Interview: Nu vil KMD erobre udlandet

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Med ny ejer og tidligere HP-topchef Leo Apotheker for bordenden har KMD lagt en ny strategi. Nu skal ambitionerne udenlands, og der skal fuld fokus på velfærdsteknologi.

Danmark er et fint marked for KMD - men der er store muligheder uden for kongerigets grænser, som skal prøves af.

Sådan lyder det fra it-firmaets direktør Lars Monrad-Gylling og bestyrelsesformand, den tidligere SAP- og HP-topchef Leo Apotheker, i et interview med Version2.

»Vi viser nu i vores nye strategi, at vi har internationale ambitioner. Kernen i strategien er at levere en solid forretning på dansk grund, men Advent er en international ejer, og hvis vi ser en mulighed, forfølger vi den,« siger Lars Monrad-Gylling, med henvisning til kapitalfonden Advent International, som i oktober 2012 købte KMD.

I dag har KMD 3.400 medarbejdere i Danmark og 50 i Sverige. Og netop de nordiske lande er oplagte steder at prøve at få foden ind med de systemer, som ikke er bygget op præcist efter dansk lov, men er mere generiske.

»De lovbaserede systemer er svære at portere, men at drive et økonomisystem i en kommune er stort set det samme i Danmark og Sverige. Og vores løsning KMD Education, der er i pilotdrift nu, vil også nemt kunne bruges i Sverige. Vi kunne køre det hele fra vores datacenter her i Danmark,« siger Lars Monrad-Gylling.

Et større fokus på it-systemer til skoler, ældrepleje og andre velfærdsområder står nemlig også centralt i den nye strategi. Nu er denne gren af KMD blevet ophøjet til et ud af tre forretningsområder.

»Det er ’the new kid’ i KMD, som skal vokse fra en mindre position. Vi har nu en omsætning på 300 millioner kroner om året på dette område,« siger direktøren.

Det skal holdes op imod KMD’s samlede omsætning på 4,7 milliarder kroner i 2012. Men rammer KMD nogle hit-produkter, vil det især være på denne front, at firmaet kan drage udenlands og få nye markeder i spil.

»Danmark er et fantastisk sted at udrulle den slags løsninger, for her i landet har I lyst og evne til at levere services til borgerne med høj effektivitet og gennemsigtighed. Så jeg mener, at vi har en stor mulighed for her i Danmark, med KMD, at udvikle noget, der kan være et godt eksempel for andre lande,« siger tyske Leo Apotheker.

Rundt omkring i verden er Danmark kendt for sin offentlige sektor, med moderne, borgerrettede løsninger, siger han.

»Det skal I være stolte af. Mange lande vil gerne nå det niveau. Og når du kombinerer det med al den nye teknologi, der udvikler sig hver dag, har du mulighed for at skabe noget spektakulært. Det var det oplagte område for KMD at investere i. Og jeg håber ikke bare, at det kan blive en god forretning, men også at det bliver et godt eksempel for resten af verden. Det gode ved det danske marked er, at man kan udvikle gode løsninger her - og andre lande vil se på det og tænke ’hvis det virker her, er det også godt nok til os,« siger han.

Samlet set er strategien for KMD ikke ændret markant, men udvidet med de internationale ambitioner og fokus på de nye, såkaldt borgernære it-løsninger.

»Vores nye strategi er ikke en u-vending, men vi tilføjer nogle nye dimensioner,« siger Lars Monrad-Gylling.

Men hvordan ekspansionen i udlandet skal ske, eller med hvilken hast, er ikke besluttet.

»Hvis vi ser på muligheden for opkøb af andre virksomheder, så er der ikke så mange, der passer ind i vores strategi. Vi holder vores øjne åbne for, om der er firmaer, som egner sig til et opkøb,« siger Lars Monrad-Gylling.

»Men opkøb eller ikke opkøb - det er alt sammen bare midler til at nå et mål. Du kan ikke basere en strategi om ekspansion på bestemte opkøb, af den simple grund, at de firmaer måske slet ikke vil opkøbes. Så det er mere en mulighed, som kan dukke op, hvis det passer ind. Så kan man altid tage stilling fra gang til gang. Organisk vækst er også en god løsning. Måske er det faktisk den bedste for KMD i det lange løb,« siger Leo Apotheker.

Hvis KMD vil ekspandere internationalt, kræver det så ikke et stort skub? Det lyder som om, I mere vil gribe en mulighed, hvis den viser sig.

»Når vi taler om internationale ambitioner på en afslappet måde, er det også fordi, at vores strategi ikke er afhængig af dem. Vi kan faktisk godt udvikle KMD videre på dansk grund alene. Så vi har den luksus, at den danske forretning er en sund grundplan, og så har vi internationale ambitioner oven på den,« siger Lars Monrad-Gylling.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere