Tablet-markedet er i øjeblikket ikke den guldgrube for elektronikproducenterne, som det var for blot et par år siden. I det seneste kvartal faldt salget med syv procent ifølge analysefirmaet IDC.
»Længere levetid og øget konkurrence fra eksempelvis større smartphones kombineret med, at brugerne har kunnet installere de nye udgaver af styresystemerne på deres ældre tablets, har stækket entusiasmen for tablets hos forbrugerne,« udtaler analytiker Jitesh Ubrani fra IDC.
Den længere levetid for en tablet udpeges især som hovedårsagen til, at det på papiret går skidt for Apples iPad. Apple er dog stadig den største producent med 24,5 procent af de solgte enheder, men gik i andet kvartal 2015 hele 17 procent tilbage i forhold til samme kvartal året før.
Apple oplevede en fremgang i efteråret 2014 med lancering af nye modeller kombineret med julehandlen, men den generelle tendens er nedadgående.
Det er Apple dog ikke ene om. Samsung gik således også 12 procent tilbage, mens den tredjestørste producent, Lenovo, gik 6,8 procent frem.
IDC's opgørelse omfatter både almindelige tablets og den særlige hybridkategori eller 2-i-1-modellerne, som ifølge IDC er én af de kategorier, hvor salget går godt. Det samme gælder de lidt større tablets, og det kan være godt nyt for Microsoft, som dog ikke selv er at finde blandt de fem største producenter med selskabets Surface-enheder.
Samlet blev der solgt 44,7 millioner tablets i andet kvartal 2015 mod 48 millioner enheder året før.