iPad er stadig nummer ét, men tablet-salget rasler ned

Tablet-markedet skrumper i øjeblikket, og det går især ud over Apple. Kun store tablets og hybrider sælger godt lige nu ifølge analysefirmaet IDC.

Tablet-markedet er i øjeblikket ikke den guldgrube for elektronikproducenterne, som det var for blot et par år siden. I det seneste kvartal faldt salget med syv procent ifølge analysefirmaet IDC.

»Længere levetid og øget konkurrence fra eksempelvis større smartphones kombineret med, at brugerne har kunnet installere de nye udgaver af styresystemerne på deres ældre tablets, har stækket entusiasmen for tablets hos forbrugerne,« udtaler analytiker Jitesh Ubrani fra IDC.

Den længere levetid for en tablet udpeges især som hovedårsagen til, at det på papiret går skidt for Apples iPad. Apple er dog stadig den største producent med 24,5 procent af de solgte enheder, men gik i andet kvartal 2015 hele 17 procent tilbage i forhold til samme kvartal året før.

Apple oplevede en fremgang i efteråret 2014 med lancering af nye modeller kombineret med julehandlen, men den generelle tendens er nedadgående.

Det er Apple dog ikke ene om. Samsung gik således også 12 procent tilbage, mens den tredjestørste producent, Lenovo, gik 6,8 procent frem.

IDC's opgørelse omfatter både almindelige tablets og den særlige hybridkategori eller 2-i-1-modellerne, som ifølge IDC er én af de kategorier, hvor salget går godt. Det samme gælder de lidt større tablets, og det kan være godt nyt for Microsoft, som dog ikke selv er at finde blandt de fem største producenter med selskabets Surface-enheder.

Samlet blev der solgt 44,7 millioner tablets i andet kvartal 2015 mod 48 millioner enheder året før.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Bengaard

Det er fordi de er gode til let underholdning at de blev så populære så hurtigt. De kan også bruges til personlige data, styring af hjemmet samt ikke mindst informationssøgning. Du er velkommen til at kalde det "hype".

  • 1
  • 2
Bent Jensen

Tablets var en Apple introduceret hype. Nu har man fundet ud af, at de nok mest kun kan bruges til let underholdning.


Synes nu konceptet er genialt, selv om jeg aldrig har haft en Appel tablet.
Det at have hele verden i hånden over alt, tv, bøger, oplysninger, film, musik,...

At noget af marked så bliver overtaget af lidt større mobiltelefoner, eller lidt mindre PC med samme specifikation som let og lang batteritid, men bliver brugt til det samme, samt en længer holdbarhed af produkterne.
Det er vel kun noget aktieholdene i Appel er kede af.
Spillekonsoller og cykelmaskine er da også geniale, til dem der gider det, selv om jeg ikke er bruger af sådanne.

Næsten en milliard solgte enheder er da noget af en "hype"

  • 2
  • 1
Martin Kirk

Købte en iPad 2 dengang den kom frem, brugte den lidt til leg og film men lagde den på hylden fordi bærbare var bedre til alting.

Konen forsøgte at bruge den til skolebrug uden succes..

Nu hvor vi har en 2 årig er den fantastisk til film, youtube og legospil..

Har ikke planer om at købe en ny medmindre den dør.

Et problem jeg har med den, er at man ikke har profiler, så der er altid max en som kan bruge den rigtigt i lange perioder og da jeg finder det grotæsk at have 3 iPads i hjemmet nøjes vi med hvad vi har.

Mht holdbarhed så er jeg ret imponeret, så længe man ikke opgradere til nyeste IOS har man ingen problemer (køre 7.1.2)..

Mht konkurrencen, så er det kun Sony som har et alternativ som er pengene værd, kan dog ikke helt finde ud af om Android er noget jeg vil slås med på en tablet... Brugervenligheden er i hvert fald ikke så god at en 2 årig kan hitte ud af det..

Vil mene at Tablets er kommet for at blive, men ser dem kun som consumer devices og simpel styring af 3. Part dimser.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere