare en vanesag for mit vedkommende. Men for mig var det rart at bruge en IDE der i modsætning til Xcode var klippestabil og har en fornuftig og god code-completion og ikke mindst en rigtig god refactoring mekanisme. Desværre er AppCode ikke gratis - men med den tid og mængde frustrationer den sparede mig var de penge nu ok givet ud :)

Nu når AppStore ikke tillader prototyper, så er det godt at TestFlight (og lignende services) findes. Jeg synes TestFlight er ret fin til formålet, det er simpelt at bruge, har et fint JSON API der gør det nemt at pushe opdaterede builds automatisk. Samtidig har de også et SDK der gør at man f.eks. kan få lidt informationer retur om hvilke dele af applikationen brugern har benyttet, hvor app'en evt. fejler, logs fra brugernes devices der sendes retur til dig som udvikler, remote stack traces m.m. Og så er det gratis.
Så hvis man som iOS udvikler vil have noget bruger-feedback på en tidlig version er TestFlight ganske fin. Deres service virker både med developer og enterprise certifikater iøvrigt. Eneste ulempe er selvfølgelig at man selv må sprede budskabet om sin app da den af gode grunde ikke findes i AppStore endnu.

  • 1
  • 0
Sune Riedel

Helt enig med Flemming - jeg udvikler både til iOS og Android, og jeg kan hverken undvære IntelliJ IDEA eller AppCode til at kode i. De er ikke gratis nej, men den produktivitetsforøgelse, der følger med de to værktøjer gør, at de er tjent ind på under en uge.

  • 0
  • 0
Michael Vognsen Nielsen

For dem som har lyst til at kode i et .Net miljø og C#, er der lavet et "Mono for android" som kører ganske fortræffeligt sammen med Visual Studio 2010.
De har en gratis "trial" som er tidløs, men det betyder at du ikke kan deploye til Google Play men kun til virtuelle device:
http://xamarin.com/monoforandroid

Efter sigende skulle du også gerne kunne genbruge det meste af koden til både iOS og Windows phone, men jeg har ikke selv erfaring med det.

  • 2
  • 0
Jacob Nordfalk

Det er rart der for en gang skyld kommer nogle velafbalancerede ytringer på bordet.

Jeg vil forsøge mig med at være afbalanceret ved at sige at mens antallet af Android-brugere globalt set er langt større
http://www.statista.com/statistics/73662/quarterly-worldwide-smartphone-...

... så betaler iOS-brugere flere penge per person per app.

For Evernotes vedkommende tjener de i snit 2$ pr iOS-bruger og 1$ pr Android-bruger:
http://www.statista.com/statistics/233951/evernotes-app-revenue-per-user...

Hilsen Jacob
(der bruger Netbeans og til tider Eclipse til Androidudvikling)

  • 3
  • 1
Oliver Billing

Hej Jesper

Det har noget at gøre med at Android brugere er en broget skare og en stor del bruger ikke telefonen til spil. Kiloo rapportere at Samsung Galaxy SII brugere er meget tæt på IOS brugere når det kommet til ARPU.

Personligt tror jeg også at det er psykologisk. Husk på at App køb typisk er spontane ting præcis lige som et stykke slik nede i supermarkedet og derfor skal købsoplevelsen være hurtig og nem. Hvem gider at hive sit kreditkort frem og taste lange nummerkoder for et stykke tyggegummi, eller en app til 6 kr.

Apple tvinger deres brugere til at indtaste kreditkort informationer og så er selve købsoplevelsen super-nem. På et android device er det en del sværere at købe.

Så med de to ting i mente er Android er en mindre rentabel platform. Flurry estimere at android står for 33% af den samlede revenue.

  • 2
  • 0
Klaus Kristoffersen

Apple tvinger deres brugere til at indtaste kreditkort informationer og så er selve købsoplevelsen super-nem. På et android device er det en del sværere at købe.

Hvordan er det mere svært på en android device? På min trykker jeg bare "Accepter og køb" og så starter download af app'en.

Muligvis fordi jeg har en Google Checkout (/Wallet) konto. Men 2 tryk og så er jeg fattigere. Nemmere kan det vel ikke blive.

  • 2
  • 0
Oliver Billing

Hej Klaus

Du svarede selv på dit spørgsmål. Google checkout gør det nemt, men den er meget få der har en google checkout konto.

Derudover er market meget buggy på ældre versioner af android. Jeg har set den crashe flere gang og set via logs hvordan brugere har forsøgt at betale op til 4 gange for at derefter give op.

Betaling er et spørgsmål om tillid og det virker som om at der har været en lang række dårlige episoder med android market (Google play).

  • 1
  • 5
Lars Bjerregaard

Du svarede selv på dit spørgsmål. Google checkout gør det nemt, men den er meget få der har en google checkout konto.

Derudover er market meget buggy på ældre versioner af android. Jeg har set den crashe flere gang og set via logs hvordan brugere har forsøgt at betale op til 4 gange for at derefter give op.

Betaling er et spørgsmål om tillid og det virker som om at der har været en lang række dårlige episoder med android market (Google play).


Vil personligt mene at det er meget tæt på grænsen til FUD Oliver.

Første gang du vil købe i Google Play, kommer checkout og beder dig om et kreditkort. Færdigt arbejde. Ikke mere besværligt end hos Apple. Der er ikke noget behov for at "lave nogen konto nogen steder".

Play/Marked er buggy. Øeh, javel. Alle de apps jeg har købt igennem Play har gået som smurt, og meget hurtigt. Både fra mobile enheder og fra desktop. Så jeg ved ikke helt hvad du snakker om der.

"Det virker som om der har været dårlige episoder på Play". Øeh, hvilke? Flere end Apple appstore? Andre typer? Hvad snakker du om? Du er meget non-specifik, og det gør det lidt svært at tage det du siger seriøst (og du vover ikke at sige virus, for så for du altså et direkte nummer til Hypponen, så kan i hygge jer sammen).

  • 4
  • 2
Oliver Billing

Hej Lars

Det er et faktum at Google Play performer dårligere end appstore iforhold til totalt salg. Jeg prøver blot at give mit bud på hvorfor, udefra de erfaringer jeg har fået ved at udgive spil til android platformen. At kalde det FUD antyder jeg har nogle motiver bag mine udtalelser og det trækker diskussionen i en personlig retning som jeg syntes vi skal lade være med. Nu gik det lige så godt :-)

Men jeg vil da gerne uddybe mine erfaringer

Den pågældende APP omsatte for mere en 250.000 DKK og var en faktor 10 til forskel på IOS og android. Vi fik nogle tusinde transaktioner på Android hvor over 10% fejlede. I udviklingsforløbet gik Google Market flere gang ned på vores HTC telefoner (vers 2.1 ) mens man var igang med købsforløbet. Da jeg søgte på problemet fandt jeg mange udviklere som oplevede de samme problemer.

Når det er sagt så performer high-end Android telefoner lige så godt som apple telefoner ifølge Kiloo og det passer med at største delen af de transaktioner vi fik igennem var fra high-end telefoner.

  • 1
  • 0
Jacob Christian Munch-Andersen

Kunne det måske have noget, at gøre med, at distributionslinierne er færre for iOS' vedkommende?

Eller er Android-brugere generelt mere tolerante overfor rekvalmer og mindre interesseret i, at betale penge for software?


Det er et spørgsmål om kundesegmenter, iPhone har kun kunder som køber rigtigt dyre telefoner, hvor Android til gengæld sidder tungt på markedet for billige smartphones. De billige smartphones bliver i høj grad solgt til folk som ikke i særligt høj grad bruger de smarte funktioner.

  • 2
  • 1
Jan Lunddal Larsen

Jeg vil forsøge mig med at være afbalanceret ved at sige at mens antallet af Android-brugere globalt set er langt større
http://www.statista.com/statistics/73662/quarterly-worldwide-smartphone-...

... så betaler iOS-brugere flere penge per person per app.

Dit link omhandler udelukkende telefoner og altså hverken iPod touch eller iPad for iOS' vedkommende.

Seneste tal fra Google var 400 mio. Android aktiveringer (pr. 27/6), og Apples seneste tal var 365 mio. iOS enheder (pr. 11/6).

  • 0
  • 0
Jesper Poulsen

Det er et spørgsmål om kundesegmenter, iPhone har kun kunder som køber rigtigt dyre telefoner, hvor Android til gengæld sidder tungt på markedet for billige smartphones. De billige smartphones bliver i høj grad solgt til folk som ikke i særligt høj grad bruger de smarte funktioner.

Det er bestemt ikke noget jeg kan genkende fra de smartphone-brugere jeg støder på.

Både dyre og billige telefoner, med begge OS'er bruges avanceret og simpelt. Faktisk ser jeg flere iOS-telefoner uden store mængder af ekstra software - det kunne måske skyldes prisen på software.

Jeg ser både dyre og billige Android-telefoner med alverdens mærkeligt software. Mange af dem er fyldt til randen - software til Android er generelt billigt (regnet i kr./øre).

Min egen Xperia Mini Pro er en af de "fyldte" - når jeg får taget mig sammen til, at udskifte SD-kortet fra 16GB til 32GB bliver der plads til endnu mere software på den... :-)

  • 0
  • 0
Jacob Christian Munch-Andersen

Det er bestemt ikke noget jeg kan genkende fra de smartphone-brugere jeg støder på.


Hvilket er en udvælgelsesmetode med stærk bias. Du omgåes sikkert ikke særligt mange mennesker fra det segment som knapt nok er klar over at de har en smartphone, og når du møder nogen af dem lægger du næppe særligt meget mærke til deres telefon eller brugsmønster.

Selvfølgelig er der også en kæmpe gruppe som godt kan finde ud af at bruge deres telefon men som har nok i de gratis programmer.

Og jeg siger ikke at der ikke er masser af mennesker som bryder disse mønstre, men der er nok som overholder dem til at det kan ses tydeligt i statistikkerne.

  • 1
  • 2
Jesper Poulsen

Du omgåes sikkert ikke særligt mange mennesker fra det segment som knapt nok er klar over at de har en smartphone

Se, det ved du jo ikke noget om. Du kan stort set ikke købe en mobiltelefon i dag uden, at det er en smartphone. Det er muligt, at du ikke kommer mere ud blandt mennesker end, at du ikke ser andet end nørder. Jeg er i kontakt med mennesker fra alle lag og positioner i samfundet. Og langt hovedparten af dem har en smartphone. Og langt de fleste iPhone-ejere har meget lidt ekstra software på deres mobiler. Jeg har set dyre HTC'er og SGII/III uden andet end adgang til Facebook. Og billige HTC og Sony Ericsson spækket med software - mere software end jeg har på min.

Der er rigtigt mange der køber en dyr telefon med det henblik at få en dyr telefon.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere