Internettet afgørende i amerikansk valgkamp

Vælgerdatabaser, Google Maps, YouTube og en stribe andre værktøjer er blevet udnyttet massivt i de amerikanske primærvalg, rapporterer Version2's mand i USA.

San Francisco: Netop i dag kan være afgørerende i de amerikanske primærvalg. John MacCain står nu alene som republikansk kandidat til præsidentposten, mens dramaet hos demokraterne spidser til. Hillary Clinton har i nat vundet staten Ohio og hænger tilsyneladende stadig på i kampen.

Men gårsdagens valg i Texas er endnu ikke talt endeligt op, og her kan afgørelsen falde til Barack Obamas fordel.

Og set på kandidaternes evne til at bruge internettet, er det udfald måske ikke helt overraskende.

Det er efterhånden en kliché i det 21. århundrede at påstå, at i denne valgkamp kommer internettet til at spille en afgørende rolle. Men for de amerikanske primærvalg er det nu åbenlyst, at internettet har haft en afgørende betydning.

Det kan ikke mindst ses på kandidaternes indsamling af kampagnepenge, hvor langt størstedelen af donationerne er sket via internettet gennem kandidaternes hjemmesider.

Samtidig er mulighederne for at se tv-klip på internettet blevet væsentligt forbedret i forhold til amerikanernes sidste præsidentvalg i 2004. Siden da er YouTube kommet til, og blev benyttet af flere af kandidaterne allerede i forbindelse med annonceringen af deres opstilling.

I stedet for alene at overlade det til medierne at formidle budskabet, så forsøgte kandidaterne at udnytte internettet til at gøre opmærksom på deres kandidatur.

I løbet af kampagnen har både kandidaterne og almindelige brugere udnyttet blandt andet YouTube til at sprede videoklip og ikke mindst mere eller mindre kreative mashups fra kandidaternes taler både for og imod kandidaterne.

600.000 "venner" på Facebook

Alle kandidater har også forsøgt at gøre brug af sociale netværkstjenester som FaceBook, MySpace og LinkedIn, men selvom eksempelvis den demokratiske kandidat Barack Obama har mere end 600.000 kontaktpersoner på FaceBook, så er det andre internetværktøjer, der har betydet mest for kampagnerne.

I forbindelse med valget i 2004 tog det demokratiske parti initiativ til at udvikle et særligt websted, som kunne bruges af kandidaterne til at skabe kontakt til vælgerne.

I USA er listerne over registrerede vælgere offentligt tilgængelige. Det udnytter kandidaterne til at ringe til potentielle vælgere eller sende frivillige ud for at stemme dørklokker hos partiets vælgere.

Målrettet jagt på særlige vælgergrupper
Demokraternes projekt resulterede i webstedet votebuilder.com, hvor partiets frivillige kan logge på og få adgang til særligt filtrerede lister.

Hvis en kandidat vil fokusere på at nå ud til spansktalende pensionister i en bestemt bydel, så vil de lokale frivillige få en liste over disse vælgere.

De elektroniske lister kan bruges til at kontakte vælgerne telefonisk og stille dem spørgsmål, som eksempelvis om de allerede har brevstemt eller har besluttet sig for, hvilken kandidat de vil stemme på til valget.

Disse data kan bruges til senere at indsnævre listerne, så de frivillige i dagene op til selve valget kan kontakte vælgere, som de allerede ved er tvivlere.

Vælgeroplysningerne fra demokraternes votebuilder.com bliver også brugt til at lave lister over de vælgere, der skal kontaktes personligt, når de frivillige stemmer dørklokker.

Det sker ved hjælp af et værktøj, som bygger på Google Maps. Det gør det muligt at opdele en bydel i små ruter på et overkommeligt antal døre, som derefter kan udleveres med kort, spørgeskema og instrukser til en frivillig.

Virtuelle græsrods-netværk

Hver enkelt kandidat har også opbygget deres egne værktøjer, som er blevet brugt til at understøtte deres netværk af græsrødder. Barack Obama har opbygget det største netværk på internettet med over en halv million brugere på my.barackobama.com.

Her kan interesserede vælgere finde andre i deres lokalområde, som vil arbejde for kampagnen. De kan danne virtuelle grupper, oprette personlige weblogs og arrangere lokale arrangementer eller deres egen fundraising-kampagne.

De har også kunnet bruge portalen til at få lister over vælgere i andre stater, som endnu ikke er blevet kontaktet personligt. Demokraternes votebuilder.com er et californisk projekt med lignende projekter i andre delstater, men de samme data er blevet brugt via kandidaternes portaler til at give vælgere i andre stater mulighed for at kontakte vælgere i andre stater.

Nettet mobiliserer frivillige som aldrig før

Selvom det er svært direkte at sammenligne med tidligere kampagner, fordi der ikke på samme måde er tal på antallet af frivillige, så lyder det fra alle sider, at årets primærvalg har mobiliseret flere frivillige end nogensinde før i USA.

Det har udelukkende kunnet lade sig gøre ved hjælp af internettet, fordi det har gjort det muligt for kampagnen dels at koordinere de mange små grupper af frivillige og ikke mindst de frivillige, der ikke er en del af en gruppe.

Tidligere var den eneste måde at komme i kontakt med lokale frivillige gennem partiernes lokalafdelinger. På grund af opbygningen af det amerikanske valgsystem står mange af lokalafdelingerne imidlertid ofte bag én bestemt kandidat, allerede inden valgkampen går i gang.

Vælgere, som er interesserede i at støtte en anden kandidat, gik derfor førhen ofte forgæves hos partimedlemmerne. Men med internettets muligheder for at mødes i første omgang virtuelt og siden fysisk med andre lokale frivillige er det blevet muligt også for kandidater på yderfløjene at etablere et netværk af frivillige i selv små byer.

Skype gør det billigere

Det store antal frivillige har også fået kandidaterne til at gå væk fra automatiske båndede telefonopkald til vælgerne til fordel for personlige opkald fra frivillige.

Her har mange frivillige taget uofficielle redskaber som eksempelvis Skype til sig for at kunne ringe til flere vælgere på den anden side af kontinentet uden at blive ruineret af telefonregningen.

Den enorme interesse for valgene i USA er angiveligt kommet bag på kampagnerne, som også først sent har fået indsamlet tilstrækkelige midler til at betale for trykning af kampagnemateriale.

Også her er internettet kommet kampagnerne til hjælp ved at dele PDF-versioner af foldere og plakater via deres webportaler, som de frivillige derefter selv har kunnet trykke, når kampagnen er løbet tør.

100.000 kontakter på en dag

Tidligere foregik kommunikationen med de frivillige via møder og telefonkæder, men med e-mail er det blevet muligt på kort tid at nå ud til samtlige frivillige.

Det har kampagnerne udnyttet til at opnå særlige milepæle op til valgdagene som eksempelvis at runde én million donationer eller ringe til 100.000 vælgere på én dag.

Internetaspektet af en valgkamp har hidtil været begrænset til envejskommunikation i form af partiprogram og måske en personlig weblog fra en spidskandidat. I 2008 valgkampen har kandidaterne imidlertid taget en lang række redskaber i brug, som har gjort internettet til en langt større faktor og især mobiliseret flere frivillige end nogensinde før.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere