Igen: Ukendt fejl tvang Billetlugen.dk i knæ til Prince-salg
Mange danskere, som ville være blandt de første til at sikre sig en billet til koncert med blandt andre Prince til august på Amager, blev mødt med fejlmeddelelser, når de forsøgte at købe billetterne hos Billetlugen.dk.
Fejlene betød, at brugerne kunne opleve at vente i op til 20 minutter, før de til sidst blev smidt af systemet.
»Vi ved endnu ikke, hvad der var årsagen. Der skete det, at vores database kom under stort pres, selvom der var relativt få brugere. Det er ikke sket før, så det skal vi have fundet ud af,« siger administrerende direktør Jeppe M. Jensen fra Billetlugen.dk til Version2.
Da problemerne opstod, forsøgte it-folkene hos Billetlugen.dk at fjerne en række af de systemer, der hører til billetbestillingssystemet for at få det op at køre igen.
»Vi fik løst udfordringen. Der er rigtig mange delsystemer, så det er svært at sige, hvad der forårsagede det. Det vil tage nogle dage at finde ud af,« siger Jeppe M. Jensen.
Billetlugen.dk tog i januar et danskudviklet køsystem fra firmaet Queue-it i brug. Systemet bruger Amazons cloud computing-platform til at aflaste selve bestillingssystemet ved at placere hjemmesidens besøgende i en kø på Amazons servere, hvorefter brugerne ledes ind til bestillingssystemet i rækkefølge.
Køsystemet var et af de delsystemer, som blev fjernet fra dagens Prince-salg, men da systemet har fungeret efter hensigten tidligere, vil Billetlugen.dk fortsat benytte det, selvom det altså ikke var tilstrækkeligt til at forhindre problemerne mandag.
»Når sådan noget sker, så forsøger man at fjerne forskellige ting. Vi regner også med at benytte køsystemet næste gang,« siger Jeppe M. Jensen.
