Ingen backup: Sur medarbejder sletter hel sæson af børne-tv-serie fra server

En tidligere medarbejder tog hævn over internetudbyderen Cyberlynk ved at slette over 300 gigabyte data fra en server, som et tv-selskab havde brugt til produktionen af en tv-serie.

Der er en grund til, at man skal sørge for at lukke for brugerens adgang, når en medarbejder stopper. Den procedure havde den amerikanske lokale internetudbyder og hostingfirma Cyberlynk angiveligt ikke på plads, og det har nu skaffet firmaet et sagsanlæg på halsen, skriver Network World.

Læs også: Sløset sikkerhed: 1 ud af 10 eks-ansatte har stadig adgang til virksomhedens it-system

En medarbejder, som var blevet fyret, loggede nemlig ind på en server en måned efter sin fyring, og slettede mere end 300 gigabyte data, som tilhørte tv-selskabet WeR1, der producerer børne-tv.

Cyberlynk havde samtidig en mangelfuld backup, og det betød, at det ikke har været muligt at genskabe alle data. Ifølge tv-selskabet er cirka 65 gigabyte gået permanent tabt.

Serveren blev brugt som fælles lager for produktionen af børne-tv-serien Zodiac Island, der vises på en lang række amerikanske tv-stationer. Ved at lægge filerne på serveren kunne produktionshold fra afdelinger og underleverandører i både USA og Asien samarbejde om tegnefilmserien.

»Det var to års arbejde, som inkluderede animation og video med bidrag fra flere hundrede mennesker og mere end 35 firmaer i USA og Asien,« oplyser WeR1 i dets sagsanlæg ifølge Network World.

Men de 65 gigabyte data, der er permanent tabt, indeholder stumper af alle afsnit i en hel sæson af Zodiac Island, og derfor er tabet ikke blot gået ud over nogle få afsnit men hele sæsonen. Derfor har tv-selskabet lagt sag an mod både den tidligere medarbejder og Cyberlynk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Torben Mogensen Blogger

Når man lægger så værdifuldt data ud hos et hostingfirma, så bør man selv tage backup af det, uanset om hostingfirmaet også gør det.

Så selv om Cyberlynk har kvajet sig på to punkter: Manglende backup og åben adgang til fyret medarbejder, så har WeR1 også udvist manglende omhu.

  • 0
  • 0
#2 Allan S. Hansen

Det kan man jo altid komme at sige, men det strider lidt mod princippet af at man køber en løsning/service hos en udbyder.

Når jeg køber et produkt/service, så er det ikke for at selv lave produktet/servicen selv også. Fordi hvis jeg gjorde så var der ingen grund til at købe den når jeg selv havde lavet den.

Jeg køber ikke tid hos en mekaniker for at jeg selv skal lave hans arbejde.

  • 0
  • 0
#3 Jesper Frimann

Tja. Man outsourcer jo netop for ikke at skulle gøre det selv :)

Lidt i samme stil, har jeg da prøvet som konsulent at komme tilbage til 'min gamle virksomhed', og så skulle have et mailid, man enablede så bare mit gamle mail id. Så der var lige alle drifts rapporter og og og og .. fra 4 år tilbage i tiden. Jeg var så ærlig nok til at få en af virksomhedens medarbejdere til at slette, hvad der skulle slettes, for mange af tingene var så absolut ikke noget jeg burde/skulle se.

// jesper

  • 0
  • 0
#4 Martin Bøgelund

Allan S. Hansen:

Jeg køber ikke tid hos en mekaniker for at jeg selv skal lave hans arbejde.

Visse ting giver det ikke mening at outsource. Og ansvar kan slet ikke outsources - kun opgaver.

Uanset hvad, så er det dit liv der er på spil i en usikker bil, ikke mekanikerens, så dit incitament til at få tingene gjort ordentligt vil altid være større. Og ansvaret er dit, når du er chauffør.

Backup af dine vitale data er (pr definition) livsvigtigt for din virksomhed. At outsource backup til en virksomhed der kun betragter det som "endnu en kundeopgave", er ansvarsforflygtigelse.

  • 0
  • 0
#5 John Alex Hvidlykke

Naturligvis er det min egen baggdel, der kommer på komedie, ikke mekanikerens, hvis kareten fejler. Men da jeg ikke aner et pluk om motorer, anser jeg det for rettidig omhu at entrere med en person, der kender mere til opgaven end jeg selv, frem for at rode med noget, som jeg ikke kender til. Men det er til gengæld mit eget ansvar at vælge en ekspert, der virker troværdig. Hvis mekanikeren lover at kunne klare reparationen for 500 kroner og en kasse øl, bør jeg være skeptisk. Således også når vi sender data til himmels i Skyen.

  • 0
  • 0
#6 Martin Bøgelund

John Alex Hvidlykke:

Men da jeg ikke aner et pluk om motorer, anser jeg det for rettidig omhu at entrere med en person, der kender mere til opgaven end jeg selv, frem for at rode med noget, som jeg ikke kender til.

Helt enig - ansvar og kompetencer skal følges ad.

Jo mere bilindustrien går over til "sammenstøbte kasser" som motorer, i stedet for de gør-det-selv-venlige modeller fra gamle dage, des mere professionelt ansvar får de skrabt sammen til sig selv - og til mekanikerne. Den almindelige bilist kan ikke forventes at kunne gennemskue "closed source" motorer.

Jeg tænkte også mere på lygteføring og sikkerhedsseler - det skal den almindelige bilist selv tage ansvaret for - kontrol af lygteføring skulle være til at have med at gøre for enhver bilist.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere