Intelligente løsninger til overvågning af webshopkunder boomer

Næsten hver anden webshop anvender cloudbaserede e-commerce- og CRM-løsninger for at tracke kunderne rundt på alle platforme.

Automatiserede CRM-systemer, som jagter kunderne rundt på butikkernes forskellige digitale såvel som fysiske indgange - webshop på smartphonen, sociale medier og pc samt fysiske butikker - er en lækkerbidsken både for investorer og butikker.

I hvert fald konkluderer CIO.com i en artikel, at de såkaldte automatiserede CRM-systemer er 'magneter for venture kapitalister'.

Seneste eksempel er den israelske udbyder af cloudbaseret CRM, Optimove, som netop har fået 20 mio. dollars fra israelske investorer.

Sammenlagt viser analytikertal, at markedet for CRM-løsninger er på 5,5 mia. dollars. Så efterspørgslen er stor, hvilket også bekræftes af analysefirmaet Asend2.

Ifølge en undersøgelse herfra anvender 42 procent af adspurgte detailhandelsvirksomheder nye cloudbaserede CRM-værktøjer.

Version2 har tidligere fortalt, hvordan machine learning i CRM-værktøjer bliver stadigt bedre til at afkode vores indkøbspræferencer, f.eks. at man altid køber sort tøj eller er mest shoppemoden den første lørdag i hver måned - og herefter bliver resultater af vores søgninger på webshops individualiseret eller udvalget af varer på det website, som man besøger, tilpasset.

Læs også: Detailhandels-ph.d.: Vi har hede drømme om at tracke kunderne uanset om de shopper fysisk eller virtuelt

Systemerne kan også tildele en rabatkode på det helt rigtige tidspunkt. Alt sammen øger erfaringsmæssigt, hvor meget vi køber.

It-baseret indkøbsstimulering er lig moderne strategi

Brugen af CRM-løsninger handler for butikkerne ikke alene om at øge ens salg, men også om over for ens ejere og investorer at kunne bevise, at man har styr på sin kundegruppe og især ens kundeklub.

Læs også: 9 faldgruber når du vil samle CRM og e-commerce på én platform

Eksempelvis er det blevet mere almindeligt i forbindelse med børsnoteringer at fremlægge dokumentation for, hvilke håndtag man kan dreje på for at få medlemmer af ens kundeklub til at hive kreditkortet frem og købe - hvor skræmmende det end lyder. Og det er i sagens natur ofte digitale redskaber, der designer markedsføring med nyhedsbreve, søgninger, rabatter og andre henvendelser.

Ifølge Cio.com viser en gennemgang af løsningerne på området, at visse løsninger fokuserer på automatiseret markedsføring mens andre i højere grad bygger bro til til CRM-systemer, og inkorporerer funktioner som web analytics og endda projektledelse.

Træerne er dog slet ikke vokset ind i himlen. En softwarepakke, der kan det hele og fungerer ved tryk på få knapper, findes ifølge udgivelsen ikke. Og måske derfor er 70 procent af de marktingsansatte ifølge en undersøgelse enten utilfredse eller kun marginalt tilfredse med deres nuværende software til automatiseret markedføring.

Mange brugere synes simpelt hen løsningerne er for besværlige at bruge. Og kun syv procent ser en håndgribelige ROI fra brugen af systemerne.

Næste generation af løsninger vil fokusere på prædiktiv analyse og modellering og bliver derfor nødt til at være mere brugervenlige.

Kendte leverandører af e-commerce og CRM-løsninger er bl.a. Microsoft Dynamics, SAP, Salesforce/Demandware og Oracle men også Demandware, HubSpot, Eloqua og Marketo.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (0)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer