Igen: Ukendt fejl tvang Billetlugen.dk i knæ til Prince-salg

20. juni 2011 kl. 14:0716
Billetlugen.dk's database kom uventet under pres mandag formiddag, da salget åbnede for billetter til Prince-koncert. Ikke engang avanceret kø-i-skyen-system kunne forhindre nedbrud.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Mange danskere, som ville være blandt de første til at sikre sig en billet til koncert med blandt andre Prince til august på Amager, blev mødt med fejlmeddelelser, når de forsøgte at købe billetterne hos Billetlugen.dk.

Fejlene betød, at brugerne kunne opleve at vente i op til 20 minutter, før de til sidst blev smidt af systemet.

»Vi ved endnu ikke, hvad der var årsagen. Der skete det, at vores database kom under stort pres, selvom der var relativt få brugere. Det er ikke sket før, så det skal vi have fundet ud af,« siger administrerende direktør Jeppe M. Jensen fra Billetlugen.dk til Version2.

Da problemerne opstod, forsøgte it-folkene hos Billetlugen.dk at fjerne en række af de systemer, der hører til billetbestillingssystemet for at få det op at køre igen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi fik løst udfordringen. Der er rigtig mange delsystemer, så det er svært at sige, hvad der forårsagede det. Det vil tage nogle dage at finde ud af,« siger Jeppe M. Jensen.

Billetlugen.dk tog i januar et danskudviklet køsystem fra firmaet Queue-it i brug. Systemet bruger Amazons cloud computing-platform til at aflaste selve bestillingssystemet ved at placere hjemmesidens besøgende i en kø på Amazons servere, hvorefter brugerne ledes ind til bestillingssystemet i rækkefølge.

Køsystemet var et af de delsystemer, som blev fjernet fra dagens Prince-salg, men da systemet har fungeret efter hensigten tidligere, vil Billetlugen.dk fortsat benytte det, selvom det altså ikke var tilstrækkeligt til at forhindre problemerne mandag.

»Når sådan noget sker, så forsøger man at fjerne forskellige ting. Vi regner også med at benytte køsystemet næste gang,« siger Jeppe M. Jensen.

16 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
8
20. juni 2011 kl. 23:27

De får jo solgt alle deres billetter, så hvad er incitamentet for at lave noget om?

9
21. juni 2011 kl. 00:06

@Morten Jensen Du har ret i, at jeg prøver at afspore diskussionen fra at handle om "transaktioner per sekund", til "kundepleje og forhåndenværende søm". Der er en ting mere jeg også nævner, og det er profitoptimering. Det gælder om at udbyde det rigtige antal billetter, til den rigtige pris. Når man har et billede af hvor mange der ønsker at komme til koncerten, kan man vælge sted og antal af gange koncerten skal holdes. Dette gøres ved i god tid at annoncerer det til de faste kunder. Så skal man estimere, gætte og se i indvolde fra døde fisk, og så har man kvalificeret bud på dette. Hvis man regner galt, må man efterfølgende finde ud af hvilken parameter der var forkert (evt. en anden art fisk ;-)

En anden metode til at undgå spidsbelastning er at holde hollandsk udslag. Sælg den første billet til kr. 1 mill, og så gang prisen med 0.9 hver time, indtil nogen begynder at købe billetterne. Her kunne kunderne måske blive lidt sure, og man vil også få nogle ydelsesproblemer når man nærmer sig slutprisen.

Et andet forslag kunne også bare være at bede folk registrere sig med email når koncerten bliver annonceret, og så sende email tilbage til dem i en afmålt strøm. Sortering skal blot være "de bedste kunder først".

Det jeg egentlig blot prøver at sige, er at man kan få nogle glade kunder med nogle simple sociale tiltag, og det behøver ikke et setup som når man skal holde eksamen for skoleelever, hvor det pine-død skal foresamtidigt.

10
21. juni 2011 kl. 00:22

Jeg er enig i, at forretningsmodellen kan reformeres til en mere "retfærdig" uden at koste særligt meget, men hvis jeg havde en forretning der solgte ud hver gang (og i øvrigt var kynisk nok), så skulle der gode argumenter på bordet, før jeg ville implementere ændringer der ikke påvirkede økonomien positivt.

Som det er nu, sælger de deres billetter, og de sælger den angiveligt til den højeste pris de kan sælge til. Om kunderne er glade eller sure? Pyt - så længe de bare åbner tegnebogen..

Follow the money, hvor er billetlugens incitament?

11
21. juni 2011 kl. 00:39

@Morten Jensen Problemet for koncertarrangøren og billetformidleren er, at de ikke nødvendigvis får udsolgt hver gang. Når et af de store navne som Prince har optrådt 100 dage i træk i Danmark, så begynder det at tynde ud i publikum. Så der er ikke udsolgt hver gang.

Nikolaj Brinch Jørgensen nævnte monopolet, og det kan jeg ikke få øje på her. Billetlugen er the new kid on the block, som startede i 2006. Hverken Nikolaj, Morten eller jeg selv gjorde det, men det kunne vi have gjort. Jeg tror ikke på at Billetlugen og Billetnet samarbejder. De er konkurrenter, og de kæmper om de samme kunder. Når en koncertarrangør skal vælge billetformidler, så afgør han det på en masse punkter. Et af dem er hvor mange gange billetsalget er gået op i hat og briller, og hvor mange hadegrupper der er blevet oprettet imod billetformidleren på facebook. Den der har det mest smidige billetsystem, vinder koncertarrangørerne.

12
21. juni 2011 kl. 00:46

Den der har det mest smidige billetsystem, vinder koncertarrangørerne

Så skulle Billetnet vinde alt, da ticketmaster har et system som kører uden nedbrud. Jeg ved de er konkurrenter, men jeg tror at det handler om golfbanen. Der er 2 udbydere, og den ene blev vel mere eller mindre startet af Don Ø, for at sælge billetter til Parken, og selv styre dette.

Desuden er 2006 forkert, de er ældre https://dindebat.dk/aaben-debat/138839-saa-skuffende-og-uprofessionelt.html (det er fra primo 2005).

Der er ingen konkurrence, for så ville jeg kunne købe mine Prince billetter hos den leverandør jeg ville (ligesom med flybilletter, billeje mv.).

6
20. juni 2011 kl. 21:28

Forslag til email at sende ud til stamkunder i rigtig god tid:

"Kære stamkunde. Du har i tiden købt for rigtigt mange penge hos os, og vil vil her give dig nogle fordele. Vi er ved at sætte en koncert op med musikeren XXX om 2 år. Det bliver ca. i september. Billetterne kommer til at koste omkring 3000 kr stykket for de bedste pladser. Hvis du allerede nu ved at du bare skal med, så indbetal kr 100, og tilsendt et VIP-login 14 dage før billet salget starter. Alle detaljer er ikke på plads endnu, men hvis arrangementet bliver aflyst, får du dine kr. 100 retur. Vi garantere at din billet altid vil være billigere end dem der bliver solgt i løssalg."

Efter nogle uger annoncerer man så offentligt at man kan få et forhånds VIP2-køb, men her er det så kun 7 dage før det normale billetsalg starter.

Hvis der er stor efterspørgsel allerede ved første annoncering, så planlægger man flere aftner med XXX.

Ved D-14 sender man så en URL med en specialkode til alle stamkunderne, som giver mulighed for at købe billetter. Hvis billethajer er et problem, kan det forebygges ved at forhåndsbeløbet er kr. 100 eller mere pr. billet.

Ved at sende direkte URLer køberne skal bruge for at foretage købet, kan de lempes ud over et par dage, og dermed minimere belastningen.

Anyways, et eller andet i den retning burde kunne være med til at gøre det mindre stressende for køber, og mindre belastet for serveren.

7
20. juni 2011 kl. 23:22

@Hans

Godt forslag, men med den indtjening som Billetlugen og Billetnet må have (grundet monopol på billetsalg), skulle man vel formode, at de burde have råd til at smide noget af deres infrastruktur (den som har brug for det) i skyen, så det på en eller anden måde må lykkedes dem at skalere den ordenligt.

Jeg bryder mig generelt ikke om alle disse halve løsninger, for vi bruger dem jo kun fordi det er ikke er noget alternativ. Hvis de samme billetter var til salg på et site der rent faktisk skalerede, ville Billetlugen jo skulle lukke om ikke lang tid. Det lyder hele tiden som om at det ikke er muligt at bygge et site der kan klare et relativt massiv load (vi er et lille land, og transaktionsmængden er nok slet ikke så overvældende). Flyt det til Amazon EC2 så det kan skalere ved peak, og kører i tomgang når der er brug for det, det ville være dejligt som forbruger.

4
20. juni 2011 kl. 15:42

"uventet under pres [...] billetter til Prince-koncert" Seriøst?

13
21. juni 2011 kl. 14:24

Jeg vil anbefale at du læser artiklen igen så vi undgår ekstrablads dumme kommentarer.

De forventede mange kunder og bruger derfor Queue-It så deres system IKKE bliver overbelastet. Den del fungerede fint, men en eller anden endnu ukendt fejl gjorde at de havde problemer alligevel.

Ps. Jeg har på ingen måder lyst til at forsvare Billetlugen, men du har helt klart misforstået/ikke læst artiklen.

16
21. juni 2011 kl. 16:10

Som Mads B. ovenfor korrekt citerer, så siger de lige netop at det ikke var de mange brugere der var problemet.

15
21. juni 2011 kl. 15:04

[i]...selvom det altså ikke var tilstrækkeligt til at forhindre problemerne mandag.[/i], så det må vel kunne konkluderes at det ikke virkede som det skulle?

Det har vi ingen chance for at vide. Vi ved ikke hvor mange der måtte slippe igennem ad gangen og hvor mange der reelt slap igennem. Nedenstående kommentar, antyder mere at det var et internt problem end et Queue-IT problem:

»Vi ved endnu ikke, hvad der var årsagen. Der skete det, at vores database kom under stort pres, selvom der var relativt få brugere. Det er ikke sket før, så det skal vi have fundet ud af,« siger administrerende direktør Jeppe M. Jensen fra Billetlugen.dk til Version2.

2
20. juni 2011 kl. 15:30

Var det her ikke netop Queue-It's referencekunde, som der blev pralet så meget af, nu kunne lade være med at skalere sin løsning, da de ikke ville få belastningsproblemer. Det ville Queue-It jo afhjælpe.

Det bliver interessant at se hvad den yderligere udredning bliver, for ellers er dette dårlig reklame for produktet/servicen.

3
20. juni 2011 kl. 15:35

Nu kender jeg ikke Queue-Its teknologi men hvis Billetlugens egen DB gik ned (under lav belastning!), så ville det undre mig hvis det var Queue-It's fejl.

5
20. juni 2011 kl. 15:42

Jeg skal ikke kunne sige om den gik ned (det står der vist ikke noget om), men Queue-It skulle jo kunne sørge for man er i kø, hvis DB er belastet, det kunne den ikke, folk blev smidt af. Så de er måske ikke skyld i belastningen, men det er der vist heller ikke nogen der har påstået?

1
20. juni 2011 kl. 15:25

Sælg dog billetter pr. lodtrækning, så det ikke kun er de, der har adgang til en computer mellem 10:00 og 10:07 mandag morgen, der kan købe billetter.

Der er åbent for køb af lodder i en uge, og der kan kun købes et lod pr betalingskort eller cprnr.

Det er åbenbart alligevel ret tilfældigt, hvem der kommer frem til butikken.