»Ikke på min vagt!« - spilinstruktør for prisvindende spilstudie lover ordentlige arbejdsforhold

24. marts kl. 11:001
The Witcher 3
Illustration: CD Projekt Red.
Et nyt spil i The Witcher universet er blevet annonceret, og spilinstruktøren lover på Twitter, at hans ansatte ikke vil blive udsat for en crunch-kultur, der ellers har plaget studiets tidligere udgivelser.
Artiklen er ældre end 30 dage

Et nyt spil i den hæderkronede serie The Witcher er under udvikling, og spillets instruktør lover, at de ansatte ikke bliver presset til enorme mængder overarbejde – i branchen kendt som crunch.

Den polske udvikler CD Projekt Red udsendte i mandags en pressemeddelelse, der proklamerer, at det næste spil i det mørke fantasi univers ikke bliver udviklet i studiets egen spilmotor, REDengine, men vil blive udviklet i Epic Games’ nyeste spilmotor, Unreal Engine 5.

Læs også: Unreal Engine viser fremtidens computergrafik: »Vi er ved at nå fotorealisme i realtid«

Spillets instruktør, Jason Slama, tweetede glad og fro, at han var valgt til at stå i spidsen for det nye spil, hvor han samtidig opfordrede folk til at søge åbne stillinger hos det polske studie.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En bruger gjorde dog opmærksom på, at CD Projekt Red har en noget uheldig historik med voldsom overarbejde og dårlige arbejdsforhold. Til det svarede Jason Slama; »ikke på min vagt!«

Remote video URL

Uanset hvor velmenende Jason Slamas tweet end er, kan han ikke løbe fra, at studiet er blevet anklaget for ringe arbejdsforhold gentagne gange.

Under udviklingen af The Witcher 3 har medarbejdere udtalt, at de blev tvunget til at arbejde voldsomme mængder overarbejde, eller crunch, i mere end et år, mens arbejdsforholdene blev kaldt inhumane.

I respons til det lovede medstifteren af studiet i 2018, Marcin Iwiński, at det ikke ville ske igen, når det næste store projekt, Cyberpunk 2077, skulle udgives. Det løfte overholdt han tilsyneladende ikke, for ansatte hos CD Projekt Red brokkede sig højlydt til ledelsen over crunch, urimelige deadlines og en katastrofal lancering, da spillet endelig udkom i 2020.

Detaljerne om selve spillet er nærmest ikke eksisterende, og en udgivelsesdato blev der heller ikke meldt noget om.

Læs også: God arbejdskultur og internationalt snit løfter den danske spilindustri op i toppen

1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
24. marts kl. 14:45

De er hverken bedre eller værre end de fleste andre. Hvis alle har så dårlige arbejdsforhold (og det har de) så er det det forkerte træ at pisse op ad. Problemet er ingen eller dårlige fagforeninger og love.