Interview: »Ingen ville investere i et spilstudie, alene fordi udviklerne er kvinder«
It-fagene og uddannelserne er fyldt med mænd. Tal fra organisationen IT-Branchen viser, at antallet af kvinder i branchen er blot omkring 25 procent, og manglen på kvinder gælder også i den kreative spilbranche.
Det vil det svenske spilstudie Coffee Stain Studios, der står bag det virale spas-spil Goat Simulator, nu sætte fokus på. De har oprettet en ny investeringsfond kaldet Levelling the Playing Field.
Fonden investerer udelukkende i spiludviklere, hvor mindst halvdelen af de ansatte er kvinder, og det første studie, der nyder godt af den investering, er danske Other Tales Interactive, som er startet af Mira Dorthé og Tanja Tankred.
»Deres investering har sammen med penge fra Det Danske Filminstitut (via den såkaldte Spilordning, red.) gjort det finansielt muligt for os at færdiggøre spillet. Og så er det fantastisk at kunne samarbejde med en masse dygtige folk hos Coffee Stain,« skriver Mira Dorthé til Version2 i en e-mail.
Ikke velgørenhed
De to kvinder bag Other Tales Interactive er også de to primære udviklere af studiets første spil kaldet Tick Tock: A Tale for Two. Støtten fra Coffee Stain og Danmarks Filminstitut (DFI) går derfor til deres løn og har gjort det muligt at hyre en freelancer til at lave lyd og musik samt en til at lave animationer og grafik-programmering
Hvorfor er en investeringsfond som Levelling the Playing Field nødvendig?
»Vi tror, at initiativet synliggør, at der er flere mænd end kvinder i spilindustrien, mens den også prøver at gøre noget ved det faktum ved at investere på den her måde,« skriver Dorthé.
Synes I ikke, at investeringsfonde, som stiller krav til diversitet blandt de ansatte, er unfair? Burde man ikke bare investere i de bedste spil?
»Vi ved, at Coffee Stain valgte vores studie, fordi vi laver et rigtigt interessant spil. Ingen ville investere i et studie, bare fordi udviklerne er kvinder, investorerne skal også tro på spillet. Men der er bare flere mandlige udviklere i industrien, og det forsøger det her initiativ at gøre noget ved, hvilket er fantastisk,« uddyber Tanja Tankred.
Tal fra DFI, som støtter udviklingen og udbredelsen af danskproducerede film og spil med penge fra Kulturministeriet, viser, at der blandt ansøgninger til finansiering af danske spil i 2016 kun var 16 procent af ansøgerne, som havde en kvindelig producer, mens 14 procent af instruktørerne af spillene var kvinder. Kun 4 procent af ansøgerne havde en kvinde som teknisk leder.
Du undslipper kun gennem samarbejde
Tick Tock: A Tale for Two er et topersoners adventure spil, hvor begge spillere skal samarbejde og kommunikere med hinanden for at undslippe urverdener fyldt med gåder og mysterier. Hver spiller kontrollerer sin egen device – pc, mobil eller tablet – og kan udforske verdenerne på egen hånd.
De vil dog støde på en række problemer, som de ikke selv kan løse, og skal derfor dele informationer og læse højt for hinanden for at klare spillet og optrævle historien.
Mira Dorthé står for programmering af spillet i Unity med C#, mens Tanja Tankred står for den stemningsfyldte og dystre kunst i spillet, tegnet i Photoshop. De har begge en baggrund indenfor litteratur, så de er fælles om kærligheden til en god historie.
Hvor kommer jeres interesse for at spille og udvikle spil fra?
»At skabe et spil er en fantastisk måde at arbejde med historier på en ny måde på. Selvom der er mange spil derude, så er der stadig meget plads til at eksperimentere i industrien. Vi er virkelig glade for at arbejde med et medie, der tillader så meget kreativ frihed,« fortæller Dorthé.
Hvad er den største udfordring, I har i forhold til at bryde igennem i industrien?
»Lige nu er der tonsvis af spil både i produktion, og som bliver udgivet, så det største problem for de fleste udviklere er at få deres spil set. Det gælder også os. Det er lige meget, hvor godt dit spil er, hvis ingen ser det,« forklarer Tankred.
Tag til game jams og prøv det af
Hvad er jeres bedste tip(s) til kvinder, som er interesserede i en uddannelse eller karriere inden for spil?
»Prøv at tage til nogle game jams og arbejd sammen med andre spilfolk for at se, hvordan det egentlig er. Der er et skønt og inkluderende spilmiljø i Danmark, og du vil altid have mulighed for at slå dig sammen til et hold med nogen til en jam,« fortæller Tankred.
»Når det gælder uddannelse, er der forskellige skoler både i Danmark og Sverige, som tilbyder forskellige indgangsvinkler til industrien, så undersøg dem og find ud af, hvad der appellerer til dig,« siger hun.
»Endelig er det vigtigt både at lære et håndværk og samtidig være lidt vidende om alt andet. Mens vi var studerende, lærte jeg for eksempel mig selv at programmere, mens Tanja fokuserede på at blive bedre til at tegne,« uddyber Dorthé.
Du kan tilføje Tick Tock: A Tale for Two til din Steam wishlist her, og få besked, når det udkommer.
Other Tales Interactive forventer, at spillet vil være klar i fjerde kvartal i år.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.