Intel vil fjerne hovedpinen ved parallel programmering i C og C++

Ifølge Intel er biblioteket Ct til parallel programmering i C og C++ ved at være flyvefærdigt. Ct giver udviklerne et abstraktionslag, der gør det nemmere at skrive korrekt parallel kode.

Intel er på vej med biblioteket Ct til parallel programmering, der skal gøre det nemmere for programmørerne at skrive kode, der opfører sig ordenligt på flere processorkerner i programmeringssprogene C og C++. Det skriver SDTimes.

Ct har indtil videre været et forskningsprodukt, men nu har Intel proklameret på Intel Developer Forum i Beijing, at Ct er ved at være produktionsmoden.

Det betyder, at Ct vil gå i beta inden udgangen af 2009 og blive en del af Intels programmeringsmiljø Parallel Studio.

Ifølge direktør for Intels produkter til softwareudvikling, James Reinders, udmærker Ct sig ved at give et abstraktionslag til parallel programmering, der gør det nemmere at sikre sig mod ulykker, når programtråde fordelt på flere processorkerner skal bruge den samme hukommelse og ressourcer.

Det gælder blandt andet deadlocks ? en hårdknude, hvor programtråde kort fortalt står og venter på at tilgå den samme ressource, fordi trådene blokerer for hinanden - og race conditions, hvor programtråde eksempelvis tilgår den samme variabel i hukommelsen og ændrer værdien uden at gøre hinanden opmærksomme på ændringen.

Ifølge James Reinders har det hidtil krævet et funktionelt programmeringssprog eller en efterfølgende debugging af koden, hvis man skal sikre korrektheden af koden.

»Intels Ct er et vigtigt skridt fremad for parallel programmering, da det tilfører et abstraktionslag, der gør det langt nemmere at skabe applikationer, der udnytter flere kerner, ved at udrydde mange af hovedpinerne knyttet til flertrådede applikationer,« udtaler James Reinders ifølge SDTimes.

I takt med at Intel bevæger sig frem mod processorer med flere hundrede kerner, er det også meningen, at Ct skal kunne skalere til at følge med den udvikling.

Ct skal også gøre det muligt for udviklerne at udnytte den kommende Larrabee GPU (grafisk processor, red.) fra Intel, der kommer på markedet i 2010.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anonym

Det gælder blandt andet deadlocks – en hårdknude, hvor programtråde kort fortalt står og venter på at tilgå den samme ressource, fordi trådene blokerer for hinanden - og race conditions, hvor programtråde eksempelvis tilgår den samme variabel i hukommelsen og ændrer værdien uden at gøre hinanden opmærksomme på ændringen.

Forklaringen er såmænd OK, men jeg regner ikke med at Version2's læsere behøver en forklaring på "deadlock".

Ifølge James Reinders har det hidtil krævet et funktionelt programmeringssprog eller en efterfølgende debugging af koden, hvis man skal sikre korrektheden af koden.

Dette er til gengæld noget vrøvl. Enten er James Reinders uvidende eller også er der fejl i oversættelsen.

  • 0
  • 0
Dennis Krøger

Men er Ct ikke "bare" et library, hvor CUDA og "OpenCL C for Compute Kernels" er helt andre sprog?

  • begge er baseret på C99, men er ikke længere C, eftersom ting er fjernet, bl.a. rekursion og visse pointeroperationer.
  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere