Ingeniøren lancerer nichemedie om data og analytics

Illustration: Nanna Skytte
Mediehuset Ingeniøren lancerer i morgen det andet medie i sin nye nichestrategi. DataTech er målrettet professionelle på tværs af brancher, der arbejder med data og analytics.

Big Data, AI og machine learning hører til tidens mest overhypede tech-begreber, og debatten om begreberne er præget af både støj og falske løfter.

Med sit nye nichemedie DataTech vil Ingeniøren skære igennem skåltalerne, og skrive til dem der arbejder professionelt med at hive værdi ud af data.

Data kan i de rigtige hænder ikke blot beskrive, hvad der er sket, men også hvad der kommer til at ske. De rette data kan omsættes til viden, der lader virksomheder og organisationer træffe afgørende beslutninger.

Men alt for ofte går den viden tabt mellem linjerne i et regneark eller i dashboards, som ingen andre end analytikeren ser.

»Med digitalisering, machine learning og AI åbner der sig en verden af muligheder for organisationer og virksomheder. Men der åbner sig samtidig en verden af faldgruber, både hvad angår hypede løsninger, der ikke giver værdi for pengene, privacy og sikkerhed. Vi ser derfor et klart behov for et medie, der kan være med til at klæde de professionelle data-designere og -analytikere på til at træffe de rigtige valg,« siger chefredaktør Trine Reitz Bjerregaard.

DataTech bliver, på lige fod med Ingeniørens første nichemedie, GridTech, og kommende nicher, fokuseret på konkrete cases og ‘news you can use’.

Mediet vil følge danske virksomheder, kommuner og institutioners arbejde og strategier for at udvinde og anvende data. DataTech vil dykke ned i konkrete problemstillinger om, hvordan man opbygger en Business Intelligence-platform, hvordan man holder styr på machine learning-modeller i produktion, og hvordan man præsenterer data for brugeren, så budskabet trænger ind.

»Vi vil give de professionelle inspiration til, hvordan de bedst udnytter data, hvordan de navigerer ansvarligt og effektivt i junglen af love og regler, og hvordan værdien af analytics bliver til gavn for hele virksomheden eller organisationen,« siger redaktør Magnus Boye, der er hentet til DataTech fra Version2.

DataTech går i morgen i luften og stiller blandt andet skarpt på robot-pionererne i Universal Robots, der sidste år valgte at skrotte en gammel Business Intelligence-platform og opbygge en ny fra bunden.

Se et preview på nye medie her.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize