Intel lancerer Core i9 med op til én teraflops og 18 kerner

Intel udvider familien af pc-processorer med en ny serie af Core i9-processorer, hvor der endda også findes en 'extreme edition'.

I årevis har topmodellen i Intels familie af pc-processorer været i7-serien, men som reaktion på, at det er blevet vanskeligere for Intel at skrue op for ydelsen i de nyere generationer, så kommer der nu en ny serie i9, som endda kommer til at indeholde en særlig 'extreme edition'.

Den nye Core i9-serie har været ventet som Intels modsvar på, at konkurrenten AMD med den seneste Ryzen-serie har opnået en ydelse, der for første gang i en del år tåler en direkte sammenligning med Intels bedste processorer. Og i forbindelse med Computex-konferencen har Intel altså lanceret Core i9.

Nærmere bestemt har Intel annonceret Core X-serien, som også indeholder opdateringer af Core i5 og Core i7, og helt som vanlig for denne type lanceringer fra Intel, så kommer der også et nyt chipsæt og en ny sokkel.

Til gengæld lover Intel, at den nyeste topmodel i Core X-serien, Core i9 Extreme Edition, vil komme med op til 18 fysiske kerner og 36 Hyper-Threading-tråde og vil have en ydelse svarende til én teraflops. Det vil være den første teraflops-processor inden for almindelige pc-processorer.

Intel slår på, at den nye serie henvender sig til spilentusiaster og til dem, der producerer video eller andre former for indhold, som kræver cpu-kræfter, samt til virtual reality.

De mest mærkbare forbedringer i den nye Core X-serie ligger ikke nødvendigvis i selve processorerne, men snarere i chipsættet, hvor der blandt andet er udvidet I/O-kapacitet og bedre muligheder for overclocking. Samtidig har Intel justeret og opdateret Turbo Boost-teknologien, så den bedre kan optimere applikationer, som kun kører i én tråd.

Anandtech har holdt specifikationerne for Intels nye Core i7-topmodel op mod AMD's Ryzen 7, som begge er processorer med otte kerner. AMD er fortsat billigere og bruger mindre strøm, men til gengæld har Intel dobbelt så meget PCIe 3.0-kapacitet.

De nye Core i9-processorer bliver dog ikke ligefrem lavbudget-processorer. Prisen for en model med 10 kerner er sat til 999 dollars, og ifølge Anandtech vil prisen for topmodellen med 18 kerner formentligt ligge på lige knapt 2.000 dollars.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bente Hansen

Det er fint, både at AMD er kommer med nye CPU, som lige nu kun koster det halve eller snart 1/3 af hvad samme ydelse koster fra Intel, Og det er godt at konkurrencen mellem de 2 igen er startet.

Men til gamer PC, er det ikke kerne, men stadig højeste mulige ydelse i 4-6 kerner, som er vigtig. Her vil de flere kerner, bare være med til at sætte hastigheden ned, når der overclockes, på grund af øget varmeudvikling fra flere kerner.

Men på tide begge firmaer opper sig på gammer siden*, her ser det ud til at AMD kan vinde, når de lige får øvet sig med den nye kerne, og spil bliver optimeret til den nye CPU. Og allerede nu levere fornuftige gamer CPU til under halv pris af Intel,

  • Når en 7 år Intel CPU som 2500K med god køling, til omkring 1000,- kr stadigt er næsten lige så god til spil, som de aller dyreste fra Intel, og hvis man ikke har et helt nyt TOP kort som Nvidia 1070/1080, og køre på højeste opløsning, at der så kun er få procent forbedringer til de nye Generation.

Også for den normale forbruger, er der aldrig brug for så mange CPU, og ikke til den pris. Og til de fleste beregninger, er penge givet bedre ud på et grafikkort til parallel beregning. Så jeg tror ikke der bliver solgt mange CPU, men det er nok også mere for at vise hvad Intel kan. Nu AMP igen puster dem i nakken, og igen, hvis man også tager økonomien i betragtning, giver mere for pengene.

  • 3
  • 0
Kim Henriksen

Men til gamer PC, er det ikke kerne, men stadig højeste mulige ydelse i 4-6 kerner, som er vigtig. Her vil de flere kerner, bare være med til at sætte hastigheden ned, når der overclockes, på grund af øget varmeudvikling fra flere kerner.

Det er blevet meget almindeligt at streame sin gaming, så tror nu bestemt at gamere hilser endnu flere kerner velkommen

Ud over det, så man jo nød til at push hardware ud til masserne, før man rigtig kan slå igennem med spil der kan udnytte alle disse kerner.

  • 1
  • 0
Michael Hansen

Hvis vi bare kunne få nogle ordentlige IOMMU groups til PCI-E pass-through, på de nyeste Intel/AMD platforme, så vil mange kerner, gøre det langt nemmere at køre en hypervisor på sin PC, og køre gaming i en dedikeret VM, mens andre VM's laver andre ting / bliver brugt til alt andet.

https://www.reddit.com/r/VFIO/ Hvis folk skulle være interesseret.

  • 0
  • 0
Bente Hansen

almindeligt at streame sin gaming,

Lyder stadig lige tåbelig som Virtualisering :-) Hvis vi taler gaming.

Det er hvis forsøgt flere gange, og virker ikke især på grund af øget latency. Desuden vil et godt grafikkort, være langt at foretrække end flere CPU, også hvis vi snakker streaming. Som jeg forstår dig Michael Hansen , så mener du at øget båndbredde og andet på extern bus, vil betyde at Virtualisering, vil være lige så hurtigt som direkte adgang.

Men allerede nu er det også på gammer siden, manglede bådbredde mellem CPU og GPU, så et øget PCI-E pass-through, vil også give "real" CPU tilsvarende forøgelse.

kravet til hurtigere levering af grafik, vil kun stige, især når vi taler om VR (3d brille) og AR (Mixed Reality), hvor opløsning og frame hastighed kun lige kan levers "godt nok" for øjeblikket.

Men du kan da godt streame på et LOKALnet, hvis vi snakker wired, men så snakker vi stadig ikke (alle) FPS. Steam/Velvet boks virker OK, Har selv 2, og deres kontroller, som er lidt for dyr, men man mangler stadig i mange spil en mus. Som dog også kan sætte til boksen.

http://store.steampowered.com/app/353380/Steam_Link/

  • 0
  • 0
Michael Hansen

Som jeg forstår dig Michael Hansen , så mener du at øget båndbredde og andet på extern bus, vil betyde at Virtualisering, vil være lige så hurtigt som direkte adgang.

Jeg tror du har misforstået helt, hvad det går ud på, selve grafikkortet er ikke virtualiseret, VM'en har direkte adgang til hardwaren som var det en helt fysisk standalone installation, jo der vil være lidt overhead, men nej det er altså ikke mere end ~2-3%. (vi snakker ikke standard virtualisering / overhead her).

Det er derfor IOMMU grupperne er ekstremt vigtige (pga. PCI-E DMA).

Men hvis man kun interesserer sig for gaming, og ikke bruger pc'en til andet, er det selvfølgeligt ikke videre relevant, men for dem der gerne vil køre fx. Linux til dagligt, men køre nogle spil via Windows engang imellem (Der ikke er ported til Linux), er det nemt bare at boote en VM op, istedet for at dual boot etc.

  • 0
  • 0
Bente Hansen

Men hvis man kun interesserer sig for gaming, og ikke bruger pc'en til andet, er det selvfølgeligt ikke videre relevant, men for dem der gerne vil køre fx. Linux til dagligt,

Ja desværre er det sådan, selv om steam og andre er godt i gang med at portere, så må man stadig bruge en dedikeret windows til "rigtige" spil. Har også kun min gamer PC med rent Windows, resten køre dual boot, og mest i Linux Mint. Som jeg har forelsket mig i lige for øjeblikket. Men venter spændt på hvad vi ser fra Ubuntu, når de "smider" unity ud.. Ældre spil som WOW, kan du nemt køre under Linux, det er mere når vi taler VR og FPS, hvor mikrosekunder er afgørende.

Det er derfor at et rigtigt gamer keyboard, har en backbone af militær gradet stål. For at holde til behandlingen når man dør på grund af LAG :-)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere