Mange er trætte af internetreklamer, hvilket er grunden til, at de installerer programmer som AdBlock Plus. Men nu er ser det ud til at AdBlock Plus har modtaget penge fra en række internetgiganter, for at lade reklamer passere gennem blokaden. Det er ifølge The Register, Financial Times, som har fået bekræftet de hemmelige aftaler.
Det er firmaer som Google, Amazon, Microsoft og Taboola, som har betalt for at browsertilføljelsen AdBlock Plus lader annoncer fra deres sites passere gennem filteret.
Eyeo Gmbh, som ejer AdBlock Plus, har ikke villet udtale sig omkring sagen. Men hvad der står klart er, at mere end 300 millioner har downloaded softwaren, som er reklamefri.
Måden hvorpå Eyeo Gmbh skaber overskud er gennem deres ”whitelist”-program, hvor virksomheder kan få lov at få blokeringen på deres annoncer fjernet, så længe de er i overensstemmelse med AdBlocks retningslinjer for acceptable annoncer. Store virksomheder betaler en sum for servicen.
I december var det fremme, at en gruppe franskmænd ville sagsøge AdBlock for at tage penge for at fjerne blokeringen. Ifølge L'Echos blev søgsmålet overvejet af et fransk internetreklamebureau og GESTE, en gruppe af franske udgivere og indholdsskabere.
AdBlock har tidligere udtalt, at kun 25 procent af AdBlocks brugere overhovedet ikke vil se reklamer, og de brugere kan fjerne samtlige reklamer ved at deaktivere reklamerne helt.
The Register har forsøgt at få kommentarer fra Google, Amazon, Microsoft og Taboola, men ingen af dem har ønsket at være med.
I 2013 forsøgte Google at skade AdBlock ved at fjerne Androidversionen fra Google Play.