Dansk webstatistik har i årevis trynet Android

Android har øjensynligt på blot en måned fordoblet sin andel af sidevisninger på danske websites, men det skyldes måleteknikken.

Læser man statistikken over fordeling mellem styresystemer hos de besøgende på de største danske hjemmesider, så ser det ud til, at andelen af Android-brugere er fordoblet i løbet af én måned. Men tallene skal tages med kraftige forbehold.

Danske Medier Research, DMR, (tidligere FDIM) indsamler besøgsstatistikker fra diverse danske websites, herunder Version2. Så er det muligt for annoncører, webudviklere og andre at sammenligne data om besøgstrafik på et nogenlunde ensartet grundlag mellem forskellige sites.

Det er dog en god idé at være varsom i forhold til, hvordan man læser opgørelsen over, hvilke operativsystemer danskerne benytter. Fra oktober til november 2013 kunne det således se ud til, at Googles Android-styresystem har mere end fordoblet sin markedsandel i Danmark.

I oktober måned stod Android således for ca. 3,2 pct. af sidevisningerne, mens tallet i november med ét er steget til 6,5 pct. Til sammenligning er Apples mobile styresystem iOS i samme periode 'kun' steget fra 20,2 pct. til 24,8 pct.

Umiddelbart kunne det i tallene for oktober måned se ud, som om Apples iOS-platform står for mere end seks gange så mange sidevisninger på de danske sites, der har tilsluttet sig DMR, sammenlignet med Googles Android-platform. Og at markedsandelen mellem iPhones og iPads er langt mere udbredt blandt danskerne end Android-enheder. Men sådan skal tallene ikke tolkes.

Digital chef i danske medier Allan Sørensen fortæller, at før november og indtil for ganske nyligt, så har mobile hjemmesider slet ikke været talt med på listen. Og da Android stadigvæk primært er mobiltelefoner, så har de ikke indgået i statistikken.

Misvisende liste

»Listen (fra før november, red.) er forfærdelig misvisende, hvis man ikke er opmærksom på, at den kun tæller en del af internettrafikken med,« siger Allan Sørensen til Version2.

Det vil sige, at hvis brugere har klikket ind fra en mobiltelefon og havner på et mobilsite, som eksempelvis m.version2.dk, så tæller det altså ikke med i statistikken (Version2 regner dog mobiltrafikken med, red.).

Han forklarer, at Apples iPads typisk havner på den almindelige hjemmeside, hvor besøget altså bliver talt med i DMR's statistik over operativsystemer. Og der er generelt flere iPads i omløb på det danske marked end tablets med Android.

Allan Sørensen kan godt forstå, hvis nogen kan misforstå listen over sidevisninger fordelt på operativsystemer.

»Ja, det kunne man meget vel. Men der er heldigvis lys for enden af tunnelen. Vi er ved at sammenkøre mobiltrafikken med den øvrige webtrafik, og så vil man få et langt mere retvisende tal,« fortæller han.

Og den sammenkøring er begyndt at slå igennem for tallene fra november, hvilket er forklaringen på Androids øjensynlige succes. Men der er altså måleteknisk, der er sket mere end en fordobling i styresystemets procentvise andel.

Den ændrede optællingsmetode er blevet udbredt i takt med, at de medier, der er tilsluttet Danske Medier Research, opdaterer de scripts, der bliver brugt til indhentning af data. Og derfor forventer Allan Sørensen også, at Android-andelen vil stige yderligere som følge af dette, når tallene for december foreligger. Og han vurderer også, at decembertallene vil afspejle de faktiske OS-andele.

Udfordring med iOS

Allan Sørensen fortæller, at sammenkøringen har været undervejs i to år, fordi det blandt andet har vist sig udfordrende for DMR at lave statistik på netop enheder med iOS, hvor Apples Safari-browser bliver anvendt.

»Det har været teknisk vanskeligt at måle på iOS-devices. Safari afviser default cookies - det har gjort det svært at lave reelle brugertal og besøgstal. Der har vi været nødt til at finde på alternativer,« forklarer Allan Sørensen.

Sideløbende med sammenkøringen af mobildata og 'almindelige' data, så er DMR ved at udvide virksomhedens nuværende panelmålinger til også at omfatte mobil- og tablet-brugere, som der kommer samme detaljerede demografi på disse brugere, som bliver indsamlet fra desktopbrugere i dag.

Men hvordan er fordelingen faktisk mellem enhederne på det danske marked, hvor Android også efter DMR's tal for november måned ligger et godt stykke bag iOS? Forskningschef ved analysevirksomheden IDC, Anders Elbak oplyser, at der på nuværende tidspunkt ganske vist bliver solgt stadigt flere Android-enheder, men at antallet af eksisterende iOS-enheder på det danske marked stadig er højt.

IDC har leveret følgende data over salget per kvartal for de to store mobile platforme på det danske marked:

Tablets:

Smartphones:

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (22)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jacob Nordfalk

Allerede for 2 1/2 år siden vidste Version2's læsere at FDIMs browserbarometer er misvisende og stærkt favoriserer visse platforme.

http://www.version2.dk/artikel/nu-ligger-internet-explorer-paa-de-tre-oe...

At de endelig indrømmer det er da godt, men det er stadigt stærkt utilfredsstillende at de stadig intet skriver om det på deres egen hjemmeside!!

Problemet er at der er rigtig rigtig mange, der kigger på den her 'officielle' statistik når de skal prioritere deres udvikling.

I årevis er Windows så blevet stært overrepræsenteret... og Android-tallene viser sig nu at være så misvisende.... Hvad snakker vi om... en halvering i forhold til de reelle tal?

I min optik er FDIM direkte skyldige i at Android-udvikling bliver underprioriteret. Jeg har i anden sammenhæng snakket med flere af de store der samarbejder med FDIM, såsom EB og JP og det man hører er jo at der ikke er så mange Android-brugere, derfor prioriteres Android ikke...... og hvor mon de så har det fra ???!?

Ja, beklager hvis jeg lyder harm, det er fordi jeg er det!

  • 21
  • 2
Venligst Slet Min Bruger

såsom EB og JP og det man hører er jo at der ikke er så mange Android-brugere, derfor prioriteres Android ikke...... og hvor mon de så har det fra ???!?

Det er vel en kombination af egne statistikker, FDIM, IDC og andre analysefirmaer.

Er det ikke lidt voldsomt at blive harm over, at Android har stået til 3% istedet for 6-10% (eller hvad den reelle andel nu er)?

Hvis man skal gå og blive harm over den slags, så kunne man nærmest ikke bestille andet.

  • 3
  • 8
Johnnie Hougaard Nielsen

Da FDIM operativsystem andelen for Android pludselig fra uge 35 til 36 år 2012 faldt fra ca. 4,8% (jævn stigning i acceleration) til 2,3% (med meget mindre stigning det det næste år) konstaterede jeg at FDIM er helt uegnet som kilde for seriøse tværgående statistikker. Det bliver ikke bedre af at dagens indrømmelse ikke gør rede for hvad der gik galt der forrige år.

Tallene kan da være "sjove" at se på, men langt fra at være pålidelige om Internet markedet her til lands. Siden sommeren 2012 viser kurverne masser af pludselige kraftige spring op og ned for de forskellige andele (både for browsere og operativsystemer), i mønstre hvor et spring ofte nogle uger senere "udlignes" af et tilsvarende modsatrettet spring. Men vinden har det jo også med at være springende :-)

  • 8
  • 0
Johnnie Hougaard Nielsen

Jeg forstår ikke helt den tabel, skulle der være flere tablets i brug end smartphones? Det tror jeg ikke på.

Tabellen fortæller intet om hvad der er i brug, men om hvad der er set af web trafik fra sådanne enheder. Selv om smartphones også bruges til www, har tablets forholdsvis en meget større andel af trafikken, da disse jo fungerer godt til at læse nyhedsstof.

  • 2
  • 0
Pelle Söderling

Jacob: Alle disse statistikker er faktisk et enormt problem rundt omkring.

I det firma jeg arbejder for ser man at 30% af alle ordrer nu lægges fra mobiltelefoner og man forventer det tal når 50% i år.

Samtidig har man valgt kun at prioritere en iOS App, fordi en eller anden statistik som det er svært at finde grundlaget for har overbevist cheferne om at iPhone brugere surfer SÅ meget mere end Android brugere at det er ligegyldigt at de rå salgstal viser at 80% af alle telefoner der sælges idag er med Android.

Det er da muligt det er sandt at iPhone brugere surfer mere, men de skal surfe en hel del mere end Android brugere hvis det skal opveje markedsforskellen - der er ihvertfald imo god grund til at stille spørgsmål ved de infographics og undersøgelser der ryger rundt på nettet og som i meget høj grad influerer beslutningstagerne. Endnu mere er der grund til at stille spørgsmålstegn ved at selv om iPhone stadig er kongen hvad internet brug angår om det er nok til at retfærdiggøre slet ikke at være tilsted på Android.

Når man går dem efter i sømmene er det ofte meget svært at få detaljer om hvordan de præcist er nået frem til deres konklusion - meget ofte er datagrundlaget for simpelt eller biased og ofte begrænser demografien sig til USA.

Et andet eksempel er at man ofte retfærdiggør kun at udvikle til iOS fordi alle opgørelser viser at Apples App Store er her der lægges flest penge - men der er mange årsager hertil og det er farligt at drage en parallel til en webshop og antage at Android-brugere så nok heller ikke er villige til at lægge penge her.

Det er farligt når man i DK eller Europa træffer beslutninger på så spinkle nogle grundlag, men det virker til at være enormt udbredt og det er ret skræmmende.

  • 9
  • 0
Jacob Nordfalk
  • 3
  • 0
Pelle Söderling

Vi er ikke en dansk virksomhed så I det her tilfælde var det nu ikke ligepræcis FDIM der var årsagen - men problemet er ret generelt.

Folk forholder sig kun til lagkagefordelingen de får at vide i en eller anden undersøgelse eller statistik og tager den som sandhed uden at forholde sig til hvad der udgør datagrundlaget.

  • 3
  • 0
martin nyhjem

Jeg tænker at folk giver op hvis siden ikke virker på deres smartphone.
Går jeg ind på en side, og den ikke virker på telefonen, så bruger jeg en computer i stedet. Næste gang jeg besøger siden, så husker jeg at den ikke virker på telefonen, og derfor starter jeg med at bruge computeren i stedet.
Dette skævvrider også statistikkerne.

En af vores sider havde mellem 4/1 og 10/1 i år næsten 4mio besøg. 0.68% kom fra android webkit browser.
Prøver man siden i den browser, opdager man at den ikke virker specielt godt.
Mit gæt er at langt flere ville bruge siden fra android hvis vi fiksede det, så det kørte godt, men det er jo så en ond cirkel, for så lavt et tal er ikke noget der får opgaven til at ligge øverst i bunken :P

Safari ligger i øvrigt på 11% og IE på 67%.
Mht devices lå windows på 86%, Ios på 18% mac os 6%, android 1.8%.
Windows phone ligger helt nede på 0.01% :/

  • 5
  • 0
Johnnie Hougaard Nielsen

Mit gæt er at langt flere ville bruge siden fra android hvis vi fiksede det, så det kørte godt, men det er jo så en ond cirkel, for så lavt et tal er ikke noget der får opgaven til at ligge øverst i bunken :P

Dette kunne belyses af en statistik over bounce rate, sider pr. besøg, eller lignende. Hvis det viser sig at besøgende fra en vis platform forlader hjemmesiden hurtigt, kan det muligvis hjælpe en ledelse med at forstå at det kunne have med brugeroplevelsen at gøre.

  • 7
  • 0
Jacob Nordfalk

Mit gæt er at langt flere ville bruge siden fra android hvis vi fiksede det, så det kørte godt, men det er jo så en ond cirkel, for så lavt et tal er ikke noget der får opgaven til at ligge øverst i bunken :P

Jeps, det er helt klart selvforstærkende.

Og så er det så at FDIMs webstatistikker burde være en hjælp til at afbalandere den her slags selvforstærkende skævheder.

Hvad er det i øvrigt også for noget, FDIM har en alenlang forklaring på
http://www.fdim.dk/statistik/internet/begreber-og-regler der er skrevet sådan at ingen der bruger mindre end et par timer på at læse al teksten incl den tekniske rapport forstår hvordan det er sat sammen, udover måske at man får indtrykket "meget grundigt",..... og de indbyggede skævheder som den her (og den med Windows) er ikke nævnt med ET ord!

»Listen (fra før november, red.) er forfærdelig misvisende, hvis man ikke er opmærksom på, at den kun tæller en del af internettrafikken med,« siger Allan Sørensen til Version2.

Jamen, så indrøm det god på jeres egen hjemmeside, menneske!

  • 2
  • 0
Tine Andersen

Egentlig ligge og bøvle med underlige cookie-godkendelse-ok pop-ups, hvis det alligevel ikke tæller med?
Politiken's og DMI's er især slemme, den første forstørrer siderne til det groteske, den andens lille bitte OK-knap sidder helt nede i kanten over uret- eller helt ude over sidemargenen.

(Ing' og V2's virker dog forebilledetligt- tak for det! Og finder selv frem til, at min tablet er et mobilt medie. :-) )

Men jeg har altså brugt Android i over 1 år- og næsten hver dag... Uden at blive talt? Kan man dog ikke slippe for, de der lovemaking OK-pop-ups så?

Mvh
Tine (der har "Interesting Times"- dvs er ved at genlæse den ;-) )

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere