Intel bakker op om Open Source Virtual Reality
Teknologifirmaet Intel er det seneste større navn i branchen, der har valgt at støtte op omkring projektet OSVR (Open Source Virtual Reality).
Det sker ved at give projektets deltagere adgang til Intel RealSense-teknologien, hvor 3D-kameraer gør det muligt at registrere brugerens bevægelser – lidt på samme måde som det er tilfældet med Microsofts Kinect.
»Intel åbner med dybdesensorer en række nye muligheder for udviklerne, hvilket vil resultere i fantastiske nye måder at interagere på, specielt inden for virtual reality. Vi glæder os til at samarbejde med OSVR’s udviklere og via Intel RealSense-teknologien give dem mulighed for at skabe interaktive VR-oplevelser,« udtaler Achin Bhowmik fra Intel Perceptual Computing i en pressemeddelelse.
Tidlige protoyper fremvises i San Francisco
Det er blandt andet hardwareproducenten Razer, der sidste år tog initiativ til OSVR-projektet.
Visionen er at skabe en åben softwareplatform for virtual reality, som igen skal danne basis for et åbent økosystem for såvel VR-hardware og -controllere som -spil.
Foruden Razer har OSVR-projektet blandt andet opbakning fra VR-brille-producenter som Sensics, Vrvana og GameFace og spiludviklere som Gearbox Software, Techland og Ubisoft foruden en række andre aktører inden for virtual reality.
I forbindelse med konferencen Intel Developer Forum 2015, som i disse dage løber af stablen i San Francisco, fremviser OSVR tidlige prototyper, som benytter Intel RealSense-teknologien.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.