Internettet er ved at udslette tv-reklameindtægter
I 2017 vil internet-reklameindtægter overstige indtjeningen på tv-reklamer. Sådan lyder forudsigelsen fra den amerikanske analytiker Michael Nathanson fra Moffett Nathanson Research, der rådgiver kunder i investeringsbranchen. Det skriver Washington Post.
Vurderingen er især baseret på et generelt fald i seertal. 556.000 amerikanere opsagde deres tv-abonnement alene i 2. kvartal af dette år. Online-reklamer tilbyder ikke blot et større publikum, men også et mere præcist redskab ved at målrette reklamerne til forbrugere.
Amerikanere i alderen 18 til 24 år bruger 170 pct. mere tid på digitale medier, imens de bruger 21 pct. mindre tid på tv, hvis man sammenligner år 2009 og 2014.
Til og med år 2020 vil investeringen i tv-reklamer falde 3 pct. årligt ifølge Nathanson, imens at online-reklamer vil stige 12 pct. årligt og dermed gå fra 330 milliarder kr. sidste år til 675 milliarder kr. i 2020. Det er især Facebook og Google, som vil overtage de markedsandele.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.