Solrød Kommune: For dyrt at indgå i kommunalt it-samarbejde

Solrød Kommune vil selv styre sine it-investeringer. Derfor forlod man it-samarbejdet D11.

Stik imod en tendens, hvor flere og flere kommuner indgår i it-samarbejder, sprang Solrød Kommune fra i sidste time, fordi det ville øge it-omkostningerne..

Samarbejdet, som kommunen hoppede ud af, hedder D11 og omfatter 11 sjællandske kommuner.

»Økonomi var en af faktorerne. Det ville koste mere. Vi kunne blive tvunget til at købe systemer, vi ikke har brug for eller ikke råd til,« siger Lise Bernhardt, digitaliseringschef i Solrød Kommune, om Solrøds brud med fællesskabet og understreger:

»Vi vil gerne selv kunne sige til og fra. Det var årsagen til, at vi gik ud af det.«

PwC: Man er for dårlig til at samarbejde

Hos revisions- og konsulenthuset PwC anbefaler man ellers, at kommuner indgår i it-samarbejder.

’Det er en nødvendig udvikling,’ står der i en analyse om digitalisering i det offentlige fra PwC.

’Den øgede digitalisering af velfærdsområderne og kommunernes hjemtagelse af ansvar for egne it-løsninger stiller nye krav til myndighederne, ikke mindst i forhold til medarbejdere og kompetencer,’ lyder det.

En nylig it-modenhedsanalyse af Københavns Kommune fra PwC - som Version2 tidligere har omtalt - viser samtidig, at er der er udfordringer med at samarbejde i dag. Den konkluderer, at man er for dårlig til at hente erfaring fra andre, og at forvaltningerne fungerer som siloer - en kritik, som PwC mener, kan sættes på langt flere kommuner end blot Københavns.

Læs også: PriceWaterhouseCoopers: It-projekter i Københavns Kommune cementerer forældede arbejdsgange

Men momentum for samarbejde er der nu, siger Ole Bech leder af D11 og til daglig digitaliseringschef i Roskilde Kommune:

»Jeg tror, at der har været kultur og tradition for løfte opgaver inden for egen kommunegrænse. Det har ikke ligget i kortene, at man skulle arbejde tæt sammen - det er ved at komme nu.«

Kommuner der vil selv kan sakke bagud

Årsagen til 'det kommer nu' er blandt andet KMD’s monopolbrud på it-løsninger på offentlige ydelser såsom kontanthjælp og sygedagpenge samt system til sagsoverblik.. Det betyder, at opgaver, der tidligere lå hos KMD, nu vil ligge hos kommunerne.

Derfor skal alle 98 kommuner blandt andet ud at finde nye kompetencer inden for it-sikkerhed og -arkitektur - og det kan blive dyrt at gøre alene.

»Kommunerne får flere opgaver og bliver udfordret på kompetencer, som de ikke haft før, såsom ut-arkitektur. Det er en stor fordel at være 11 om at finde kompetencen i stedet for at lege små it-arkitekter alle sammen,« siger Ole Bech og supplerer:

»Kommuner finder sammen i klynger rundt omkring, og hvis ikke man kommer med et eller andet sted, skal der bruges mange ressourcer, man måske ikke selv har, for at komme igennem de næste par år.«

PwC's måling viser, at 10 pct. af danske myndigheder enten ikke ønsker et samarbejde eller ikke har overvejet at samarbejde, og 10 pct. ved ikke, om de vil samarbejde.

Firmaet Devoteam har undersøgt ti af samarbejderne i et inspirationskatalog, og her siger Thomas Rysgaard Christiansen, som er direktør i Kombit, i et interview:

»Ingen kommuner er store nok til at håndtere den store digitaliseringsbølge.«

Fællesskab med og uden forpligtelser

De nye kommunale it-fællesskaber er meget forskellige, både når det gælder antal medlemmer, og hvor meget fællesskabet forpligter.

D11 betegner sig her som det mest forpligtende. Det fungerer ved, at et overkommunalt organ udbyder og implementerer fælles it-løsninger til de 11 kommuner, og foreningen vil især fokusere på systemer med stor volumen til blandt andet økonomi, sundhed og beskæftigelse. Ole Bech sammenligner fællesskabet med et ’mini-EU’.

»Det er én for alle og alle for én. Vi forventer, det kan give lidt modstand fra dem, der ville have valgt noget andet eller skiftet it-system på et andet tidspunkt, men alle er med på, at det er sådan, det vil køre fremover,« fastslår Ole Bech.

Blandt samarbejderne er der også nogle, som udelukkende handler om fælles drift. Det gav dog ikke mening for D11 kommunerne.

»I 2013 talte vi om man ikke burde kigge på driftfællesskab, men kom frem til, at der ikke er så meget perspektiv i det. Hvis 11 kommuner har drift sammen, men forskellige systemer og setup, så er der ikke så meget synergi,« siger Ole Bech til Version2 og tilføjer, at når man nu køber fælles it-systemer, vil kommunerne komme i sync, hvilket vil gøre problemer med kommunernes forskelligehed mindre.

Thomas Rysgaard Christiansen siger i interviewet til Devoteam, at en af de vigtigste forudsætninger for, at fremtidens samarbejder bliver succeser, er at 'acceptere kompromiser og afgivelse af suverænitet'.

Solrød Kommune vil dog ikke afgive deres suverænitet. Alligevel er de i dag med i et nyt it-samarbejde kaldet Den Storkøbenhavnske Digitaliseringsforening. Den tvinger dog ikke kommunerne til at samarbejde, men bygger på en hensigtserklæring om at samle kompetencer i forhold til det obligatoriske it-skift i monopolbruddet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jonas Jersborg

Hvis man nu også kiggede på flere dele der er til grin. Hvis en børneinstitution ønsker at forbinde deres stationære fælles pc over LAN til deres store kopimaskine, koster det 10.000 kr pr maskine. De må gerne købe deres egen lille laserprinter og sætte til via usb, men køber de fx en netværksprinter til LAN, blokere deres firewall så den ikke kan deles internt i huset før der er betalt store summer til kommunens it afdeling.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize